Primul weekend in mallul Cotroceni Park: trafic mare, dar fara vanzari spectaculoase

Autor: Cristina Stoian 02.11.2009

Prima impresie pe care cel mai nou centru comercial deschis in Bucuresti, AFI Palace Cotroceni (Cotroceni Park), le-a lasat-o retailerilor care au inchiriat spatii in cadrul mallului a fost una "buna", potrivit majoritatii acestora, dar influentata mai mult de traficul mare din weekend decat de vanzari.
Daca restaurantele si cafenelele nu au de ce sa se planga, cea mai aglomerata zona fiind cea de food-court, retailerii de imbracaminte si incaltaminte spun ca vanzarile s-au ridicat aproape la nivelul estimat, dar ca nici asteptarile nu au fost foarte mari, tinand cont de contextul economic actual. "Vanzarile din acest weekend au fost bune, dar nu spectaculoase, in conformitate cu estimarile noastre. Nu cred ca se mai pot face vanzari spectaculoase, deoarece suma disponibila pentru cumparaturi a bucurestenilor este cu siguranta mult mai mica decat anul trecut. De asemenea, numarul foarte mare de magazine din Cotroceni 'imparte' aceasta suma disponibila la foarte multi", a declarat pentru ZF Adrian Cazu, directorul de magazine al companiei Benvenuti.

Retailerii vor "vanzari moderate, dar constante"
Cazu crede ca un factor perturbator al deschiderii acestui mall poate fi reprezentat si de promotiile din acest weekend de la principalii concurenti, Plaza Romania si Bucuresti Mall, care au avut program prelungit si numeroase activitati de marketing.
Retailerii amintesc de alte deschideri din ultimul an si jumatate, printre care Baneasa Shopping City si Liberty Center, unde au avut incasari foarte mari in primul weekend, dar unde ulterior reducerile de vanzari au fost semnificative. In prezent, niciun jucator nu mai pluseaza cand vine vorba de estimari, ci prefera vanzari "moderate, dar constante".
"Am avut vanzari bune, asemanatoare celor din centrele cele mai bune din Bucuresti, Bucuresti Mall, Feeria si Unirea Shopping Center. Ramane de vazut daca le va depasi, nu vrem sa tragem o concluzie dupa un prim weekend de vanzari", se limiteaza sa afirme Ioana Stan, director de marketing al retelei Otter.
Tinand cont de amplasarea centrului comercial, Cotroceni este considerat de chiriasi nu doar o destinatie de weekend, mai ales in urmatoarea perioada, cand clientii vor fi curiosi sa intre in cea mai noua destinatie de shopping si entertainment. "Am fost sambata in AFI Cotroceni mai mult din curiozitate. Dupa ce am cautat 20 de minute loc de parcare, am intrat in cateva magazine, pentru ca era prea aglomerat, si apoi am mers sa mananc. Mi-am cumparat doar o vesta cu 79 de lei, dar nu am vazut reduceri sau alte promotii. Cu tot cu mancare am cheltuit 100 de lei", spune Elena, unul dintre vizitatorii centrului comercial.

Cozi la restaurante si cafenele
In primele patru zile de la deschidere, circa 380.000 de oameni au intrat in AFI Cotroceni, cei mai multi, 103.000 de vizitatori, venind duminica.
"Zona de restaurante si cafenele a mers foarte bine. Oamenii sunt curiosi, vin sa vada ce magazine sunt, dar mai degraba beau o cafea decat sa cumpere o rochie", spune Radu Marinescu, general manager al retelei Gloria Jean's Coffees care anunta ca vanzarile au depasit 10.000 de lei zilnic, nivelul acestora fiind asemanator cu cel din Baneasa, in primele zile de la deschiderea mallului din nordul Capitalei.
Si la al treilea restaurant Nordsee, specializat pe comercializarea de preparate din peste si fructe de mare, s-au format cozi constant, numarul clientilor pe zi ajungand in medie la 1.000-1.100 de oameni. "Daca calculam in euro, vanzarile sunt comparabile cu cele din Baneasa Shopping City, dar daca facem calculul in lei, au fost mai mari", explica Liliana Farmache, unul dintre actionarii Darcom Sea Food, detinatoarea francizei Nordsee.
Si hipermarketul Real, cel mai mare chirias al mallului, a anuntat ca magazinul din mall a inregistrat cel mai mare numar de clienti din cadrul vreunui magazin de pe piata locala.

Mixul "muncitori si clienti" ii deranjeaza pe unii retaileri
Au fost insa si retaileri nemultumiti de o deschidere soft, fara eveniment de lansare si cu o parte din magazine inchise.
"Vanzarile au fost sub estimari pentru toate cele trei branduri - Reserve, Cropp Town si House. Multi dintre cei care au venit la AFI Cotroceni au fost doar vizitatori, nu neaparat cumparatori. Mai mult, proprietarii mallului au ignorat ca lucrarile nu erau terminate. Din pacate, eu nu sunt de acord cu mixul praf si curatenie, muncitori si clienti", crede Alexander Zeciu, directorul general al LPP Fashion Romania, care a adus cele trei branduri la nivel local.