Deschideri in primavara lui 2010: Dragos Paval va investi 15 mil. euro in doua magazine Dedeman in Craiova si Brasov

Autor: Mihaela Popescu 22.10.2009

Reteaua de magazine de bricolaj Dedeman, detinuta de fratii Adrian si Dragos Paval din Bacau, a demarat recent lucrarile de constructie a magazinelor din Craiova si Brasov, in care ar putea investi 15 milioane de euro, suma care nu include pretul terenurilor.



"Primele doua deschideri ale retelei din 2010 vor fi la Craiova si Brasov, in primavara. In Brasov vom face cel mai mare magazin al retelei Dedeman, cu o suprafata construita de 17.700 de metri patrati. Ambele terenuri au fost achizitionate in 2008 si se numara printre cele 11 locatii sigure pentru expansiune anuntate in acest an", a declarat Dragos Paval, presedintele si actionarul majoritar al Dedeman.

Compania, care a intrat in acest an pe piata din Capitala, este al doilea mare jucator din retailul de bricolaj dupa cifra de afaceri raportata pe 2008, fiind devansat doar de germanii de la Praktiker.

Vanzarile retailerului roman s-au majorat anul trecut cu 35%, pana la 250 de milioane de euro. Dedeman a anuntat in februarie ca vizeaza mentinerea cifrei de afaceri in 2009 la nivelul anului trecut, in contextul scaderii cererii pentru materiale de constructii si amenajari interioare. Paval nu a dorit sa comunice date despre vanzarile realizate de compania sa in primele noua luni din an.

30 de magazine pana in 2015

Strategia de extindere a Dedeman la nivel national vizeaza dezvoltarea unei retele de 30 magazine pana in 2015.

In acest an retailerul a finalizat patru proiecte de extindere, dintre care doua in Bucuresti, prin investitii estimate la aproape 50 mil. euro. Ultima deschidere a retelei a avut loc in Bucuresti, intr-un parc de retail dezvoltat impreuna cu reteaua de magazine cash & carry Selgros, operata de grupul german Rewe.

Si magazinul din Craiova va fi amplasat langa o unitate Selgros, pe un teren achizitionat de la retailerul german anul trecut. Dedeman opereaza in prezent 16 magazine, cu peste 3.000 de angajati.

In primul semestru din an, retailul de bricolaj a avut un declin de 15-20% fata de aceeasi perioada din 2008, potrivit estimarilor operatorilor de magazine care se asteapta ca situatia sa se inrautateasca in ultimul trimestru, pe fondul blocarii unor proiecte mari de investitii din sectorul rezidential.

Un alt gigant sta cu ochii pe piata romaneasca

2009 este primul an de declin in retailul de bricolaj care pana acum a inregistrat cresteri anuale de peste 20-30%.

Marile lanturi straine de magazine Praktiker si Bricostore, care practic au pus bazele retailului de bricolaj in Romania, au intrat pe piata in 2002, al doilea val de investitii straine fiind realizat dupa 2006, odata cu lansarea retailerilor BauMax (Austria), Hornbach si OBI (Germania). In paralel cu extinderea retelelor internationale de comert s-au dezvoltat puternic pe piata si cele doua companii romanesti aflate acum in topul jucatorilor de profil, Dedeman si Ambient.

Un alt gigant european sta cu ochii pe piata romaneasca in acest moment - reteaua franceza Leroy Merlin, care cauta oportunitati de a intra pe piata. Leroy Merlin a inchiriat un spatiu in mall-ul Colosseum din cartierul bucurestean Chitila, proiect a carui constructie nu a fost inca demarata.

Din cauza declinului pietei constructiilor, majoritatea proiectelor de extindere ale retelelor de magazine de bricolaj de pe piata au fost amanate. Astfel, dupa ce in 2008 retailul de bricolaj ajunsese la un varf al expansiunii datorita investitiilor de peste 200 mil. euro realizate de marile retele de magazine, in acest an au fost finalizate mai putin de 10 din cele aproximativ 20 de proiecte de extindere anuntate.