Medicamentele fara prescriptie intra pe scadere pentru prima data in ultimii cinci ani

Autor: Ioana David 23.10.2009

Medicamentele fara prescriptie, asa-numitele OTC-uri, vor termina anul 2009 cu o scadere de peste 10% comparativ cu 2008, prima de acest fel care apare in ultimii ani pe fondul reducerii puterii de cumparare.

OTC-urile, o piata de peste 320 mil. euro anual, reprezinta pentru producatorii de medicamente o gura de oxigen pe care autoritatile au lasat-o in conditiile in care restul produselor sunt puternic reglementate de legislatia in vigoare, care plafoneaza nivelul maxim al preturilor.

Astfel, segmentul medicamentelor fara prescriptie este deosebit de atractiv pentru toti jucatorii din industrie, prin prisma adaosurilor pe care le pot aplica si care in unele cazuri pot ajunge si la 50%. Dar daca, pe de o parte, marjele de profit sunt asigurate pe aceste produse, volumele de vanzari sunt acum ceva mai mici fata de anul anterior.

Revenirea pietei este conditionata de situatia economica

Potrivit datelor firmei de analiza si studii de piata Cegedim Romania, vanzarile au scazut luna de luna de la inceputul anului, tendinta care se va accentua in perioada urmatoare, spun jucatorii din industrie.

"Piata de OTC-uri este sub presiune anul acesta si are o scadere de doua cifre, lucru care se datoreaza tendintei generale de scadere din economie, reducerii pietei de medicamente in ansamblu in conditiile in care pacientii au stocuri de medicamente acasa, dar si faptului ca acestia incearca sa obtina tot mai multe produse compensate", afirma Stephen Stead, CEO al LaborMed, companie care recent a cumparat un portofoliu de 12 branduri de produse fitoterapeutice.

Companiile sunt optimiste in ceea ce priveste reluarea trendului de crestere al acestui segment, in stransa legatura cu relansarea economica, care s-ar putea produce in a doua jumatate a anului viitor. "Probabil ca in prima jumatate a anului 2010 piata de OTC-uri va pastra acelasi nivel cu sfaristul anului 2009, urmand ca in a doua jumatate sa inregistreze o usoara revenire", afirma Dan Vasile, directorul general al producatorului Biofarm.

Cele mai cunoscute branduri de OTC-uri de pe piata locala sunt Nurofen si Algocalmin care corespund si produselor cu cele mai mari vanzari.

Una dintre particularitatile OTC-urilor o reprezinta faptul ca acestea pot fi promovate prin modalitatile clasice, in conditiile in care medicamentele pe baza de reteta pot fi promovate doar medicilor specialisti. Unul dintre cele mai mari segmente al acestei piete este reprezentat de analgezice (medicamente pentru durere), insa o alta arie atacata de producatori o reprezinta suplimentele naturale.

Medicamentele fara prescriptie detin circa 17% din piata de medicamente, iar cu cateva exceptii, majoritatea producatorilor activi pe piata locala au portofolii de astfel de produse.

"Vor fi din ce in ce mai multe restrictii in ceea ce priveste prescrierea de medicamente astfel ca ma astept sa existe un trend dinspre produsele scumpe catre cele generice si medicatia fara reteta. Farmaciile vor incuraja aceasta tendinta", mai spune Stead. El estimeaza o scadere de peste 10% in 2009 si o usoara crestere in volume in 2010.

20% din rulajul distribuitorilor provin din OTC-uri

In cazul distribuitorilor, anul acesta OTC-urile vor aduce 20% din vanzari. Farmexim spre exemplu estimeaza ca anul acesta produsele fara prescriptie vor genera 35 mil. euro.

Si retelele de farmacii si-au construit un portofoliu puternic de OTC-uri si cosmetice, iar unele dintre ele precum Sensiblu sau Catena investesc chiar in branduri proprii. Aproximativ 20% din rulajul retelelor sunt generate de cosmetice, iar jumatate din spatiul de expunere este ocupat de cosmetice.

"S-a resimtit o scadere in ultimele luni. Cei mai multi dintre pacienti cauta varianta cea mai ieftina, de exemplu daca inainte cumparau Paracetamol cu Vitamina C, acum vor Paracetamol simplu. Cosmeticele au scazut si ele, si se observa o amanare a deciziei de cumparare", spune o farmacista din Bucuresti.