Strategia Marks & Spencer: magazine noi si relocari in spatii mai mari „daca piata o cere”

Autor: Cristina Stoian 30.10.2009

Marks & Spencer Marinopoulos Romania, companie care opereaza la nivel local printr-un joint-venture reteaua de magazine Marks & Spencer, vede in Romania o piata cu potential de crestere in ciuda crizei financiare care a condus in acest an la o contractie a consumului si avanseaza un plan de cel putin doua noi unitati in 2010.

"Grecia reprezinta in acest moment motorul de crestere al businessului nostru, intrucat operam 25 de magazine acolo, dar cred ca in ciuda crizei, Romania, ca si celelalte tari din Balcani, ramane o oportunitate de extindere pe termen mediu si lung. Pentru anul viitor ne-am gandit la cel putin doua unitati pentru Bucuresti, una dintre acestea urmand sa fie inaugurata in centrul comercial Sun Plaza", a declarat pentru ZF Richard Flint, managing director al Marks & Spencer.

In prezent, compania detine opt magazine in Romania, ultimul fiind deschis ieri in centrul comercial Cotroceni Park pe doua niveluri avand o suprafata de 1.300 de metri patrati, dintre care 1.100 de metri patrati reprezinta spatiu de vanzare.

Marks & Spencer este astfel unul dintre cei mai mari chiriasi ai ultimului mall deschis in Romania alaturi de C&A (3.300 mp), Reserved (1.100 mp), Intersport (1.100 mp) sau Inditex, care a inchiriat circa 4.000 de metri patrati pentru sapte din cele opt branduri pe care le detine la nivel international, cea mai mare suprafata fiind ocupata de Zara (1.250 mp).

"Strategia noastra include atat noi deschideri, in functie de oportunitatile pe care le avem in piata, cat si relocari de magazine, chiar daca in interiorul acelorasi centre comerciale, in spatii mai mari pentru a extinde gama de produse. Nu vom inchide niciun magazin in Romania", spune Flint. Anul trecut, compania a mutat magazinul din Baneasa Shopping City intr-o zona centrala a mallului, dubland in acelasi timp si suprafata de vanzare.

"O parte din strategia noastra implica extinderea suprafetelor. Daca este cerere, incercam sa marim capacitatea magazinelor noaste", explica managing directorul M&S.

In ce priveste comportamentul consumatorului, directorul companiei admite ca au fost schimbari generate de criza, mai ales ca nu exista nicio categorie de clienti care sa nu fi fost afectata in aceasta perioada. "Nu vrem sa devenim discounteri. Incercam doar sa adaptam produsele la cererea din Romania", concluzioneaza Flint.

Romania reprezinta a doua piata dupa Grecia ca vanzari, compania ruland anul trecut afaceri de 9,2 mil. euro, in crestere cu circa 20% fata de anul anterior, cand a raportat 7,6 mil. euro, potrivit datelor de pe Ministerul de Finante. Cu toate acestea, de la un profit de 0,6 mil. euro in 2007, retailerul a inregistrat pierderi anul trecut de circa 0,3 mil. euro.

Magazinele Marks & Spencer din Grecia si Balcani au fost operate in franciza, timp de 30 de ani, de grupul elen Marinopoulos Holding, dar la inceputul lui 2008 Marks & Spencer a preluat, pentru 50 de milioane de euro, o participatie de 50% la compania Marks & Spencer Marinopoulos. In prezent ambele companii investesc in extinderea magazinelor din aceasta regiune.