Producatorul de suplimente alimentare Walmark: Cresterile de 40-50% sunt istorie

Autor: Ioana David 09.11.2009

Producatorul ceh de suplimente alimentare Walmark ruleaza aproximativ 6% din afacerile de pe piata locala prin intermediul internetului si al supermarketurilor, iar in 2010 ar putea intra in benzinarii, aceste canale comerciale fiind putin exploatate de companiile active pe aceasta nisa de piata.



Compania este in discutii pentru lansarea in benzinarii anul viitor a unor produse din gama Aminostar dedicate sportivilor. Prin internet, compania vinde circa 5% din cifra de afaceri, in timp ce prin intermediul supermarketurilor, compania ruleaza mai putin de 1%, prin intermediul brandului NaturLine.

"Vanzarile prin supermarketuri nu au mers bine niciodata. Noi am incercat sa creem aceasta piata, insa ne-am dat seama ca costurile sunt foarte mari, iar in criza preferam sa ne securizam profitabilitatea decat sa dezvoltam canale de distributie incerte. Din punctul de vedere al valorii vandute prin acest canale nu se justifica. Orice listare la un supermarket necesita costuri mari. Am pastrat retelele in care suntem listati, dar nu am fost interesati sa listam in alte retele", a spus Catalin Vicol, directorul general al Walmark Romania.

El precizeaza ca la nivel european vanzarile prin supermarketuri sau prin alte canale reprezinta 10% din totalul vanzarilor. Pe piata locala, peste 90% din afaceri se deruleaza prin farmacii si magazinele naturiste.

In perioada iunie 2008 - mai 2009 (anul financiar al companiei) Walmark Romania a avut o cifra de afaceri de 53 mil. lei (14 mil. euro), iar pentru anul financiar in derulare mizeaza pe afaceri de 61 mil. lei (14,5 mil. euro).

Cresteri lunare chiar de 20-30%

"In 2003-2005 am avut rate de crestere de 40-50%, insa acestea cred ca sunt istorie pentru oricine. Evolutia venea pe fondul unor investitii in marketing care se dublau de la an la an si pe fondul cresterii generale a pietelor ca urmare a cresterii economice. Acele cresteri au fost normale", spune Vicol.

Piata de suplimente alimentare vandute prin farmacii a fost de 110 mil. euro anul trecut (la pret de consumator), iar pentru anul acesta, Vicol estimeaza o crestere de 10%, care ar putea fi insa realizata in trimestrul patru, cand vanzarile sunt in mod traditional mai mari.

"Scaderea puterii de cumparare, care nu a atins inca un maxim, a afectat piata de suplimente alimentare, in sensul reducerii ritmului de crestere. Daca anii trecuti aveam crestere de la luna la luna si de la an la an de cel putin de 20-30%, in prezent avansul a fost de doar 7,1% in primele noua luni ale anului, raportat la perioada similara a anului trecut", a spus seful Walmark Romania.

Cresterea pietei a venit pe fondul cresterii preturilor, in conditiile in care numarul de unitati vandute a scazut cu 11% in primele noua luni fata de aceeasi perioada din 2008. Vicol estimeaza faptul ca la nivelul pietei de suplimente alimentare cresterea medie a preturilor a fost de 15% anul acesta.

"Noi am ajustat preturile in sus in doua etape: in februarie si aprilie. Aceasta ajustare a fost necesara dupa puternica depreciere a leului de la finalul anului 2008. Cresterea pretului nu este o strategie riscanta. Probabil ca se pierd din clienti, insa castigul prin marirea pretului este mai important decat pierderea potentialilor consumatori. Scopul unei afaceri este profitul", mai spune Vicol.

Segmentele care au mers cel mai bine la nivelul pietei de suplimente alimentare au fost piata de artroza, infectii urinare, slabit, omega 3, hepatoprotectoare.

"Segmentele cu cele mai mari cresteri din portofoliul nostru au fost vitamina C (plus 33% in primele noua luni), omega 3 pentru copii - Ministelari (plus 15%), ArtroStop (plus de 5%), Urinal (plus 13%)", mai spune seful Walmark.

Investitii in promovare de 20% din cifra de afaceri

Compania investeste circa 20-22% din cifra de afaceri in promovare, iar cota de piata pe care o atinge la nivelul pietei de suplimente alimentare este de 21,9%, fiind lider, conform datelor furnizate.

"Avem un control mai strict asupra costurilor. Am renegociat mai toate contractele importante din companie, precum chiriile sau telefonia si nici nu au fost cresteri salariale insemnate", afirma Vicol, referindu-se la masurile de reducere a costurilor implementate.

Walmark este prezenta si pe piata produselor antistres, estimata la 2 mil. euro anual, unde are o cota de piata de circa 10%.

Vicol a preluat conducerea reprezentantei din Romania a producatorului ceh in iunie 2008, cand Horia Vilcu, fostul director general, a preluat conducerea filialei din Franta.