Test auto ZF: Skoda Yeti – test montan

Autor: Alexandru Anghel 10.11.2009

Yeti, primul SUV din gama Skoda, arata ca producatorul ceh, sustinut de grupul VAG, are inca mutari destule pentru tabla de sah a pietei auto. Devansand cu cateva luni lansarea SUV-ului Dacia, Skoda a scos in piata un automobil care trebuie sa ii completeze gama.

Designul Skoda, conservator in mare parte, se regaseste pe deplin in liniile exterioare ale modelului, care inglobeaza atat detalii din gama compacta cat si din partea modelului Roomster. Practic, pare un hatchback care "a crescut mare" si a fost asortat la o platforma tehnica superioara.

Interiorul aste unul clasic grupului Volkswagen, astfel ca Yeti preia de la fratele mai mare Tiguan (in aceeasi clasa dar cu cativa centimetri mai lung) toate detaliile, de la ceasurile consolei superioare pana la materialele folosite. Pe de alta parte interiorul este maximizat depasind alte modele din clasa la capitolul spatii de depozitare, iar portbagajul ajunge la peste 400 de litri. Nu am apreciat insa torpedoul, cu o capacitate care poate acomoda doar cateva acte si posibil detectorul de radar.

Da, chiar daca pare un SUV cuminte, est eposibil sa aveti nevoie si de un detector de radar. Motorizarea in cazul versiunii conduse, principalul subiect al testului, poate conduce si la derapaje de la viteza legala. Este vorba de un propulsor de 1,8 litri cu alimentare pe benzina care dezvolta 160 CP. O motorizare care am intalnit-o si la VW Passat CC si la Skoda Octavia II in cadrul testelor si care a fost ajustata la fel de bine in cazul fiecareia.

Un ansamblu puternic, cu raspuns rapid in primele rapoarte ale cutiei si cu o elasticitate destul de rara, am putea afirma. Rara, pentru ca de exemplu in a treia treapta poti rula incepand de la 35 km/h pana la o viteza ce se apropie de 140 km/h, cand alimentarea este intrupta brusc odata ce turatia ajunge in limita superioara.

Am testat competentele SUV-ului si a motorizarii de 1,8 litri pe traseul Bucuresti - Sinaia - Babele si retur, cu un raspuns satisfacator pentru toate suprafetele de rulare. Pe asfalt am condus un automobil cuminte, cu un grad de confort satisfacator, care poate deveni un pic subvirator daca mrejele hatchbackului te indeamna la accelerari rapide pe drumuri virajate.

Pe teren accidentat, cum a fost traseul ales intre Sinaia si Babele, am putut sa vedem cum un producator nou in clasa SUV-urilor a reusit sa puna la un loc aproape toate calitatile de care ai nevoie pentru a parcurge un drum cu ceva provocari. Trenul de rulare, ajutat de motorizarea pe benzina, a ajutat la trecerea unor obstacole cu un grad de dificultate medie, insa spre dezamagirea fiecarui pilot am avut si cateva provocari unde nu am putut trece fara sa lasam ceva urme pe scutul de protectie.

Sistemul de tractiune Haldex, preluat din familia VW - Skoda, a fost adaptat cu succes astfel ca prin simpla apasare a unui buton poti cobora fara grija o panta, fara a mai face uz de ambreiaj, schimbator sau frana. Masina coboara constant, in functie de gradul de inclinare si salveaza uzura ambreiajului in astfel de situatii.

Inca un aspect, am observat cum diferentialul electronic franeaza sau opreste roata care derepeaza in timp ce tractiunea ramane constanta la rotile care au in continuare contact cu solul. Sistemul de tractiune, care repartizeaza in mod normal 96% din puterea motorului catre puntea fata transfera rapid, pana la 90% din cuplu catre rotile puntii spate in conditii de rulaj offroad.

La coborare, intr-un traseu mai rapid, de peste 60-70 km/h in unele portiuni, am reusit sa "obtinem", un comportament sportiv din micul SUV ceh. Fiind pe o suprafata inca offroad diferentialul functiona in continuare pe modul offroad, ceea ce a eliminat situatiile de supravirare si a permit un control mai bun a directiei pentru slalomul printre obstacole.

Consumul, chiar avand in vedere caracteristicile motorului pe benzina, s-a ridicat la cote neasteptate. Mai mult de 25 de litri pe urcare si aproximativ 14 litri in cazul coborarii de pe munte. In cazul in care urmariti achizitia unui Yeti pentru trasee montane in fiecare luna recomandam un propulsor diesel, 2.0 care dezvolta 140 CP, mult mai economic, chiar daca este mai zgomotos.

In ceea ce priveste preturile de achizitie, modelul predestinat pentru trasee rutiere, cel cu motorizarea de 1,2 litri, de 105 CP cu alimentare pe benzina, are un pret care porneste de la aproximativ 15.500 de euro. Versiunea testata in traseu rutier si offroad are in schimb un pret de achizitie care depaseste usor suma de 21.500 de euro.