ECONOMIE / A Treia Forta: Economia libertatii – IV
Continuam publicarea de fragmente din antologia intitulata "A Treia Forta: Economia libertatii - Renasterea Romaniei profunde" in pregatire la Editura Logos. Antologia va fi lansata, in prezenta coordonatorului ei, profesorul si economistul american John Medaille, pe 26 noiembrie 2009, la Sala Rapsodia din Bucuresti, in completarea spectacolului "Toti cinci" al Companiei Dan Puric. Cartea schiteaza doctrina economica a miscarii personalist-conservatoare si este rodul mai multor autori de prestigiu. (Pentru usurarea lecturii, am eliminat notele de subsol).
David Ellerman, Stefano Zamagni
Dezvoltarea, crestere prin diversificare
David Ellerman
Jane Jacobs este cunoscuta in lume ca un critic al planificarii
urbane datorita primei ei carti, "The Death and Life of Great
American Cities". De atunci, ea a scris patru carti despre economie
si dezvoltare - fara sa fie insa remarcata de "profesionistii" din
domeniu. In acest articol, sustin ca Jane Jacobs trebuie
considerata un teoretician important al modelului bazat pe economii
in care orasele sunt centrele principale de dezvoltare.
Diversificarea productiei prin desprindere de firma-mama
In mod obisnuit proprietarilor si managerilor unei firme mari le-ar
placea sa detina si sa controleze o noua linie de produse pentru a
beneficia de pe urma ei. Dar noul produs este situat "in afara" a
ceea ce produceau ei pana atunci. Din moment ce nu au ajuns in
pozitiile pe care le ocupa datorita unei expertize in produse noi
si diferite, s-ar putea sa nu manifeste prea mult entuziasm pentru
extinderea in noi directii. Asta ar insemna sa acorde atentie unui
nou grup de clienti si sa posede cunostinte inovatoare. De obicei,
managerii nu-si schimba rutina, preferand sa ramana in domeniul pe
care-l cunosc (de exemplu, sa fabrice cuie) mai degraba decat "sa
se aventureze" in alte afaceri (de exemplu, productia de
ace).
"Imaginati-va, de exemplu, un mare fabricant de matrite al carui
departament de produse abrazive a hotarat sa produca smirghel si
banda adeziva. Departamentul de resurse umane ofera, in regim de
part-time, unor banci si edituri serviciile catorva functionari. Un
grup de productie a inceput sa fabrice jucarii. Alt grup s-a
specializat in legatoria de carte. Departamentul de expediere marfa
a adaugat o noua linie de producere a unor garnituri din plastic si
din deseurile rezultate fabrica talonete." (Jacobs 1969, p.
72)
Managementul ar deveni un cosmar intr-un astfel de "stup". Fiecare
nou tip de activitate productiva ar avea clientii proprii, nevoi de
aprovizionare si spatii de depozitare, de personal, de surse de
finantare si ar cunoaste o rata de dezvoltare fara nici o legatura
cu activitatea originara a companiei. Pentru companie ar fi o prea
mare bataie de cap. In economiile avansate, astfel de oportunitati
de tip "desprindere din firma-mama" sunt transpuse in practica prin
structurarea companiilor in divizii multiple (Chandler 1990), dar
in tarile in curs de dezvoltare astfel de activitati ar intampina
dificultati majore. In cazul in care compania respectiva este
sucursala unei firme multinationale si intentioneaza sa produca
pentru piata locala produsele firmei mama, atunci acest gen de
"diversificare irelevanta" este si mai putin probabil.
Altfel se pune problema pentru managerii locali de nivel mijlociu
si muncitorii calificati, care ar putea vedea in noua directie de
activitate o posibilitate de a-si constitui propriile lor firme
desprinse din firma-mama. Aceste firme-fiica, acoperind un sector
conex, sunt o externalizare pozitiva a firmei mama si in conditii
de laissez-faire pot fi la mare cautare. Sa ne amintim ca natura
insasi nu se dezvolta prin simpla crestere a organismelor existente
ci, in mod constant, sadeste noi seminte ale vietii.
