EXCLUSIVITATE/ Rege si cavaler
Autor:
Dr. Adrian-Silvan Ionescu
10.11.2009
Din punct de vedere muzeotehnic, expozitia este foarte bine
organizata, s-au luat toate masurile pentru protectia exponatelor
care nu sunt luminate decât cu intermitente, in momentul când
vizitatorii se afla in dreptul vitrinei. Texte ample, plasate la
intrarea in sala dau informatii generale asupra subiectului tratat
in spatiul aferent iar etichete dezvoltate, grupate la marginea
vitrinelor, ofera toate detaliile despre obiectele prezentate. La
intervale bine alese pentru odihna ochiului, erau amplasate
monitoare cu plasma pe care rulau scurte documentare ce introduceau
publicul in atmosfera epocii lui Henric VIII. In conformitate cu
noile principii ale muzeografiei (ce-si propune nu numai sa
informeze ci sa si educe prin cunoasterea in profunzime a formelor
de cultura materiala din epocile trecute), din loc in loc erau
standuri unde copii, tineri si maturi puteau atinge si imbraca o
camasa de zale sau o cuirasa, puteau sa-si puna pe cap o casca sau
sa ia in mâna o sabie pentru a-i cântari greutatea (desi, din
precautie, pentru a evita accidentele, aceasta era legata cu un
lant gros, ceea ce nu permitea a fi ridicata si invârtita deasupra
capului).
Un arc era conectat la un sistem electronic, unde cei
amatori sa devina "arcasi ai regelui" isi masurau forta de
intindere a corzii si de slobozire a unei sageti spre o tinta
imaginara. Daca erai suficient de vânjos si de priceput sa intinzi
coarda atât cât era necesar pentru a trimite sageata in rândul
cavalerilor vrajmasi, pe ecran aparea un text de felicitare ca ai
fost primit in rândul tragatorilor de elita ai Majestatii Sale;
daca nu, aparea o expresie prin care erai ridiculizat ca nu ai ce
cauta intre aparatorii regatului si mai bine ai sta la
cratita.
Pe o peluza din fata Turnului Alb se aflau doua corturi viu
colorate - nealcatuite, totusi, din "stofa de aur" - in fata
carora, doi cavaleri erau echipati decatre scutierii lor pentru
lupta. O armura era deosebit de complicat a fi imbracata si
ajutorul pajilor era absolut esential. Pe o mica platforma din
preajma sedea un senior, trântit intr-un jilt si sorbind, din când
in când, vinul rubiniu dintr-o cupa de clestar in asteptarea
confruntarii cavaleresti. Era gatit in straie de sarbatoare, cu o
bereta purpurie si o tunica albastra, iar de gât ii atârna un gros
lant de aur. El avea si atributii de judecator si arbitru al luptei
dintre cei doi vasali care au evoluat pe jos si au folosit diverse
arme. In final l-a declarat invingator pe cel mai abil dintre ei si
i-a oferit acestuia o cupa de nectar.
Micul voiaj in epoca Tudorilor, cu explicarea in detaliu a
pieselor componente ale armurii si a pozitiilor de lupta se
transforma intr-un adevarat compendiu de "istorie vie", care
atragea numerosi spectatori. Astfel, exponatele si utilitatea lor
erau mai bine intelese de vizitatorii expozitiei din Turnul
Londrei.
Pe unul dintre bastioanele aflate in curs de restaurare ale
Turnului Londrei era prins un afis de dimensiuni colosale al
expozitiei "Dressed to Kill" ce reprezenta una dintre armuri
sectionata astfel incât, dedesubt, se vedea chipul regelui imbracat
in haine de gala, cu pieptarul sau brodat si bereta cu pene.
Henric VIII era un cavaler desavârsit, atât pe câmpul de lupta
ori in arena pentru turnir, cât si in palat, cu doamnele de la
curte. Acest lucru este revelat de cea de-a doua expozitie,
"Henry VIII: heads and hearts" (Henric VIII: capete si
inimi) organizata la Palatul Hampton Court. Resedinta preferata a
regelui a fost amenajata in mod special pentru acest eveniment
aniversar si s-au deschis sali noi, precum Camera de Consiliu, care
este pentru prima data accesibila publicului. Tot un primat il
constituie faptul ca aici au fost reunite si panotate portretele
celor sase sotii ale monarhului, raspândite in alte colectii
muzeale: Katherina de Aragon (cu care s-a casatorit in 1509 si de
care a divortat in 1533, pentru ca nu-i putuse darui un
mostenitor), Anne Boleyn (casatorita in 1533 si executata in 1536),
Jane Seymour (casatorita in 1536 si decedata un an mai târziu din
cauze naturale, dupa nasterea unicului fiu al regelui, printul
Edward), Anne de Cleves (casatorita si divortata la foarte scurt
timp, in acelasi an1540), Catherine Howard (casatorita in 1540 si
executata in 1542 sub acuzatia de a fi intretinut relatii
adulterine, ceea ce era similar cu inalta tradare, daca sotul
inselat era insusi regele) si Kateryn Parr (casatorita in 1543).
