Asigurarea RCA, mai scumpa cu pana la 35%
Asigurarea obligatorie de raspundere civila auto (RCA), pe care
trebuie sa o incheie fiecare proprietar de autovehicul, se va
scumpi si in 2010 cu pana la 35%, dupa ce in anii trecuti preturile
au crescut constant.
Asiguratorii spun ca sunt fortati sa majoreze tarifele din cauza
cresterii rapide a numarului daunelor, dar si a sumelor maxime
asigurate, pe care trebuie sa le plateasca asiguratilor in cazul
unui accident. "Preturile cresc in toata piata ca urmare a
cresterii limitelor de despagubire si a proiectiilor vizavi de
evolutia daunalitatii. Rata daunei pe RCA a crescut neasteptat de
mult in ultimul an", explica Marius Onofrei, directorul de
comunicare al Allianz-Tiriac, liderul pietei asigurarilor.
Tarifele afisate in prezent pe site-urile asiguratorilor autorizati
sa vanda polite RCA arata scumpiri cuprinse intre 3% si 35% pentru
clientii persoane fizice pentru 2010, comparativ cu anul acesta, si
de 9%-35% pentru clientii companii. Asiguratorii afirma insa ca
aceste tarife urmeaza sa fie revizuite si, avand in vedere ca
despagubirile cresc, preturile nu se vor reduce. Limitele maxime de
despagubire vor creste in 2010 cu 67%, ajungand la 500.000 de euro
pentru daune materiale si 2,5 mil. euro pentru vatamari
corporale.
Dintre companiile care si-au publicat tarifele pentru asigurarea
RCA in 2010, cea mai mare majorare se vede la Asirom, in medie cu
35% fata de 2009 (in calcul au fost luate masinile cu o capacitate
cilindrica a motorului de 1.201-1.400 de centimetri cubi si cele cu
o capacitate de 1.601-1.800 de centimetri cubi).
"Sunt tarife agreate mai demult, acum asteptam norme noi de la
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor cu privire la emiterea
electronica a politelor si cu privire la bonus-malus si atunci vom
reevalua tarifele", spune Catalin Stroe, directorul de vanzari al
Asirom.
Potrivit CSA, incepand cu 2010 asiguratorii vor emite polite RCA
numai in format electronic si vor stabili tarifele in baza
sistemului bonus-malus, in functie de cate accidente a avut
clientul in ultimii ani, informatii care vor fi disponibile intr-o
baza de date pe care o vor putea accesa asiguratorii. Practic,
asiguratorii stabilesc o prima de baza la care pot aplica reduceri
pentru clientii fara daune sau scumpiri chiar si de trei-patru ori
pentru cei cu multe accidente.
Nu este sigur insa ca sistemul bonus-malus va fi utilizat chiar din
ianuarie 2010. In prezent, multe companii de asigurari se bazeaza
pe segmentarea tarifelor in functie de varsta clientului, vechimea
permisului de conducere, zona in care locuieste, starea civila si
alte elemente. Politele RCA, alaturi de cele Casco, sunt cel mai
important business al firmelor de asigurari.
De obicei, companiile incearca sa atraga clienti pe segmentul RCA
pentru a le vinde ulterior si alte polite, cum ar fi cele de
locuinte sau de sanatate.
"Noi avem in prezent un tarif de baza de 300 de lei, la care se
poate aplica o reducere maxima de 25% sau o crestere in functie de
tipul masinii, varsta soferului, experienta in trafic si alte
criterii. Pentru 2010 tariful de baza este cu 10% mai mare, de 330
de lei. Asigurarile RCA se numara printre principalele cauze ale
pierderilor la nivelul pietei asigurarilor", afirma Marius Onofrei
de la Allianz-Tiriac.
Incepand cu 2005 asigurarile RCA se incheie pe an aniversar, adica
pe 12 luni, nu pe an calendaristic (pana in decembrie), ceea ce
inseamna ca o polita incheiata luna aceasta cuprinde doua luni la
tariful din 2009 si zece luni la cel din 2010.
Directorul de vanzari al Asirom considera ca in urmatorii ani
criteriile de segmentare a clientilor vor fi utilizate tot mai
putin, iar asiguratorii se vor baza numai pe istoricul
daunelor.
"Ideal ar fi sa vedem istoria daunelor pe 5-7 ani in urma. Acum
datele referitoare la amenzile luate de soferi sunt confidentiale,
dar normal ar fi sa le putem accesa pentru a vedea profilul de
risc. E ca la asigurarea de viata, unde clientii isi dau acceptul
sa le consultam doctorul pentru a vedea care este starea lor de
sanatate si in functie de aceasta sa putem stabili prima", explica
Stroe.