Aceasta ar fi marea problema a diversificarii productiei, problema
firmelor fiica, din centrul inovarii si dezvoltarii afacerilor. In
momentul in care o companie invata tehnologia W ca sa produca X,
calea cea mai profitabila din punct de vedere economic si in
acelasi timp cea mai usor de urmat este sa persevereze in acelasi
domeniu pentru a realiza produse X mai multe si mai bune, iar nu sa
foloseasca tehnologia W pentru a fabrica produsele necompetitive Y
si Z. In mod obisnuit (in economiile de scara), exista un numar
redus de firme fiica dedicate crearii de noi linii de produse si
ocuparii unor segmente invecinate de piata - vrand-nevrand ele vor
continua totusi sa existe. Aceasta este o problema chiar si in
economiile dezvoltate, dar este o problema deosebit de severa in
tarile in curs de dezvoltare, unde mediul de afaceri poate fi mai
putin primitor. Asemenea firme fiica ar crea importante efecte de
revarsare a unor activitati economice care altfel ar ramane la
nivel de enclava. Firmele de enclava ar putea fi incurajate sa
creeze noi companii locale care, la randul lor, ar putea face mai
multi copii pentru a popula nisele din mediul economic local.
Orasele si regiunile care rezolva problema diferentierii productiei
vor face pasi importanti pe calea dezvoltarii.
Abordarile conventionale privitoare la dezvoltare tind sa se
focalizeze pe legaturile verticale, in sus sau in jos, din cadrul
aceleiasi industrii. Sau se pot focaliza pe expansiunea geografica
a unei industrii. Accentul pe care Jacobs il pune pe dezvoltarea
prin diversificare adauga o a treia dimensiune, care ar putea fi
"suta de dolari pierduta" din abordarile conventionale, de exemplu
diversificarea productiei in cadrul unei companii prin crearea de
divizii multiple (cum este cazul companiei 3M) sau diversificarea
prin programe asistate de creare de firme fiica.
Remarci finale
Strategia politica generala care poate fi desprinsa din scrierile
lui Jacobs despre dezvoltarea economica ar fi aceea ca guvernele sa
nu inceapa ceva de la zero ci sa urmeze strategia lui "un lucru
duce la altul" sau "o anumita activitate conduce spre alta".
Incubatoarele noilor intreprinderi sunt intreprinderile existente.
Intr-adevar, cei mai multi intreprinzatori invata mai intai
dedesubturile business-ului in compania unde sunt salariati,
inainte de a-si deschide propriile firme, ca sa devina "capul
gainii in loc de coada taurului". Mediile de afaceri care pun in
valoare acest potential, cum ar fi Taiwanul si Silicon Valley, sunt
locuri cu crestere viguroasa. In general, analiza lui Jane Jacobs
privitoare la dezvoltarea economica sugereaza ca promovarea
sistematica a firmelor fiica dupa modelul Thermo sau Mondrag"n, sau
pur si simplu printr-un un mediu de afaceri asemanator celui din
Taiwan, ar trebui sa fie un mecanism puternic de dezvoltare.
(Trad. de Ovidiu Hurduzeu)
DAVID ELLERMAN: matematician, economist, filozof, sociolog. Doctorat in matematica. A predat economie, matematica, informatica la diferite universitati, a lucrat la Banca Mondiala. A publicat numeroase articole si cinci volume: "Helping People Help Themselves: From the World Bank to an Alternative Philosophy of Development Assistance" (2005), "Intellectual Trespassing as a Way of Life: Essays in Philosophy, Economics, and Mathematics" (1995), "Property and Contract in Economics: The Case for Economic Democracy" (1992), "The Democratic Worker-Owned Firm" (1990), "Economics, Accounting, and Property Theory" (1982).
