AVANPREMIERA/ Drumul
Autor:
Cormac McCarthy
28.10.2009
Drumul, cel mai recent roman al lui Cormac
Carthy,a castigat Pulitzer Prize 2007, James Tait Black Memorial
Prize 2006 si a fost ecranizat in 2009 in regia lui John Hillcoat,
cu Viggo Mortensen, Charlize Theron si Robert Duvall in rolurile
principale. Romanul va aparea la Editura Humanitas Fiction, in
traducerea Irinei Horea.
O iarna atomica in care nu mai exista animale sau plante,
singura prezenta constanta este foamea si orice intalnire intre
doua fiinte omenesti poate sfarsi intr-un act de canibalism. Iata
decorul postapocaliptic, definit fie prin absente tragice, fie prin
prezente amenintatoare, prin care calatoresc un barbat fara nume si
fiul lui, incercand sa ajunga la mare. Au un pistol cu doua
gloante, ceva resturi de mancare si niste paturi vechi - si, foarte
important, se au unul pe altul.
Supravietuirea inseamna insa
amoralitate, dupa cum invata copilul studiindu-si tatal, a carui
dragoste pare a fi ultimul lucru ramas din lumea veche, ultima
realitate confortabila, mostenita, la adapostul careia te poti
odihni. "Suntem mortii vii care bantuie prin decorul unui film de
groaza" - aceasta e starea de spirit in lumea lui McCarthy, pe care
n-o coloreaza decat foarte rare detalii de un umor nostalgic:
ultima sticla de Coca-Cola sau singura inscriptie care a
supravietuit dezastrului nuclear - ramasitele unei lumi care
seamana cu a noastra. Un roman al sfarsitului civilizatiei, al
cosmarului colectiv, dar si al credintei si sperantei,
Drumul are suspansul unei povesti de aventuri si
insemnatatea unei parabole.
A doua zi dimineata, isi continuara drumul. Tinut pustiit. O
piele de vier batuta-n cuie de usa unui hambar. Sobolanime. Un varf
de coada. Inauntrul hambarului, trei lesuri atarnand de capriori,
uscate, acoperite de colb, printre fasiile de lumina palida. Aici
am putea gasi de-ale gurii, spuse baiatul. Poate niste porumb sau
altceva. Sa mergem, zise barbatul.
Cel mai mult il ingrijorau incaltarile. Ele si mancarea. Mereu
mancarea. Intr-o afumatoare veche, cu pereti de caramida nearsa,
gasira o sunca prinsa de-un carlig, sus, intr-un colt. Parca fusese
scoasa dintr-un mormant, era uscata ca o talpa. Barbatul isi
infipse cutitul in ea si-o despica. Inauntru, carne sarata, de un
rosu-inchis. Suculenta, buna la gust. In aceeasi seara, o perpelira
la foc, taind-o in felii groase, apoi pusera feliile laolalta cu
fasolea din conserva, sa dea in clocot. Mai tarziu, barbatul se
trezi in intuneric - i se parea ca auzise zgomot de tobe din piele
de bou, rasunand de undeva, dinspre dealurile joase si intunecate.
Apoi vantul isi schimba directia si se asternu linistea.
In vise, mireasa lui palida venea la el, ivindu-se de sub un
baldachin verde, infrunzit. Sfarcuri cretate, coaste vopsite in
alb. Purta o rochie de voal, parul ei negru era prins sus cu
piepteni de fildes, piepteni de sidef. Zambetul, ochii plecati.
Dimineata, ningea din nou. Margele mici de gheata cenusie se
insirau de-a lungul firelor electrice de deasupra capetelor
lor.
Nu se-ncredea in asa ceva. Spunea ca visele potrivite pentru
un barbat aflat in primejdie erau visele cu primejdii, orice
altceva era doar chemarea apatiei si-a mortii. Dormea putin, dormea
prost. Visa ca se plimba printr-o padure in floare, in care
pasarile zburau inaintea lor, a lui si-a copilului, iar cerul era
dureros de albastru, dar invatase cum sa se trezeasca din asemenea
lumi ispititoare. Zacand acolo in intuneric, cu tulburatorul gust
al unei piersici dintr-o livada fantomatica disparandu-i treptat
din gura. Se gandi ca, dac-ar trai indeajuns, lumea ar pieri
complet, in cele din urma. Asemenea lumii muribunde in care
vietuiesc cei ce si-au pierdut de curand vederea, o lume care li se
sterge incet din memorie.
* * *
Din ceea ce visa cu ochii deschisi, pe drum, n-avea cum se
trezi. Mergea in continuare, cu pas greoi. Isi amintea totul despre
ea, in afara de mirosul ei. Sezand la teatru, cu ea alaturi,
aplecata in fata si ascultand muzica. Volutele aurii, candelabrele
si faldurile inalte ca niste coloane ale draperiilor, de-o parte si
de alta a scenei. Eaii tinea mana in poala ei, iar el ii simtea
elasticul ciorapilor prin materialul subtire al rochiei de vara.
