Producatorul Mentos si Chupa Chups inchide fabrica de la Cluj si concediaza 168 de oameni
- Fabrica de bomboane si jeleuri din Cluj-Napoca pe care Perfetti Van Melle voia sa o orienteze mai mult catre exporturi se va inchide in februarie. n In prima jumatate a lui 2009 compania inca facea investitii in fabrica, pentru a creste volumele livrate pe pietele externe.
Vanzarile Perfetti Van Melle Romania s-au redus cu 50% in
primele noua luni fata de aceeasi perioada din 2008, iar
reprezentantii producatorului italian spun ca nici nu sunt
perspective de imbunatatire a acestei situatii pe termen scurt.
Anul trecut compania a realizat vanzari de 14 mil. euro.
"Decizia companiei de a schimba modul de operare in Romania este
strict motivata de schimbarile din mediul economic din ultimul an,
dar si de perspectivele pe termen scurt pe care ni le ofera in
acest moment piata locala", a declarat Silviu Toader, directorul
general al Perfetti Van Melle Romania.
Compania va face 168 de disponibilizari, din care aproximativ 100
in orasul Cluj-Napoca, insa va continua sa activeze pe piata din
Romania printr-un importator si distribuitor local.
Toader va ramane la conducerea reprezentantei locale a Perfetti Van
Melle, care de anul viitor se va ocupa doar de strategia de
marketing pentru brandurile din portofoliu.
Exporturile nu au putut salva fabrica din
Cluj
La jumatatea acestui an, compania a instalat in fabrica din Cluj o
linie noua de ambalare a bomboanelor pentru pietele externe, in
urma unei investitii estimate de Silviu Toader la peste 0,5 mil.
euro.
Dupa inchiderea unitatii aceasta linie va fi transferata intr-o
alta fabrica a Perfetti, iar restul liniilor de productie vor
ramane la Cluj.
"Aveam sanse reale de a dezvolta productia din Romania pentru a
acoperi cererea de pe pietele externe, daca piata locala ar fi
continuat sa se dezvolte in ritmul din 2007. De altfel, unitatea
din Cluj a fost construita in special pentru a acoperi cererea de
pe pietele externe", a precizat Toader.
"In acest moment este foarte greu sa faci un plan de afaceri care
sa se si realizeze", a mai spus directorul companiei clujene.
Perfetti produce la Cluj bomboanele gumate si jeleurile Fruitella
si mai multe categorii de bomboane pentru export, printre care si
Alpenliebe.
Pe piata locala cele mai bine pozitionate branduri ale companiei
sunt insa Mentos (guma de mestecat, bomboane) si Chupa Chups
(acadele, bomboane), acestea fiind aduse din afara tarii.
Produsele companiei vor veni de anul viitor de pe piete precum
Spania, Olanda, Italia sau Turcia. Anul trecut, Perfetti Van Melle
a inchis o fabrica din Polonia. In schimb, in ultimii ani
producatorul italian a investit intr-o unitate noua de productie in
Rusia. Perfetti a ramas insa un jucator mic pe piata, comparativ cu
Wrigley, compania americana care detine o pozitie dominanta pe
segmentul gumei de mestecat, cu o cota de peste 80%. Cel mai
puternic brand din portofoliul Wrigley este Orbit.
Anul trecut, Wrigley Romania a raportat o cifra de afaceri de 68
mil. euro si un profit net de 14 mil. euro, cu 215 angajati in
marketing si vanzari. Compania a intrat pe piata romaneasca in anul
1994 si nu a investit pana acum in demararea productiei
locale.
Perfetti a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri similara
profitului raportat de Wrigley la nivel local. Compania italiana nu
a avut profit in ultimii cinci ani.
Pe piata locala, un alt competitor important al Perfetti Van Melle
este compania britanica Cadbury, care a intrat in Romania in 2007
prin achizitia producatorului Kandia-Excelent. Compania detinea in
2008 o cota de piata de peste 30% pe segmentul bomboanelor
(excluzand pralinele din ciocolata), potrivit ultimelor date
disponibile. Cadbury si-ar putea face intrarea si pe segmentul
gumei de mestecat in urmatorii ani, aceste planuri fiind, de
altfel, dezvaluite de curand de catre reprezentantii companiei. Cu
branduri precum Trident sau Stimorol, Cadbury ar putea fi prima
mare provocare a Wrigley pe piata locala a gumei de mestecat. Nu se
stie insa cum va opera Cadbury pe acest segment, ar putea decide sa
intre prin importuri sau prin productie locala.
Silviu Toader a mai spus actionarii companiei pe care o conduce nu
au luat in calcul vanzarea Perfetti Van Melle Romania catre un alt
investitor.
Un alt an fara profit
"In primele noua luni din acest an compania a avut pierderi
importante, generate printre altele si de fluctuatia cursului de
schimb. Chiar si la materiile prime din Romania noi avem negociate
preturile in euro.
Ne-au afectat foarte tare si intarzierile la plati din comert", a
afirmat Silviu Toader.
El a mai spus ca primele semnale negative din piata le-a primit in
trimestrul al patrulea din 2008.
Schimbarea a fost brusca, deoarece in primul semestru al anului
trecut Perfetti Van Melle Romania inregistrase un avans de 50% al
vanzarilor fata de perioada similara din 2007.
"Am sperat ca in primul trimestru din 2009 consumul se va revigora,
dar acest lucru nu s-a intamplat. Aceasta perioada este foarte
dificila pentru multe companii de pe piata locala, iar 2010 cred ca
va fi un an de incercare pentru jucatorii care nu au ajuns pe
pozitia de lider de piata", a mai spus Toader. El a mai precizat ca
peste 1-2 ani compania
si-ar putea regandi strategia de operare in Romania, daca piata iti
va reveni.
In urma inchiderii fabricii din Cluj, Perfetti Van Melle Romania va
ramane doar cu brandurile Mentos si Chupa Chups in
portofoliu.
Achizitii in serie
Perfetti van Melle Romania este fosta companie Fundi Romania, care
si-a inceput activitatea in anul 1995 ca distribuitor de dulciuri.
Prima linie de productie destinata batoanelor de ciocolata si
bomboanelor de pom a fost inaugurata in anul 1997 la Cluj. In anul
2000, Fundi Romania a fost achizitionata de catre firma olandeza
Van Melle, care, la randul sau, a fost cumparata de producatorul
italian Perfetti in 2001. In urma cu trei ani Perfetti Van Melle a
achizitionat producatorul spaniol de acadele Chupa Chups printr-o
tranzactie la nivel international.