TOPGALERII/ Iarba galateica
Autor:
Aurelia Mocanu
10.11.2009
A gasi "arca" in carul cu fân inseamna a mirosi iarba uscata
de acasa, tesând-o in punct persan, la strada, intr-o galerie de pe
Calea Victoriei. Este aranjamentul expozitional de dincolo si din
afara Galeriei Galateea, care a tinut de la Sf. Dumitru la Sfintii
Arhangheli. A fost un proiect dedus dintr-un vis mai amplu al
artistei "fibrei" Dorina Horatau, acela de a da valoare plastica
firului ierbii din curtea parinteasca. Remarcabila a fost invelirea
intrarii si vitrinei cubului galeriei cu un covor gros si cu asize
de fân tuns in perie.
Prin tot ce elaboreaza, ca pedagog si animator al expozitiilor
universitare, ori ca prezenta eminenta a manifestarilor nationale
in artele decorative, Horatau ne-a convins ca are simtul deciziei
si al rigorii.
Din capul locului, termenul generic de "decorativ"
este spulberat in intelesurile lui de confort casnic, de repaos si
de categorie a loisirului. Arta textila, care este punctul de
pornire al artistei, se dovedeste un teritoriu autentic al
experimentului, cel de soi bun, nu cel demolator si derizoriu. Caci
exigentele tehnologice mentin echilibrul valorilor spre
"clasic-modern". Cercetarile texturale ale artistei nu sunt pure
hazarduri ale materiei in expresivitatile ei involuntare.
Instalatiile concepute de Horatau au tonus ideatic si surprize
formale, pe lânga toata starea de receptare poetica a celor mai
umile deseuri texturale. Apoi, proiectele ei expozitionale au suflu
ambiental, cu vectori de crestere seriala.
Expozitia Atitudine/ Spatiu din 2005, de la Galeria
Orizont, arata astfel, adica un laborator de inalte tehnologii
artistice, din texturi si contexturi grafico-picturale-materice.
Solicitarea vizuala si bogatia tactila depaseau parametrii
obisnuiti ai unei expozitii si te introduceau in seriozitatea unui
laborator de cercetare aplicat. Era, de fapt, a patra manifestare a
ambienT arT grup, adica Dorina Horatau si studentii sai.
Printr-o abila si tenace manualitate slujita de scântei
spectaculoase de creativitate, artista transfigureaza orice
bucatica de hârtie, plieri ale plasticului sau capete de sfoara.
Asa a fost si delicata instalatie de cornete albe care "au
cristalizat" in incinta si pe zidurile bisericii fortificate de la
Dealul Frumos - Sibiu, tot in 2005.
Mai transpare din stilistica artistei educarea rabdarii si a
disciplinei din vechiul mestesug al teserii. Din traditia
artizanala, in sensul ei cel mai nobil, se pastreaza emfaza calda a
manualitatii. Se mai fac simtite ritmurile organice si principiile
de flexibilitate si varietate ale vegetalului. Astfel, prin
ultimile sale cercetari texturale, Horatau a pus la punct o
tehnologie personala de "pâsla din fân" cu care construieste spatii
ale evocarii Bucovinei natale. Toate acestea s-au putut cerceta
chiar in timpul facerii lor, caci Dorina a lucrat la razboiul de
tesut in galeria Ierbii galateice, ca intr-o arca a paradisului
pierdut.
AURELIA MOCANU (n. 1957, la Codlea, Brasov). Scoala gimnaziala de arta si liceul de arta din Sibiu. A absolvit Institutul de Arte Plastice "Nicolae Grigorescu", sectia de istoria artei-muzeologie, 1981. Expert de arta la Oficiul de Patrimoniu Bucuresti pana in 1989 si actualmente la MCCP. Redactor sef adjunct la revista "Arta", 1990-1992, 2000-2001. Bursa doctorala la EHSS, Paris, 1993. Premiu pentru experiment literar ASPRo, 2001 pentru volumul "Ibrisim". Realizator al emisiunii Arte Frumoase de la Radio Romania Cultural din 1995 pana in prezent.