Identitatea cooperatista si civilizatia pietei
Stefano Zamagni
1. Abordari alternative ale fenomenului cooperatist
Daca depanam istoria ideilor economice in materie de cooperatism
asa cum au evoluat ele pana la inceputul secolul XX, descoperim ca
mari teoreticieni precum englezii J.S. Mill si Marshall sau
italienii Rabbeno, Cusumano si altii vedeau in cooperatie regula,
si nu exceptia, pentru a porni o intreprindere. "Caracteristica
particulara a fiintei umane civilizate este capacitatea de
cooperare; iar aceasta, asemenea tuturor celorlalte facultati
umane, tinde sa se dezvolte prin folosire si se poate extinde
asupra unui evantai tot mai larg de actiuni" (J. S. Mill, 1848, p.
698). Operatiunea culturala lansata de ganditorii secolului al
XIX-lea nu era asadar aceea de a vedea in cooperare un grup de
intreprinderi in care se practica reciprocitatea, in opozitie cu
dominantul si cotropitorul profit motive, ci de a vedea si
interpreta economia de piata ca un loc al cooperarii, mai degraba
decat al confruntarii intereselor. Numai daca este clar acest punct
poate fi inteleasa celebra profetie a lui J.S. Mill: "Prin urmare,
nu este nimic mai sigur, printre schimbarile sociale ale viitorului
apropiat, decat o dezvoltare progresiva a principiului si practicii
cooperarii" (Ibid.). Intre aceleasi coordonate se misca Marshall
atunci cand, in eseul sau "Cooperation", din 1889, scrie: "In
cooperativa lucratorul nu produce pentru altii, ci pentru sine, iar
aceasta elibereaza enorme capacitati de munca indarjita si de cel
mai inalt nivel, pe care capitalismul le inhiba. In istoria lumii
exista un produs prost folosit, cel mai important dintre toate,
care pe drept cuvant poate fi numit Produsul Irosit: cele mai de
seama capacitati de munca ale majoritatii claselor muncitoare" (p.
130). Trebuie subliniat ca nemiloasa critica pe care Marshall o
aduce intreprinderii capitaliste este fondata aici pe notiunea de
irosire: forma capitalista nu permite valorificarea intregului
potential de munca uman, ci doar a unei parti. Pentru Marx, in
schimb, critica principala viza - dupa cum este cunoscut - notiunea
de exploatare.
Ar fi interesant de aflat motivele pentru care, in primii ani de
dupa 1900, aceasta linie de gandire a fost abandonata in favoarea
altei linii, pe care am numit-o demand-side. Unul dintre autorii
acestei mutatii de regim intelectual a fost cu siguranta Maffeo
Pantaleoni, care, totusi, in unele sectoare ale miscarii
cooperatiste italiene este vazut ca teoreticianul de referinta al
cooperatiei. Dupa stiinta mea, o asemenea cercetare de istorie a
ideilor inca nu a fost facuta. Ea ar fi necesara, fie si numai
pentru a descalci cateva fire ale actualului impas
cultural-stiintific in care se afla chestiunea cooperatista. Pana
atunci, insa, trebuie puse in lumina doua consecinte extrem de
importante ale acestei inversari de perspectiva. Prima priveste
compromisul politic-cultural consumat in cursul secolului XX si
care a avut reflexe puternice in plan legislativ. Compromisul
consta in faptul ca legiuitorul italian incurajeaza, sub aspect
economic, intreprinderile cooperatiste prin stimulente fiscale, cu
conditia ca aceste intreprinderi sa accepte un rol secundar, de
nisa, fata de intreprinderile private sau publice. Obiectivul
nedeclarat, dar care se desprinde cu claritate din numeroase
documente si declaratii, este acela ca intreprinderile cooperatiste
sa nu impiedice mersul celorlalte tipuri de intreprinderi,
singurele in sarcina carora este lasata soarta dezvoltarii
economice a tarii.
