Una din cinci sticle de vin se vinde in hipermarket: Restaurantele nu reusesc sa tina pasul cu retailul

Autor: Ioana David 27.10.2009

Producatorii de vin realizeaza aproape 23% din volume prin intermediul retelelor moderne de retail, procent care se mentine constant in ultimii ani, potrivit datelor firmei de cercetare de piata MEMRB.

Pe de alta parte, vanzarile prin restaurante au fost de doar 18% in perioada august 2008-iulie 2009, iar perspectivele de crestere pe acest segment, unde in pietele dezvoltate se fac cele mai mari rulaje, sunt indepartate, spun producatorii.

"In mod normal pe termen lung segmentul HoReCa (hoteluri, restaurante, catering - n. red.) este cel care ar trebui sa dea volumele, dar Romania este inca departe de acest obiectiv. Probabil ca va mai dura mai bine de zece ani (pana vom ajunge la acest nivel - n.red.)", spune Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar.

Cei mai mari producatori din industria vinului sunt Murfatlar, Vincon, Cotnari, Jidvei si Vinexport Focsani, care potrivit MEMRB au avut o cota de piata cumulata de 51,5% in volum in perioada august 2008 - iulie 2009, in crestere usoara fata de perioada corespondenta.

"Noi inregistram o scadere a volumului pe segmentul HoReCa, din cauza schimbarilor aparute in comportamentul consumatorilor, care incep sa evalueze foarte atent raportul calitate-pret, bugetul pentru masa la restaurant fiind si el redus", spune Alina Rosu, director de marketing al Cramele Halewood. Ea adauga faptul ca scaderea a fost cauzata si de faptul ca multe locatii au inregistrat o scadere a traficului sau si-au inchis portile.

Producatorii care intra acum se orienteaza inspre HoReCa

Daca marii producatori au produse atat in retelele moderne de retail, cat si in HoReCa, cei care acum isi fac loc pe piata ataca cu precadere piata restaurantelor si a hotelurilor. Printre firmele care anul acesta pornesc ofensiva pe piata vinului se numara Domeniile Viticole Franco - Romane (cu brandul Crai Nou realizat din struguri ecologici), Cramele Garboiu sau Casa Olteanu.

"Tendinta este de crestere a consumului de vinuri bune prin HoReCa si magazine specializate. Lucrul acesta se vede si dupa structura noilor vinuri care apar. Toti producatorii (care au intrat pe aceasta piata - n.red.) au pana in 200 de hectare. Sunt multi si cu 17-50 de hectare si vor vrea sa-si pastreze identitatea, cu care nu vor merge in supermarketuri. Vor vrea sa isi valorizeze productia", este de parere Catalin Paduraru, unul dintre actionarii retailerului de vin Vinexpert.

Daca in volum exista putine schimbari fata de anul trecut, in valoare se observa o crestere a vanzarilor prin HoReCa, arata datele MEMRB.

"In supermarketuri exista o diluare a personalitatii produselor mai ales prin prisma marcilor proprii. Nu mai cumperi un produs de care te puteai atasa, ci dintr-o ratiune de pret. Ceea ce pe termen mediu si lung descurajeaza consumul de vin. La supermarket exista un fel de consum de necesitate. Cumperi paine pentru ca trebuie, insa vinul poate fi taiat de pe lista. La magazinul de proximitate, daca apare spre exemplu o sarbatoare in familie mergi sa cumperi pentru ca trebuie", explica Paduraru.

Piata de vin se intoarce la nivelul de acum doi ai

Piata vinului ar putea sa scada cu 10% in acest an, pana la 450 mil. euro, nivel atins in 2007, in conditiile unor cresteri constante de 10% in ultimii ani, potrivit estimarilor Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV). Potrivit asociatiei, productia de vin se va situa in 2009 la 6 mil. hectolitri, cu 5-10% peste media ultimilor ani, pe fondul conditiilor meteo favorabile pentru viticultura. La nivelul Europei, Romania care are 186.900 de hectare ocupa locul cinci in topul tarilor dupa suprafata cultivata. Potrivit PNVV, piata "oficiala" este de 1,2-1,5 mil. hectolitri, iar piata totala (care include autoconsumul si piata nelegala) atinge 5,5-6 mil. hectolitri.

In ceea ce priveste preferintele de consum, vinul rosu a ajuns la o pondere de 33,3% in total, castigand procente in fata vinului alb. Pe de alta parte, vinul dulce si demisec au crescut ca ponderi in defavoarea vinului demi-dulce.

"In Romania vinurile dulci si demidulci inca detin o pondere foarte mare, acest aspect depinzand foarte mult si de traditia locala. Vinul alb detine inca peste jumatate din cerere si pierde foarte putin teren in lupta cu cel rosu, care avanseaza cu doar 1% pe an, ceea ce inseamna ca de abia peste 20 de ani vom consuma la fel de mult vin rosu sec precum Franta, Italia si Spania", mai spune Alina Rosu.