Mobila: Si totusi se extind

Autor: Ioana David 27.10.2009

Retailerii de mobilier de lux au investit milioane de euro in extinderea retelelor anul acesta, strategie care ar putea sa para riscanta in conditiile in care tendinta generala din piata este de inghetare a proiectelor.



Primele sapte - opt luni din 2009 au fost slabe pentru intreaga industrie, insa din septembrie, odata cu aparitia primelor semnale de crestere, au fost din ce in ce mai dese anunturile de noi deschideri.

Desi nu au umblat la pret si nici nu si-au modificat oferta pentru a intra pe noi segmente, companiile din industria de lux spera la o revigorare a consumului anului viitor si la afaceri mai mari care vin tocmai din aceasta extindere. Instabilitatea politica din aceasta perioada va afecta putin piata, iar in spatele planurilor de extindere stau calcule care arata ca cererea pentru acest tip de mobilier exista si pe termen lung perspectiva este de crestere.

Sunt optimisti. Compania Kalenda Alexim din Targu-Mures a investit 0,35 mil. euro in deschiderea primului showroom Kler - brandul de lux al companiei - de 900 de metri patrati in Capitala, a doua unitate de pe piata locala, dupa cea din Targu Mures.

Pana in decembrie compania urmeaza sa mai investeasca 0,4 milioane de euro in showroomuri in Pipera (Bucuresti) si Iasi. Magazinele de lux sunt proiectate sa genereze vanzari de 70.000 - 80.000 de euro lunar in aceasta perioada de criza, insa reprezentantii Kalenda spun ca intr-un an normal vanzarile ar putea atinge 120.000 de euro lunar.

Pana in 2006, compania a fost distribuitor de mobilier catre diferite retele de retail, insa in urma stocurilor foarte mari acumulate a decis sa-si deschida propriile unitati.

Primul segment de pret atacat a fost cel mediu, in 2008, pe care opereaza brandul Kalenda. Compania a avut anul trecut o cifra de afaceri de 8,7 milioane de euro, iar pana in 2010 are in plan 20 de magazine pe segmentul mediu. In prezent, Kalenda, controlata de oamenii de afaceri Petru Boerescu si Besenyei Letitia, opereaza 26.000 metri patrati cu magazinele Kalenda.

Printre managerii optimisti se numara si Camelia Sucu, care este de parere ca cererea de mobilier de lux nu o sa dispara. "Se va dezvolta o noua clasa antreprenoriala. Oportunitati de investitii exista. Micile investitii, acele IMM-uri, sunt baza dezvoltarii imediat urmatoare a economiei romanesti si sunt fantastic de multi oameni care vor sa intreprinda", spune Camelia Sucu, proprietara Class Living, unul din principalii jucatori pe aceasta nisa. Altfel spus, micii investitori de astazi vor creste cererea pentru produse de lux in perioada umatoare. Class a avut anul trecut o cifra de afaceri de 5,4 milioane de euro si pierderi de 0,6 milioane de euro, conform datelor de pe site-ul Ministerului de Finante.

Compania a inregistrat in trimestrul doi al anului o scadere de circa 20% a vanzarilor comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. In 2007, Camelia Sucu a deschis primul magazin Natuzzi de pe piata locala in zona centrala a Capitalei.

Ea explica declinul din aceasta perioada prin faptul ca majoritatea managerilor au devenit mai economi, dar in acelasi timp sunt preocupati de activitatea curenta si nu mai au timp sa-si decoreze spatiul in care lucreaza.

Cursul a lovit in vanzari. O alta companie care are in derulare investitii in aceasta perioada este BoConcept. In primele noua luni ale acestui an, retailerul danez a avut pe piata locala vanzari de 1,2 milioane de euro, in scadere cu 20% raportat la acelasi interval din 2008.