Ingheata cadrul acesta. Acum cheama-ti intunericul si frigul si fii
blestemat.
Gasise undeva doua maturi vechi, pe care acum le lega de
carucior cu o bucata de sarma, ca sa inlature din fata rotilor
crengile de pe drum, il cocota pe baiat in varful caruciorului, iar
el se aburca pe marginea din spate, ca un conducator de atelaj, si
pornira la vale, ghidand caruciorul la curbe cu trupurile lor, ca
la un concurs de bob. Era pentru prima data, de multa vreme, ca-l
vedea pe baiat zambind.
In varful dealului, o curba si o banda de refugiu. Un vechi
drumeag ducea in padure. Parasira drumul in dreptul refugiului, se
asezara pe o banca si privira spre valea unde pamantul se pierdea
in ceata staruitoare. Un lac, acolo jos. Rece, cenusiu, greu in
caldarea sleita a peisajului.
Ce-i ala, taticule?
Un baraj.
Pentru ce e?
Asa a fost facut lacul. Inainte sa fie construit barajul,
acolo nu era decat un rau. Barajul folosea apa care curgea prin el
pentru a roti niste ventilatoare mari, numite turbine, ca sa
produca electricitate.
Ca sa faca lumini.
Da. Ca sa faca lumini.
Putem cobori acolo, sa-l vedem?
Cred ca-i prea departe.
Barajul o sa fie acolo multa vreme?
Cred ca da. E facut din beton. Probabil o sa fie acolo sute si
sute de ani. Poate chiar mii.
Crezi ca-s pesti in lac?
Nu. In lac nu e nimic.
In acel trecut indepartat, undeva in apropierea acestui loc,
urmarise un soim pravalindu-se in josul lungului perete albastru al
muntelui, izbindu-se cu osul pieptului de cocorul din mijlocul unui
sir de cocori si apoi ducand in gheare, spre raul de jos, pasarea
desirata, franta, care-si tara penajul valvoi, zbarlit, prin
vazduhul incremenit al toamnei.
Aerul zgrunturos. Gustul lui iti staruia in gura. Stateau in
ploaie ca niste animale de ograda. Apoi isi continuara drumul,
ascunzandu-se sub prelata de burnita deprimanta. Picioarele le
erau ude si reci, incaltarile scalciate. Pe pantele dealurilor,
grane de demult, neculese, culcate la pamant. Copacii insiruiti pe
culmi, desfrunziti, jupuiti, negri in ploaie.
Iar visele, atat de bogate in culori! Cum altfel ti-ar da
moartea ghes? La trezire, in zorii inghetati, totul se preschimba
instantaneu in cenusa. Asemenea unor fresce stravechi, ingropate
secole de-a randul si scoase brusc la lumina.
Vremea se imblanzi, frigul le dadu un ragaz, iar ei ajunsera
in cele din urma in valea raului, lata, joasa, campurile parcelate
inca vizibile, totul mort pana la radacina, de-a lungul luncii
desarte. Mergeau inainte, pe drumul asfaltat, impingand caruciorul.
Case inalte, cu pereti din sita. Acoperisuri de tabla ondulata. Pe
un camp, un hambar din busteni, cu o reclama pe panta acoperisului,
scrisa cu litere mari de trei metri, decolorate. Vizitati Rock
City.
Gardurile vii de pe marginea drumului se transformasera in
siruri de rugi negri, contorsionati. Nici un semn de viata. Il lasa
pe baiat in drum, dandu-i sa tina pistolul, iar el urca cele cateva
trepte vechi, de calcar, si strabatu veranda, punandu-si mana
streasina la ochi si uitandu-se inauntru, pe ferestre. Patrunse in
casa prin bucatarie. Pe podea, gunoaie, ziare vechi. Portelanuri
intr-un dulap fara usi, cesti atarnate de toarta. Strabatu holul si
se opri in pragul usii care dadea in salon. In colt, o orga
hidraulica straveche. Un televizor. Mobila tapisata ieftina si un
garderob vechi, din lemn de cires, cioplit de mana. Urca scarile si
intra in fiecare dormitor. Totul acoperit de cenusa. O camera de
copil si un catel de plus pe pervazul ferestrei, cu botul spre
gradina. Cerceta debaralele. Rascoli asternuturile de pe paturi,
gasi doua paturi de lana bune, le lua si cobori. In camara erau
trei borcane cu bulion de casa. Sufla praful de pe capace si le
cerceta. Cuiva, inaintea lui, nu-i inspirasera incredere si, pana
la urma, si el se lasa pagubas, asa ca iesi din casa cu paturile
puse pe-un umar si amandoi se asternura din nou la drum.