Alaturi de acestea, mai figureaza o compozitie, lunga si ingusta,
pictata pe lemn pe la 1545 de un artist anonim. In ea este
reprezentat regele, asezat pe tronul cu baldachin, incadrat de fiul
sau, Edward si de mama acestuia, Jane Seymour, desi aceasta se
stinsese de multa vreme iar, in acea perioada, regina era Kateryn
Parr. Ceva mai departe de grupul central, de-o parte si de alta,
apar cele doua fiice din alte casatorii ale suveranului, Mary si
Elizabeth, ce erau destinate sa fie ele insele regine. In dreapta,
sub o arcada ce se deschide spre gradinile palatului, apare bufonul
regelui, Will Somer, purtând pe umar o maimutica imbracata in
straie rosii.
In alte spatii ale palatului pot fi admirate diverse portrete
ale regelui si ale unora dintre curteni, datorate lui Hans Holbein
cel Tânar, artist german originar din Augsburg, ce fusese invitat
in Anglia de Henric VIII pentru a deveni pictorul Curtii. El a fost
si autorul unora dintre ornamentele gravate pe armurile
regale.
Henric VIII nu colectiona doar arme si armuri, ci si
tapiserii. Era mare admirator al artei tapiseriei si, pâna la
moartea sa, adunase mai mult de 2.000 de exemplare. Palatul de la
Hampton Court era decorat cu multe dintre aceste migaloase opere de
arta care, in epoca, erau mai pretuite chiar decât picturile.
Pentru a marca bucuria de a avea un mostenitor, suveranul comandase
la Bruxelles o suita de 10 tapiserii inspirate de legenda biblica a
lui Abraham. Alesese acest subiect in chip programatic, pentru ca
gasise similitudini intre soarta sa si a lui Abraham, ce se rugase
fierbinte lui Dumnezeu sa aiba un fiu si-l obtinuse la adânci
batrâneti. Cartoanele fusesera concepute de Pieter Coecke van
Aelst, iar lucrarea executata, intre 1541-1543, in tesatoria lui
Willem de Kempeneer. Regele platise 2.000 £, o suma enorma pentru
acea vreme, daca o comparam cu salariul de 30 £ ce-i era acordat
anual pictorului Curtii, Hans Holbein. Tapiseriile aveau dimensiuni
apreciabile, 488 x 854 cm, si erau tesute din fire de lâna si de
matase, intre care erau impletite fire de aur si de argint. Dar,
expuse multa vreme pe peretii palatului, culorile si-au pierdut
stralucirea si unele zone aratau prafuite. Conservatorii si
restauratorii de la complexul Palatelor Regale Istorice, in
colaborare cu Universitatea din Manchester, au inceput, cu sase ani
in urma, un proiect de restaurare a tapiseriilor. Cu ocazia
celebrarii celor 500 de ani de la incoronarea regelui, compozitia
"Juramântul si plecarea lui Eleazar" a fost prezentata, pe o
perioada de câteva luni, in Camera de Garda a Reginei. Era vorba
despre o "restaurare virtuala" in care, prin intermediul unor
minuscule spoturi de lumini colorate, proiectate exact pe cele doua
milioane de fire care isi pierdusera nuanta initiala, era facuta o
reconstituire a lucrarii asa cum aratase in vremea lui Henric VIII.
Pentru a feri aceasta capodopera de eventuale degradari,
prezentarea in adevarata ei stralucire era facuta doar de cinci ori
pe zi, dupa un orar prestabilit.
O expozitie intitulata "Tânarul Henric" (Young Henry)
introduce vizitatorii in ambianta curtii din primii ani de domnie
ai regelui si urmareste ascensiunea pe treptele puterii a unui
favorit, cardinalul Thomas Wolsey, ce ajunge pâna la demnitatile
cele mai inalte (arhiepiscop de York si lord cancelar) care-l vor
duce, insa, in final, la disgratie si decadere. Si aici sunt gasite
solutii ingenioase de prezentare: in fiecare sala, in zona
centrala, erau plasate trei tronuri simple, de lemn natur,
reprezentând cele trei personaje principale ale povestii - regele,
regina si lordul cancelar - pe ale caror spatare erau cioplite
relatari despre evolutia relatiilor dintre ei. Pe mocheta albastra
asternuta pe jos, in textura, erau tesute alte texte referitoare la
istoria Angliei. Pe pereti erau panotate picturi ample, cu multe
personaje, inspirate de imbarcarea regelui si a suitei pentru a
traversa Canalul Mânecii spre a merge in Franta la turnirul de la
Câmpul Stofei de Aur precum si o privire plonjanta asupra acestui
loc, sau o scena din razboaiele duse impotriva Frantei ce a ramas
in istorie drept "Batalia pintenilor", pentru ca acolo cavalerii
francezi s-au speriat de atacul dezlantuit de englezi si au luat-o
la fuga, calare, fara a mai apuca sa-si puna pintenii ce au fost
capturati de soldatii lui Henric.