Se pune intrebarea: nu este oare adevarat ca singurul criteriu
pe baza caruia trebuie judecata "bunatatea" rezultatelor finale
trebuie sa fie acela al eficientei? Prin urmare, nu este oare
adevarat ca, daca intr-un moment istoric anume vedem ca piata este
dominata de intreprinderile private, aceasta inseamna ca ele s-au
dovedit mai eficiente decat cele cooperatiste? Argumentul este
subtil si nu poate fi dezvoltat aici atat cat ar merita. Ma voi
limita sa indic cele doua ratiuni principale - dar nu singurele -
pentru care raspunsul este: De doua ori "nu". Prima este aceea ca
notiunea de eficienta, asa cum este ea folosita in economie, nu
este o notiune primara, dat fiind ca deriva din principiul
utilitarist al lui Bentham, care nu este cu siguranta un principiu
economic, ci unul etic. Nu se poate, asadar, afirma ca eficienta ar
fi un criteriu de evaluare neutru si prin urmare obiectiv - un
criteriu pentru a judeca functionarea pietei. Sa ne amintim ca
economia de piata exista cu mult inainte ca filosofia morala
utilitarista - in versiunea utilitarismului ca act sau ca regula -
sa fi patruns in discursul economic. Acesta este un aspect pe care
ar trebui sa-l avem in vedere astazi, intr-o vreme cand
utilitarismul este mai degraba in criza in insasi gandirea
filosofica contemporana.
Cel de al doilea motiv este acela ca, in calcularea eficientei,
efectele sociale externe (pozitive sau negative, dupa caz) ale
activitatii economice nu mai sunt luate in considerare. Sa ne
gandim la cazurile (deloc rare) in care obiectivul eficientei ar
intra in contradictie cu cel al echitatii. Daca pentru a obtine un
rezultat de eficienta sporita ar fi sacrificata in mare masura
echitatea, ce ar mai garanta sustenabilitatea in timp a institutiei
numite piata? Nu este mai putin adevarat ca pe termen scurt
tehnicianul economiei poate face abstractie de asemenea factori
externi negativi. Dar aceasta ar insemna intr-adevar ca nu putem
vedea decat pe termen scurt, din moment ce dezvoltarea economica
inseamna succesul factorilor care nu apartin doar sferei economice.
Durkheim avertizase deja ca valorile societatii nu sunt simple
mijloace de calcul economic, dat fiind ca societatea este mereu in
stare sa-si "constranga" sau sa-si determine membrii sa actioneze
pentru a neutraliza recomandarile care deriva dintr-un asemenea
calcul.
Din cele expuse mai sus putem desprinde o explicatie plauzibila
pentru faptul ca zonele sau regiunile in care prezenta
cooperativelor este masiva sunt tocmai acelea in care - coeteris
paribus - indicii inegalitatii sunt mult inferiori. Cazurile unor
regiuni italiene precum Emilia Romagna, Toscana, Triveneto sunt
elocvente in aceasta privinta. Pentru a incheia. Este astazi larg
cunoscut si recunoscut ca sporirea inegalitatii constituie unul
dintre factorii cei mai puternici de intarziere a procesului de
dezvoltare, pe langa o serioasa amenintare la adresa democratiei si
a pacii. Si este la fel de bine cunoscut ca redistribuirea
profitului prin opera statului, apeland la politici fiscale si de
taxare, nu mai este suficienta - daca a fost vreodata - pentru a
acoperi nevoile. Si totusi, nu se doreste a lua act ca antidotul
cel mai eficace si economic cel mai ieftin pentru a reduce
inegalitatea este acela de a accepta, pana la atingerea pragului
masei critice, prezenta pe piata a intreprinderilor cooperatiste
si/sau a intreprinderilor sociale. Este o miopie pentru care
gandirea economica din mainstream - centrata cum este pe separarea
legilor producerii si legilor distribuirii profitului - poarta o
precisa si grava responsabilitate.
(Trad. de Alexandru Ciolan)
STEFANO ZAMAGNI: professor de economie la Universitatea din Bologna, consultant al Consiliului Pontifical pentru Justitie si Pace. Autor al mai multor carti: "Microeconomic Theory si Civil Economy and Paradoxes of Growth" (1997). Coautor la numeroase tratate si volume collective. A colaborat la elaborarea sectiunii economice a enciclicei "Caritas in veritate" (iulie 2009).