Gigantii mondiali despre infrastructura feroviara romaneasca: Schimbati 2.000 de locomotive si investiti 15 ani in calea ferata

Autor: Alexandru Anghel 26.10.2009

Bombardier, Alstom si Siemens, cei mai mari producatori mondiali de material rulant feroviar, cu afaceri cumulate de peste 90 de miliarde de euro in 2008, cer guvernului si Ministerului Transporturilor investitii in infrastructura feroviara. Miza starii deplorabile a caii ferate sunt investitiile straine si supravietuirea transportatorilor locali privati si de stat.

"Pentru a trai, calea ferata are nevoie de modernizari oriunde si, mai ales, in Romania. Daca ne uitam pe sosele putem vedea haosul din transport, iar oamenii trebuie sa realizeze ca transportul feroviar este cheia cresterii unei tari", spune Janis Vitins, director de marketing si de planificare de produs al Bombardier.

El adauga ca in Romania sistemul feroviar are nevoie de investitii constante timp de 15 ani de acum inainte pentru a ajunge la un nivel similar cu media europeana si pentru a putea realiza interconectari cu coridoarele de transport europene.

"Politicienilor le este frica insa sa faca ceva nou, pentru ca daca gresesc, pot pierde mandatul. Am constatat acest lucru si in alte tari, in principal din Europa Centrala si de Est, unde exista nervozitate inaintea semnarii contractului", a spus Vitins. CFR Infrastructura a alocat in acest an un buget de 600 mil. lei pentru reparatii capitale si mentenanta, in conditiile in care necesarul este de 2,4 mld. lei.

In ceea ce priveste afacerile pe piata locala, canadienii de la Bombardier au vandut catre Metrorex 44 de trenuri de metrou in valoare de 300 mil. euro, iar in acest an au infiintat la Cluj un centru de servicii care va angaja 140 de oameni.

Mai intai proiecte, pe urma finantare

Investitiile in infrastructura feroviara prin atragerea de fonduri europene au fost in ultimii doi ani sub 500.000 de euro si au fost directionati spre realizarea unei harti de zgomot.

"Fonduri exista, dar sunt in principal directionate catre infrastructura rutiera. Calea ferata este deplorabila, este o perioada de criza, dar trebuie gasite solutii. Statul trebuie sa gaseasca partea sa pentru proiectele finantate de UE", este de parere Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom Romania, care mizeaza pe afaceri de 40 de milioane de euro in acest an, principalul contract fiind cel de mentenanta a metroului bucurestean.

Fondurile totale puse la dispozitie de UE pentru calea ferata ajung la 2,5 mld. euro.

"Absorbtia tine in primul rand de a fi dispus sa investesti cei 15% si de a avea proiecte, care nu sunt pregatite decat la stadiu declarativ. Spania, spre exemplu, a reusit sa foloseasca 110% din fondurile puse la dispozitie", a declarat Gabriel Stanciu, director divizie material rulant al Siemens Romania, companie care a comercializat material rulant in valoare de aproximativ 450 mil. euro in ultimii opt ani, principalul contract fiind incheiat pentru livrarea trenurilor Sageata Albastra.

Romania este pe primele sapte locuri in Uniunea Europeana in ceea ce priveste lungimea retelei feroviare. Lungimea caii ferate ajunge la 17.000 de kilometri, din care sunt utilizate rute ce insumeaza doar 10.500 km, restul fiind rute nefunctionale. Spre comparatie, Marea Britanie are 15.000 de kilometri de cale ferata si 24.500 de trenuri de calatori.

Din totalul de 11.000 de poduri si podete din Romania, 61% trebuia sa intre in reparatii capitale, iar circa 90% din instalatiile fixe de tractiune si centralizare electrodinamica se regasesc in aceeasi situatie. In urma amanarii investitiilor de mentenenanta, la nivel national exista 300 de zone cu restrictii de viteza.

Operatorii privati, primii care investesc in locomotive noi

Pusi in fata liberalizarii pietei de transport feroviar de calatori, dupa liberalizarea celei de marfa, operatorii locali trebuie sa realizeze investitii pentru modernizarea stocului de material rulant pentru a obtine costuri de exploatare egale cu cele ale concurentilor straini care pot intra de anul viitor si pe rutele locale.

Potentialul de noi achizitii de locomotive a fost estimat de Bombardier la 15 unitati anual, dar pentru moment cei 26 de operatori feroviari locali intarzie reinnoirea parcurilor.

"Operatorii privati, prin liberalizare, vor fi castigatori, pentru ca au idei noi si nu sunt blocati intr-o gandire medievala. Ei vor cumpara primii echipamente noi, iar daca conditiile economice ar fi optime, ar exista achizitii de 10-15 locomotive noi anual", a spus Vitins. El a adaugat ca parcul feroviar local ar trebui inlocuit sau renovat in proportie de peste 80%.

In Romania sunt in functionare aproximativ 1.200 de locomotive electrice si 1.500 de locomotive diesel-electrice. Transportatorul privat Cargo Trans Vagon a achizitionat in urma cu aproximativ o luna doua locomotive noi de la producatorul Siemens.

Si CFR Calatori a achizitionat recent de la Softronic o locomotiva care poate rula cu o viteza de 200 kilometri/ora, aceasta urmand sa fie utilizata pentru ruta Bucuresti-Budapesta.

Investitia de 2,2 mil. euro urmeaza sa reduca cu aproximativ o ora durata calatoriei pana la Budapesta, deoarece poate circula si in Ungaria, fata de locomotivele folosite pana acum, care trebuia schimbate la granita. In urmatorii doi ani urmeaza sa mai fie achizitionate alte doua locomotive similare.