Achizitia autovit.ro e tranzactia anului din online, spun jucatorii de pe internet
Naspers relanseaza lupta pe licitatiile online din Romania
Achizitia
autovit.ro, cel mai mare site local de vanzari de masini
second-hand, este tranzactia anului pe piata de internet in
Romania, avand in vedere pretul, cumparatorul si impactul care va
fi resimtit pe intreaga piata, spun reprezentanti ai industriei
locale de internet.
"E cu siguranta tranzactia anului in online si una din cele mai
importante din ultimii ani. Cu 630.000 de euro venituri si 100.000
de euro cheltuieli pe an, cred ca evaluarea la care a fost facut
exit-ul e absolut 'fair and square'", a scris pe blogul personal
Sergiu Biris, seful trilulilu.ro, rivalul local al Youtube.
"Valoarea tranzactiei este rezonabila, iar cumparatorul nu este
deloc surprinzator, avand in vedere ca este deja prezent in Romania
prin aukro.ro", spune Calin Fusu, directorul general al Neogen, una
dintre cele mai mari firme online locale. "De fapt, cred ca
Autovit, pe langa valoarea intriseca a site-ului, mai are valoare
si in lupta mai mare care se va duce intre Aukro si Okazii.ro",
adauga el. Aukro este un site de licitatii online.
Orlando Nicoara, directorul general al MediaPro Interactiv, divizia
online a MediaPro, spune si el: "Era de asteptat ca Naspers sa faca
o achizitie in .ro, tot incearca de 3 ani sa impuna Aukro.ro in
piata. Tinand cont de intrarea concurentei (eBay) in piata prin
lansarea mobile.de, achizitia autovit.ro - liderul pe anunturi
second-hand nu e surprinzatoare, ramane sa vedem in ce masura
Autovit va ramane ca un brand separat sau va fi integrat in
Aukro."
In ceea ce priveste pretul, Nicoara spune ca acesta ar fi putut fi
chiar si mai mare. "Despre pret, cred ca e ok pentru aceasta
perioada, nu-mi dau seama in ce masura businessul a fost afectat de
criza din auto, probabil se putea si mai mult, deoarece vorbim de
liderul pietei, model de business excelent, posibilitatea de a
adauga alte servicii conexe."
Cel mai mare site de vanzari de masini second-hand de pe piata
locala, autovit.ro, a fost cumparat de gigantul Naspers, una dintre
cele mai mari companii media din lume, cu sediul in Africa de Sud,
valoarea tranzactiei fiind de peste 4,7 mil. euro, potrivit unor
surse din piata. Contactati de ZF, reprezentantii Naspers si cei ai
autovit nu au dorit sa comenteze informatiile.
Orange: Internetul e inca la inceput in Romania. Cand va creste, comportamentul de cumparare se va schimba dramatic
Consumatorii
din Romania iau inca multe decizii de achizitie fara a face in
prealabil o documentare minutioasa din mai multe surse decat
prietenii si personalul din magazine, insa acest lucru se va
schimba pe masura ce numarul de utilizatori de internet va creste,
iar astfel procesul de cumparare va deveni mai lung si complicat,
oferindu-le clientilor mai multa putere in raport cu companiile,
spun reprezentantii Orange, divizia de telefonie mobila a grupului
France Telecom.
La finele anului trecut in Romania doar 18% din cele 7,5 milioane
de gospodarii aveau acces la internet, iar numarul romanilor care
intra zilnic pe internet este mai mic de patru milioane. In mediul
rural, unde se afla o jumatate dintre gospodarii, rata de penetrare
a internetului nu atinge nici macar 10%. Prin contrast, in Marea
Britanie peste 60% din gospodarii au acces la internet de mare
viteza.
In aceste conditii, admite Julien Ducarroz, directorul comercial al
Orange Romania - cea mai mare companie telecom locala, se poate
spune ca "piata internet de aici este inca la inceput. Aici insa se
fac primii pasi pe online, dar important este ca si Romania va
ajunge unde se afla acum Marea Britanie. Este o chestiune de timp,
dar nu exista niciun dubiu ca vom ajunge in acel stadiu, si trebuie
sa fim pregatiti pentru schimbarile care urmeaza".
Un site de recenzii ne-ar putea aduce urmatorii
milionari online din Romania
Ducarroz spune ca o crestere semnificativa a audientei online va
determina aparitia unor noi tipuri de site-uri si estimeaza ca e
foarte posibil ca urmatoarele "hituri" pe piata locala online sa
fie site-urile care fac recenzii la telefoane mobile /gadget-uri,
un segment inca putin exploatat.
"In cateva luni sau ani vom avea in mod sigur si noi site-uri de
recenzii pentru mobile, gadget-uri. E un fenomen firesc, intai a
aparut in Statele Unite, apoi in Marea Britanie (...) Publisherii
locali au sanse pe acest segment, pentru ca au, spre exemplu,
avantajul de a putea face comparatii de preturi. Nimeni din State
nu va face acest lucru."
Ce se intampla insa pe pietele unde cea mai mare parte a
cetatenilor folosesc internetul de mare viteza? Procesul de
achizitie e mai lung si mai complicat, clientii sunt mai bine
informati si au o putere mult mai mare in fata brandurilor in
momentul in care vor sa cumpere ceva, rezuma Jeremy Morris, seful
diviziei de marketing direct a Orange Marea Britanie.
"Inainte calatoria unui client de la identificarea unei nevoi pana
la achizitie era mai simpla si le dadea companiilor o putere mai
mare in raport cu clientii. Acum, clientii verifica din multiple
surse inainte de a face o achizitie, ceea ce complica efortul
companiilor. Acum, o achizitie incepe de cele mai multe ori pe
internet, ca prima faza de documentare, dupa care intrebarile
continua in cercul de prieteni, iar raspunsurile primite sunt din
nou verificate pe internet. Abia apoi urmeaza drumul in magazin,
iar datele de acolo sunt de multe ori si ele verificate din nou pe
net. La ce se uita clientii pe net? La opinii de pe bloguri, la
recenzii de pe site-uri specializate, la clipuri video pe YouTube
ca sa vada cum functioneaza produsul", spune Morris.
Nu e suficient sa fii primul pe Google
Iar lucrurile nu se opresc aici, adauga Morris, care avertizeaza ca
firmele nu mai trebuie sa se preocupe doar sa fie in prima pagina
de rezultate la cautarile pe Google.
"Internetul de mare viteza - broadband-ul - este o preocupare de
top pentru noi, astfel ca am fost preocupati ca Orange sa fie in
top la cautarea pe Google dupa acest cuvant cheie. Si suntem chiar
pe primul loc in Marea Britanie la cautarea dupa acest cuvant, dar
imediat dupa noi in cautari este un site care prezinta problemele
experimentate de clientii nostri cu conexiunile la internet -
orangeproblems.co.uk", a povestit Morris.
"Site-ul a pornit ca o pagina a unui utilizator care a avut o
problema, dar acum a devenit un forum pentru a exprima nemultumiri,
iar proprietarul le face reclama concurentilor nostri si incaseaza
un comision daca vizitatorii paginii sale cumpara net de la
rivali", avertizeaza Morris.
Ce este de facut? Companiile trebuie sa fie prezente pe retele
sociale, pe bloguri, sa posteze comentarii atunci cand sunt
criticate si sa creeze campanii de comunicare care sa atraga
atentia mediului online, spune Morris.