"A fost un an foarte dificil, abia in septembrie am inceput sa simtim o usoara crestere. Daca ar fi sa comparam septembrie 2009 cu septembrie 2008, in aceasta luna am fost cu 35% peste aceeasi perioada a anului 2008. Instabilitatea politica nu va face decat sa blocheze usorul avant pe care il luase piata", a spus Diana Staicu, director general al BoConcept Romania.

Compania a investit intr-un depozit la Bucuresti si in deschiderea celei de-a treia unitati la Iasi in Era Shopping Park. Investitiile au fost sustinute din reinvestirea profitului si din fonduri proprii.

"Ne-a afectat foarte mult blocajul economic si financiar din piata, dar si evolutia cursului euro - leu. Catalogul nostru este valabil un an de zile, septembrie 2008 - septembrie 2009, iar in acesta avem si preturile publicate, motiv pentru care nu am considerat corect sa le modificam, avand astfel o pierdere de 10% numai din curs", a mai spus Staicu.

Pentru acest an, compania are in vedere mentinerea vanzarilor la nivelul anului trecut, adica la 1,9 milioane de euro.

"Tinand cont ca in 2010 BoConcept va detine trei magazine in tara, ne asteptam per total la o cifra de afaceri de minimum trei milioane de euro", afirma directorul general al BoConcept Romania. Desi pe alte segmente de pret retailerii si-au revazut planurile de extindere in conditiile scaderii vanzarilor, BoConcept mentine strategia de dezvoltare stabilita prin contractul de franciza cu BoConcept Danemarca.

"In 2009 inca am trait din banii castigati in 2008, dar cu 2009 mai slab va fi si mai greu in 2010 (...). Cred ca aceasta perioada va cerne «uscaturile»", mai spune Staicu de la BoConcept.

Lux si in accesorii. Magazinul de accesorii My House de pe Calea Dorobantilor aduce in Romania incepand din octombrie produsele Hermes, companie cunoscuta mai degraba pentru produsele de marochinarie, esarfe, parfumuri sau ceasuri.

Reprezentantii My House spun ca importa aceste produse nu pentru vanzari, ci pentru a castiga capital de imagine.

Cel mai ieftin produs Hermes din Romania este o farfurie pentru sushi din portelan, cu un pret de 370 de lei, iar cel mai scump este un set pentru caviar din cristal cu un pret de 6.644 lei.

Solutia Buy-back. Pe segmentul mobilierului de birou, nisa cea mai afectata din industria mobilei, producatorii au gasit solutia revitalizarii vanzarilor prin sistemul buy-back.

GreenForest din Timisoara estimeaza un volum de vanzari de 1.000 de scaune in cadrul programului de tip buy-back "Schimba Scaunul".

In cadrul acestui program, compania ofera 61 de lei (fara TVA) pentru orice scaun adus la achizitia unui model Point 70, cel mai vandut model al GreenForest anii trecuti. Scaunul Point 70 are in urma reducerii un pret de 247 lei (fara TVA). Programul companiei se deruleaza timp de doua luni.

Producatorii de mobila se alatura in acest fel celor din mai multe industrii care au in derulare programe de tip "Rabla" inspirate din auto.

"Vanzarile pe primele noua luni au fost de circa 2 milioane de euro, fiind in continuare o valoare mai redusa decat in aceeasi perioada din 2008. Partea pozitiva a situatiei a fost reprezentata de faptul ca dupa ce in primele sase luni ale anului 2009 a existat un trend puternic descrescator al vanzarilor, incepand din trimestrul al treilea a existat o schimbare de trend, in sensul revigorarii volumului de vanzari", a spus Sebastian Capotescu, marketing manager al GreenForest.

Pentru ultimul trimestru al anului, valoarea vanzarilor ar urma sa ajunga la 1,5 milioane de euro, nivel egal cu cel din perioada similara din 2008.

Ramane de vazut in ce masura cresterile din septembrie se vor putea mentine pana la sfarsitul anului si mai ales in 2010.