In marea Sala de Onoare, unde erau intinse mese de parca ar fi
fost asteptati oaspeti cu duiumul, apare o silueta delicata,
imbracata intr-o rochie de brocart auriu, cu trena, purtând
bijuterii scumpe la gât si la complicatul acoperamânt de cap. Era
singulara, aproape pierduta in imensitatea salii cu peretii
acoperiti de tapiserii pretioase. Parca nimeni nu o observase:
vizitatorii treceau indiferenti pe lânga ea. Avea, totusi, alura
unei regine! Ma apropii de ea si o intreb, facând o plecaciune:
"Sunteti Anne Boleyn sau Jane Seymour?" Ea, parca desteptata de sub
valul istoriei, imi raspunde, cu gratie suverana: "Niciuna dintre
ele. Eu sunt cea de pe urma, Kateryn Parr!" Dar, in momentul când
ma pregateam sa continui dialogul cu un personaj atât de important,
din camera alaturata se aud vociferari si rasuna urale: "God Save
the King!" Doamna se retrage, in graba, in spatele unei draperii
pentru a se feri de ochii curiosilor si a se reintoarce in timpul
sau, iar eu trec in odaia vecina, unde turistii ingenunchiasera in
fata impozantului rege Henric VIII - sau a celui care-l intrupa
pentru a da viata palatului. Curteni eleganti, doamne de onoare si
paji il inconjurau pe monarhul ivesmântat in haine aurii, de
insuratel, si sprijinit intr-un toiag cu maciulia batuta in
nestemate. Caci in acea zi urma sa se oficieze, in Capela Regala,
cununia sa cu doamna Parr, o tânara de la curte care, desi
implinise 31 de ani, era deja vaduva a doua oara. Interpretii de
astazi repetau ceremonia ce se desfasurase acolo pe 12 iulie 1543.
Vizitatorii care dorisera sa se alature nuntasilor fusesera
indemnati sa-si aleaga o pelerina de catifea de la garderoba, spre
a o purta la ceremonie. Dupa incheierea solemnitatii si retragerea
cuplului regal in apartamentele private, publicul parasea sala
trebuind sa-si dezbrace hainele de curte. Traseul de vizitare
trecea apoi prin marile bucatarii unde se preparau bucate pentru
600 de curteni ce se asezau de doua ori pe zi la masa incarcata de
bunatati. Regele era un mare gurmand si, la banchetele sale, se
mânca foarte mult si foarte bine. Cazanele uriase, plitele pe
masura, frigarile ca niste sulite, butiile de vin, erau
impresionante.
Dupa masa, pentru digestie, se faceau plimbari prin gradina
palatului, plantata pentru aceasta aniversare cu flori simbolice,
trandafirul alb al familiei York (Rosa x alba Semiplena) si
cel rosu al Lancasterilor (Rosa gallica officinalis); aleile
erau asternute cu pietris alb si scoici pisate, iar rondurile erau
strajuite de mici stâlpi surmontati de animale herladice cioplite
in lemn, vopsite si aurite: leul Angliei, dragonul, soimul, taurul,
leopardul, ogarul si licornul, toate inspirate de bestiarul ce
decora gradina din spatele bufonului regal in portretul familiei
lui Henric VIII mai sus amintit.
Istoria se impleteste cu realitatea si visul la Turnul Londrei
sau la Palatul Hampton Court prin expozitiile cu piese de
patrimoniu, de mare valoare si prin reinscenarea vietii de curte,
cu tot fastul aulic si voiosia de altadata, prin mijlocirea
interpretilor ce reincarneaza personaje cu aura de legenda.
ADRIAN-SILVAN IONESCU (n. 1952) a studiat la Liceul de
Arte Plastice "N. Tonitza" si apoi la Institutul de Arte Plastice
"N.Grigorescu", sectia Istoria si Teoria Artei, pe care a
absolvit-o in 1975. A lucrat ca muzeograf la Muzeul National de
Arta, apoi la Muzeul Municipiului Bucuresti, unde a fost chiar
director adjunct (1990-1993), dupa care a fost consilier cultural
la Inspectoratul pentru Cultura al Municipiului Bucuresti
(1994-1995). S-a dedicat cercetarii si, din 1995 pâna in prezent,
este cercetator stiintific I la Institutul de Istorie "N. Iorga".
Doctor in stiinte istorice (1997). Din 1996, a inceput sa predea.
Actualmente este profesor asociat la Universitatea Nationala de
Arte si la Universitatea Bucuresti, Facultatea de Istorie, unde
sustine cursuri de istoria fotografiei si a filmului, istoria artei
si a costumului. Este critic si istoric de arta cu o lunga
activitate de cronicar plastic si organizator de expozitii. A
pulbicat 12 carti si a editat alte 3. Pentru lucrarile sale, a fost
distins cu Premiul Academiei Române (1992), Premiul Uniunii
Artistilor Plastici pentru critica (2002) si Premiile "Simion
Mehedinti" (2003), "Nicolae Balcescu" (2008) si "I.C. Filitti"
(2009) ale Fundatiei Culturale "Magazin Istoric". Este cavaler al
Ordinului Meritul Cultural (2004).
Urmare din numarul trecut