Un gigant media se lupta cu o identitate in schimbare

Autor: Catalina Apostoiu 25.10.2009

Una dintre cele mai mari companii de media din lume, considerata a fi cel mai bine pozitionata pentru a depasi recesiunea, este Vivendi, cu un imperiu in extindere ce cuprinde operatiuni in domeniul muzicii, televiziunii cu plata, jocurilor video si telefoniei mobile, scrie The New York Times.

Spre deosebire de gigantii media americani ca Time Warner, News Corporation, Walt Disney si Viacom, Vivendi a fost in mare parte protejata in fata declinului sectorului publicitatii la nivel mondial. Compania se bazeaza mai putin pe publicitate comparativ cu majoritatea grupurilor media, generandu-si cea mai mare parte a veniturilor de la cei care-i cumpara produsele si-i utilizeaza serviciile, al caror numar a ramas constant in timpul recesiunii. Totusi, Vivendi se confrunta cu o criza de identitate, incercand in permanenta sa se reinventeze si in acelasi timp sa scape de mostenirea lasata de fostul CEO Jean-Marie Messier.

Vivendi a semnalat ca doreste sa vanda participatia pe care inca o mai detine in cadrul NBC Universal, stabilind in acest fel premisele crearii urmatorului gigant media american in urma posibilei fuziuni dintre NBC Universal si compania Comcast. Analistii spun ca ar fi logic ca Vivendi sa vanda, insa pun sub semnul intrebarii strategia companiei. Actualul CEO al grupului, Jean-Bernard Levy, evita sa discute despre "convergenta", ideee lansata de Messier, conform careia tehnologia digitala ar elimina distinctiile dintre diferitele canale de comunicare. Fara o astfel de "fertilizare incrucisata", se intreaba analistii, care este logica pastrarii diferitelor companii Vivendi sub o singura umbrela? Vivendi a anulat in mare parte cea mai importanta tranzactie a lui Messier: achizitia Seagram in 2004, prin vanzarea unei participatii de 80% in cadrul diviziei catre GE. Sub conducerea lui Levy, Vivendi si-a reluat achizitiile. Acesta, care a preluat conducerea companiei in 2005, la trei ani dupa ce Messier a fost demis, a incheiat o serie de tranzactii pentru a consolida actualele operatiuni ale companiei.

In acelasi timp, Vivendi si-a extins prezenta in domenii cu un ritm alert de dezvoltare cum ar fi telecomunicatiile pe pietele emergente.

Din cele mai importante subsidiare, Vivendi detine intreg controlul numai asupra Universal Music. Astfel, posibilitatea cooperarii este limitata. "Sub conducerea lui Messier, toti vorbeam despre sinergii. Acum, cuvantul cu 's' nu mai este pronuntat", spune un executiv al companiei.

Exista unele exceptii, insa in general oportunitatile de a incheia aliante raman limitate. Intre timp, Vivendi se concentreaza pe piete emergente pentru potentiale noi surse de cresteri. Analistii spun ca Levy s-ar putea folosi de banii obtinuti in urma vanzarii participatiei din cadrul NBC Universal pentru a finanta achizitii pe piete emergente. Totusi, actualul management ramane prudent.