Achizitia autovit.ro e tranzactia anului din online, spun jucatorii de pe internet

Ziarul Financiar 03.11.2009

Naspers relanseaza lupta pe licitatiile online din Romania

Achizitia autovit.ro, cel mai mare site local de vanzari de masini second-hand, este tranzactia anului pe piata de internet in Romania, avand in vedere pretul, cumparatorul si impactul care va fi resimtit pe intreaga piata, spun reprezentanti ai industriei locale de internet.
"E cu siguranta tranzactia anului in online si una din cele mai importante din ultimii ani. Cu 630.000 de euro venituri si 100.000 de euro cheltuieli pe an, cred ca evaluarea la care a fost facut exit-ul e absolut 'fair and square'", a scris pe blogul personal Sergiu Biris, seful trilulilu.ro, rivalul local al Youtube.
"Valoarea tranzactiei este rezonabila, iar cumparatorul nu este deloc surprinzator, avand in vedere ca este deja prezent in Romania prin aukro.ro", spune Calin Fusu, directorul general al Neogen, una dintre cele mai mari firme online locale. "De fapt, cred ca Autovit, pe langa valoarea intriseca a site-ului, mai are valoare si in lupta mai mare care se va duce intre Aukro si Okazii.ro", adauga el. Aukro este un site de licitatii online.
Orlando Nicoara, directorul general al MediaPro Interactiv, divizia online a MediaPro, spune si el: "Era de asteptat ca Naspers sa faca o achizitie in .ro, tot incearca de 3 ani sa impuna Aukro.ro in piata. Tinand cont de intrarea concurentei (eBay) in piata prin lansarea mobile.de, achizitia autovit.ro - liderul pe anunturi second-hand nu e surprinzatoare, ramane sa vedem in ce masura Autovit va ramane ca un brand separat sau va fi integrat in Aukro."
In ceea ce priveste pretul, Nicoara spune ca acesta ar fi putut fi chiar si mai mare. "Despre pret, cred ca e ok pentru aceasta perioada, nu-mi dau seama in ce masura businessul a fost afectat de criza din auto, probabil se putea si mai mult, deoarece vorbim de liderul pietei, model de business excelent, posibilitatea de a adauga alte servicii conexe."
Cel mai mare site de vanzari de masini second-hand de pe piata locala, autovit.ro, a fost cumparat de gigantul Naspers, una dintre cele mai mari companii media din lume, cu sediul in Africa de Sud, valoarea tranzactiei fiind de peste 4,7 mil. euro, potrivit unor surse din piata. Contactati de ZF, reprezentantii Naspers si cei ai autovit nu au dorit sa comenteze informatiile.

Orange: Internetul e inca la inceput in Romania. Cand va creste, comportamentul de cumparare se va schimba dramatic

Consumatorii din Romania iau inca multe decizii de achizitie fara a face in prealabil o documentare minutioasa din mai multe surse decat prietenii si personalul din magazine, insa acest lucru se va schimba pe masura ce numarul de utilizatori de internet va creste, iar astfel procesul de cumparare va deveni mai lung si complicat, oferindu-le clientilor mai multa putere in raport cu companiile, spun reprezentantii Orange, divizia de telefonie mobila a grupului France Telecom.
La finele anului trecut in Romania doar 18% din cele 7,5 milioane de gospodarii aveau acces la internet, iar numarul romanilor care intra zilnic pe internet este mai mic de patru milioane. In mediul rural, unde se afla o jumatate dintre gospodarii, rata de penetrare a internetului nu atinge nici macar 10%. Prin contrast, in Marea Britanie peste 60% din gospodarii au acces la internet de mare viteza.
In aceste conditii, admite Julien Ducarroz, directorul comercial al Orange Romania - cea mai mare companie telecom locala, se poate spune ca "piata internet de aici este inca la inceput. Aici insa se fac primii pasi pe online, dar important este ca si Romania va ajunge unde se afla acum Marea Britanie. Este o chestiune de timp, dar nu exista niciun dubiu ca vom ajunge in acel stadiu, si trebuie sa fim pregatiti pentru schimbarile care urmeaza".

Un site de recenzii ne-ar putea aduce urmatorii milionari online din Romania
Ducarroz spune ca o crestere semnificativa a audientei online va determina aparitia unor noi tipuri de site-uri si estimeaza ca e foarte posibil ca urmatoarele "hituri" pe piata locala online sa fie site-urile care fac recenzii la telefoane mobile /gadget-uri, un segment inca putin exploatat.
"In cateva luni sau ani vom avea in mod sigur si noi site-uri de recenzii pentru mobile, gadget-uri. E un fenomen firesc, intai a aparut in Statele Unite, apoi in Marea Britanie (...) Publisherii locali au sanse pe acest segment, pentru ca au, spre exemplu, avantajul de a putea face comparatii de preturi. Nimeni din State nu va face acest lucru."
Ce se intampla insa pe pietele unde cea mai mare parte a cetatenilor folosesc internetul de mare viteza? Procesul de achizitie e mai lung si mai complicat, clientii sunt mai bine informati si au o putere mult mai mare in fata brandurilor in momentul in care vor sa cumpere ceva, rezuma Jeremy Morris, seful diviziei de marketing direct a Orange Marea Britanie.
"Inainte calatoria unui client de la identificarea unei nevoi pana la achizitie era mai simpla si le dadea companiilor o putere mai mare in raport cu clientii. Acum, clientii verifica din multiple surse inainte de a face o achizitie, ceea ce complica efortul companiilor. Acum, o achizitie incepe de cele mai multe ori pe internet, ca prima faza de documentare, dupa care intrebarile continua in cercul de prieteni, iar raspunsurile primite sunt din nou verificate pe internet. Abia apoi urmeaza drumul in magazin, iar datele de acolo sunt de multe ori si ele verificate din nou pe net. La ce se uita clientii pe net? La opinii de pe bloguri, la recenzii de pe site-uri specializate, la clipuri video pe YouTube ca sa vada cum functioneaza produsul", spune Morris.

Nu e suficient sa fii primul pe Google
Iar lucrurile nu se opresc aici, adauga Morris, care avertizeaza ca firmele nu mai trebuie sa se preocupe doar sa fie in prima pagina de rezultate la cautarile pe Google.
"Internetul de mare viteza - broadband-ul - este o preocupare de top pentru noi, astfel ca am fost preocupati ca Orange sa fie in top la cautarea pe Google dupa acest cuvant cheie. Si suntem chiar pe primul loc in Marea Britanie la cautarea dupa acest cuvant, dar imediat dupa noi in cautari este un site care prezinta problemele experimentate de clientii nostri cu conexiunile la internet - orangeproblems.co.uk", a povestit Morris.
"Site-ul a pornit ca o pagina a unui utilizator care a avut o problema, dar acum a devenit un forum pentru a exprima nemultumiri, iar proprietarul le face reclama concurentilor nostri si incaseaza un comision daca vizitatorii paginii sale cumpara net de la rivali", avertizeaza Morris.
Ce este de facut? Companiile trebuie sa fie prezente pe retele sociale, pe bloguri, sa posteze comentarii atunci cand sunt criticate si sa creeze campanii de comunicare care sa atraga atentia mediului online, spune Morris.