Codrut Pascu, Roland Berger: 80% din executivii marilor companii au batai de cap din cauza insolventei clientilor cu datorii

Autor: Mihaela Popescu 27.10.2009

Codrut Pascu, managing partner al Roland Berger, spune ca piata se va cerne si in urmatorul an, pentru ca redresarea economiei nu se va resimti mai devreme de a doua jumatate din 2010, iar majoritatea companiilor intarzie luarea unor decizii strategice.

Cum vad managerii celor mai mari companii economia romaneasca dupa un an de criza, in care a fost nevoie sa aplice chiar si trei scenarii pentru a face fata schimbarilor din piata: urmeaza cel putin inca un an greu, in care nu se poate paria pe cresteri la nivelul veniturilor. Mai mult, scaderea consumului a fost mai dura decat anticipau in 2008, arata un studiu realizat de compania de consultanta Roland Berger Strategy Consultants.

Studiul a fost realizat in aceasta toamna in Europa Centrala si de Est, pe piata locala fiind incluse cele mai mari 200 de companii private si de stat, cu afaceri care anul trecut au depasit valoarea de 100 mil. euro in fiecare caz in parte.

"Nu mai este aceeasi incertitudine ca acum un an. Este clar ca nu va aparea niciun reviriment pe piata in al doilea semestru si e aproape sigur ca nici in prima jumatate din 2010", afirma Pascu.

Managerii sunt ingrijorati de scaderile de consum de pe piata interna, care au luat o amploare mai mare decat anticipasera in 2008. Chiar si pe piata bunurilor de larg consum au aparut scaderi si prognoze mai pesimiste in acest an, dupa ce in 2008 companiile mari inca pariau pe rezistenta sectorului in fata crizei, mai spune Pascu. "Pe unele proiecte pe care le avem acum in FMCG (bunuri de larg consum - n. red.) am ajuns la al treilea scenariu de piata in ultimul an", precizeaza el.

Revizuirea bugetelor si programele de reducere a costurilor au fost la ordinea zilei in companiile mari din Romania, iar mai mult de jumatate din acestea au luat si masuri precum inghetarea angajarilor si a investitiilor in dezvoltare din cauza declinului pietei.

Pascu subliniaza insa ca foarte putini executivi si antreprenori au aplicat pana acum masuri strategice, care sa dea o directie companiei pe termen mai lung, nu doar pana la iesirea din criza.

"Asta s-a intamplat nu doar in Romania, ci la nivelul intregii regiuni. Putine companii au facut schimbari radicale in modelul de business sau in strategia de finantare. Noi credem ca astfel de masuri sunt singurele care ar putea asigura companiei o pozitie competitiva pe termen lung", afirma Pascu.

Masurile strategice sunt importante si pentru ca nimeni nu crede ca piata va reveni la ritmurile de crestere din 2007-2008 in urmatorii trei ani.

In sectoare precum electroretailul, real estate sau retailul de bunuri de larg consum, companii mari, cu afaceri de peste 50-100 mil. euro, nu au mai ajuns insa la etapa schimbarilor strategice pentru ca au intrat in insolventa. O parte din acestea au cedat presiunii creditorilor si au cerut singure intrarea in reorganizare judiciara, asa cum s-a intamplat in cazul retelelor Leonardo, SPAR, Trident sau Ultra Pro.

La nivel local, explozia numarului de companii intrate in insolventa este o problema importanta pentru 80% din managerii si antreprenorii din Top 200 jucatori, aceasta fiind cea mai mare pondere din regiune, mai arata studiul Roland Berger. De exemplu, in Ungaria doar 50% din persoanele intervievate au indicat aceasta problema ca fiind serioasa, in timp ce in Cehia ponderea este de 48%, iar in Polonia de doar 23%.

Cum explica Pascu problema insolventelor: "Spre deosebire de restul tarilor enumerate, in Romania criza a venit imediat dupa o crestere euforica a economiei, cand businessurile s-au dezvoltat intr-un mod nesustenabil. In plus, managerii locali nu experimentasera anterior o scadere brusca a pietei, iar majoritatea antreprenorilor nu au avut rezerve suficiente pentru ca si-au diversificat prea mult investitiile, multi mizand pe imobiliare", spune el.

Cine mai pariaza pe cresteri?

Piata farma si serviciile profesionale sunt printre singurele sectoare care pariaza in acest moment pe cresteri la nivelul veniturilor in 2010, comparativ cu anul in curs.

"In martie, managerii din sectoare precum serviciile financiare si petrolul vedeau cresteri ale veniturilor companiilor pe care le conduc pentru 2010, insa acum vad stagnare", mai precizeaza Pascu.

"Daca anul trecut spuneam ca am importat criza, acum vorbim de o criza 100% indigenizata. Valul de vesti proaste venit din exterior a indus o precautie la nivelul consumului, astfel incat s-a ajuns la o contractie foarte accentuata, mai rau decat au prevazut managerii", afirma directorul Roland Berger Romania.

Ce vor executivii?

"Mai putina volatilitate. Toti cred ca mentinerea taxei unice la 16% este un lucru bun", spune Pascu. In schimb, managerii si antreprenorii sunt nemultumiti de nivelul redus al investitiilor realizate in infrastructura in acest an, de lipsa masurilor de relansare a sectoarelor mari din economie si de faptul ca finantarea continua sa fie scumpa, in special in lei, ceea ce loveste atat consumul, cat si planurile de dezvoltare ale companiilor.

Comenzi mai mici si multe insolvente

Criza a cuprins in acest an toate sectoarele cheie din economia locala, primele afectate fiind industria auto si metalurgia, puternic dependente de exporturi. Directorul Roland Berger spune ca scaderea masiva a consumului privat ar fi fost greu de evitat in acest an, insa daca statul ar fi reusit sa creasca consumul public - asa cum s-a intamplat in Polonia de exemplu - declinul ar fi fost compensat intr-o oarecare masura.

Doar unul din zece manageri si-a bugetat cresteri in 2010

Doar 12% din managerii si proprietarii celor mai mari 200 de companii din Romania cred ca piata a atins deja cel mai scazut nivel. Cei mai multi executivi nu se asteapta la un reviriment pe piata in al doilea semestru al acestui an si estimeaza ca dinamica firmelor pe care le conduc va fi in linie cu dinamica economiei locale, potrivit studiului Roland Berger.