La marginea orasului, ajunsera la un supermarket. Cateva
masini vechi, in parcarea maturata de gunoaie. Lasara caruciorul in
parcare si-ncepura sa se plimbe printre standuri, calcand prin
mizerie. La alimente, in fundul galantarelor, gasira cateva
conserve vechi de fasole mexicana si ceea ce parea sa fi fost
candva o cantitate insemnata de caise, uscate ca niste efigii
smochinite ale lor insele. Baiatul venea in urma lui. Iesira pe usa
din dos. Pe aleea din spatele magazinului, cateva carucioare,
mancate de rugina. Intrara din nou in magazin, cautand un alt
carucior, dar nu gasira nici unul. Langa usa, doua automate de
bauturi racoritoare, care fusesera rasturnate pe podea si deschise
cu ranga. Monede peste tot, in cenusa. Se lasa pe vine si scotoci
cu mana prin maruntaiele masinariilor distruse, iar in al doilea
automat, mana i se inclesta pe un cilindru de metal rece. Isi trase
incet mana afara si ramase cu privirile pironite la o
Coca-Cola.
Ce-i aia, tati?
Ceva de lux. Pentru tine.
Ce-i?
Poftim. Asaza-te.
Ii scoase rucsacul, desfacandu-i curelele, il puse pe podea in
spatele lui, isi vari unghia de la degetul mare sub clama de
aluminiu de la un capat al dozei si o deschise. Isi apropie nasul
de sfaraiala usoara ce iesea din doza, apoi o intinse baiatului.
Hai, bea, ii zise el.
Baiatul lua doza. Bulbuceste, zise el.
Bea.
Se uita la tatal sau, apoi inclina doza si bau. Se opri,
ramase pe ganduri. Chiar e buna, zise.
Da. Este.
Bea si tu, tati.
Vreau s-o bei tu.
Ia si tu o gura.
Lua doza, sorbi putin, i-o dadu indarat. Bea-o tu, spuse. Sa
mai stam nitel.
Asta pentru ca n-o sa mai beau niciodata alta, asa-i?
Niciodata inseamna mult timp.
OK, zise baiatul.
A doua zi, in pragul inserarii, se aflau la marginea orasului.
Lungile curbe de beton ale intersectiei autostrazilor interstatale
parca erau ruinele unui urias tunel al groazei, proiectate pe
intunericul din departare. Avea pistolul varat la brau, in fata,
iar hanoracul si-l tinea deschis. Peste tot, morti mumificati.
Carne desprinsa de pe oase, ligamente uscate ca niste hamuri,
intinse ca niste sarme. Zbarciti, supti, asemenea cadavrelor ce
umpleau mlastinile in acea vreme, fetele lor ca niste panze
scrobite, zaplazurile ingalbenite ale dintilor. Desculti pana la
ultimul, precum pelerinii dintr-un ordin sarac, caci toate
incaltarile le fusesera de mult furate.
Isi vazura mai departe de drum. Se uita mereu in oglinda
retrovizoare, sa vada ce se petrece in spate. Singurul lucru care
se misca pe strazi era cenusa suflata de vant. Traversara raul
peste podul inalt, de beton. Dedesubt, un port. Mici ambarcatiuni
de agrement, pe jumatate scufundate in apa cenusie. In josul
raului, hornuri inalte, abia zarindu-se din pricina
funinginii.
Ziua urmatoare, la cativa kilometri mai la sud de oras, la o
curba a drumului, zarira, prin maracinisul care-o inghitea pe
jumatate, o casa veche de lemn, cu hornuri, ferestre de fronton si
un zid de piatra. Barbatul se opri. Apoi impinse caruciorul in sus,
pe alee.
Ce-i aici, tati?
Casa in care-am crescut.
Baiatul se opri, cu ochii tinta la ea. Sindrila, cu vopseaua
scorojita, fusese desprinsa aproape in intregime de pe peretii de
jos, pentru a fi folosita ca lemn de foc, lasand la vedere
structura si izolatia. Plasa contra tantarilor de la veranda din
spate zacea putrezita pe terasa de beton.
Vrei sa intram?
De ce nu?
Mi-e frica.
Nu vrei sa vezi unde-am trait eu?
Nu.
Totul o sa fie bine.
Ar putea fi cineva inauntru.
Nu cred.
Dar daca e cineva?
Statu si se uita la fereastra vechii lui odai. Se uita la
baiat. Vrei s-astepti aici?
Nu. Asa-mi spui mereu.
Imi pare rau.
Stiu. Dar tot asa faci.
Se descotorosira de rucsacuri, le lasara pe terasa, traversara
veranda, dand gunoaiele la o parte cu piciorul si, fortand usa
bucatariei, intrara. Baiatul il tinea strans de mana. Totul,
aproape la fel cum isi amintea. Camerele, goale. In camaruta in
care se intra din sufragerie, un pat de fier gol, o masa plianta de
metal. Acelasi gratar de fier forjat, in micul semineu. Lambriurile
din lemn de pin disparusera, in urma ramanand doar aschiile de
umplutura. Statea si se uita. Sub buricul degetului mare, simti in
lemnul vopsit al consolei gaurelele lasate de cuiele de care
atarnasera ciorapi, in urma cu patruzeci de ani. Aici sarbatoream
Craciunul, in copilaria mea. Se rasuci si se uita pe fereastra
afara, la curtea paraginita. Un desis de liliac mort. Conturul unui
gard viu. In noptile reci de iarna, cand furtuna ne lasa fara
curent electric, ne-asezam aici, langa foc, eu si surorile mele, si
ne faceam temele. Baiatul il privea. Privea, fara sa vada, siluete
ce-ncercau sa-l ia in stapanire.
Ar trebui sa plecam, tati, spuse el.
Da, raspunse barbatul.
Dar nu pleca.
Strabatura sufrageria, unde vatra de caramida era la fel de
galbuie ca in ziua in care fusese zidita, fiindca mama lui nu
suporta s-o vada innegrindu-se. Podeaua se umflase de la apa de
ploaie. In camera de zi, oasele unui animal mic, dezmembrate si
facute gramajoara. O pisica, probabil. Un pahar fara picior, langa
usa. Baiatul il apuca de mana. Urcara scara si, ajunsi sus, o luara
pe coridor. Mici conuri de tencuiala umeda pe podea. Scandurile
tavanului la vedere. Se opri in pragul camerei sale. O firida sub
tavanul inclinat. Aici dormeam eu. Patutul meu era lipit de
peretele asta. In miile de nopti, visand visele nascocite de
imaginatia unui copil, lumi bogate ori inspaimantatoare, dar
niciodata pe aceasta. Deschise usa de la debara, asteptandu-se
intru catva sa-si gaseasca lucrurile din copilarie. Lumina cruda si
rece a zilei patrundea prin acoperis. Cenusie ca inima lui.
Ar trebui sa plecam, tati. Mergem?
Da. Mergem.
Mi-e frica.
Stiu. Imi pare rau.
Chiar mi-e frica.
E-n regula. N-ar fi trebuit sa venim.
Trei nopti mai tarziu, pe dealurile de la poalele muntilor
rasariteni, se trezi in intuneric si auzi ceva apropiindu-se.
Ramase intins, cu bratele pe langa trup. Pamantul se cutremura.
Cutremurarea aceea venea spre ei.
Tati? zise baiatul. Tati?
Sssst. E-n regula.
Ce-i asta, tati?
Se apropia. Se auzea tot mai tare. Totul se cutremura. Apoi
trecu pe sub ei, asemenea unui tren subteran, si se pierdu in
intuneric, pana disparu cu totul. Baiatul se agatase de el, plangea
cu capul la pieptul lui. Ssst, e-n regula.
Mi-e atat de frica.
Stiu. E-n regula. A trecut.
Dar ce-a fost, tati?
A fost cutremur. A trecut. Suntem OK. Ssst.
In acei ani de inceput, drumurile erau populate de refugiati
infofoliti in haine ca in giulgii. Purtau masti si ochelari, sedeau
in straiele lor zdrentuite pe marginea drumului, ca niste aviatori
cazuti in mizerie. Roabe incarcate de boarfe. Tragand dupa ei
carute sau impingand carucioare de cumparaturi. Ochii
stralucindu-le in teste. Cochilii de oameni fara tel, inaintand cu
pasi marunti pe sosele, ratacitori intr-o lume plasmuita de febra.
Fragilitatea a tot ce exista iesind in sfarsit la iveala. Pricini
vechi si chinuitoare destramandu-se in nimicnicie si noapte. Odata
cu ultimul exemplar, dispare specia. Stinge lumina si gata, s-a
dus. Uita-te-n jurul tau. Niciodata inseamna foarte mult timp. Dar
baiatul stia ce stia. Anume ca niciodata a si trecut.
Statea la o fereastra cenusie, in lumina cenusie, intr-o casa
abandonata, la ceas tarziu al dupa-amiezii, si citea ziare vechi,
in timp ce baiatul dormea. Stiri ciudate. Preocupari bizare. La ora
opt se inchide primula. Il privi pe baiat cum doarme. Poti s-o
faci? Cand va veni vremea? Poti?
Din volumul cu acelasi titlu, in pregatire la Editura Humanitas fiction. Traducere de Irina Horea.