TOPGALERII/ Iarba galateica

Autor: Aurelia Mocanu 10.11.2009
A gasi "arca" in carul cu fân inseamna a mirosi iarba uscata de acasa, tesând-o in punct persan, la strada, intr-o galerie de pe Calea Victoriei. Este aranjamentul expozitional de dincolo si din afara Galeriei Galateea, care a tinut de la Sf. Dumitru la Sfintii Arhangheli. A fost un proiect dedus dintr-un vis mai amplu al artistei "fibrei" Dorina Horatau, acela de a da valoare plastica firului ierbii din curtea parinteasca. Remarcabila a fost invelirea intrarii si vitrinei cubului galeriei cu un covor gros si cu asize de fân tuns in perie.
Prin tot ce elaboreaza, ca pedagog si animator al expozitiilor universitare, ori ca prezenta eminenta a manifestarilor nationale in artele decorative, Horatau ne-a convins ca are simtul deciziei si al rigorii. Din capul locului, termenul generic de "decorativ" este spulberat in intelesurile lui de confort casnic, de repaos si de categorie a loisirului. Arta textila, care este punctul de pornire al artistei, se dovedeste un teritoriu autentic al experimentului, cel de soi bun, nu cel demolator si derizoriu. Caci exigentele tehnologice mentin echilibrul valorilor spre "clasic-modern". Cercetarile texturale ale artistei nu sunt pure hazarduri ale materiei in expresivitatile ei involuntare. Instalatiile concepute de Horatau au tonus ideatic si surprize formale, pe lânga toata starea de receptare poetica a celor mai umile deseuri texturale. Apoi, proiectele ei expozitionale au suflu ambiental, cu vectori de crestere seriala.
Expozitia Atitudine/ Spatiu din 2005, de la Galeria Orizont, arata astfel, adica un laborator de inalte tehnologii artistice, din texturi si contexturi grafico-picturale-materice. Solicitarea vizuala si bogatia tactila depaseau parametrii obisnuiti ai unei expozitii si te introduceau in seriozitatea unui laborator de cercetare aplicat. Era, de fapt, a patra manifestare a ambienT arT grup, adica Dorina Horatau si studentii sai. Printr-o abila si tenace manualitate slujita de scântei spectaculoase de creativitate, artista transfigureaza orice bucatica de hârtie, plieri ale plasticului sau capete de sfoara. Asa a fost si delicata instalatie de cornete albe care "au cristalizat" in incinta si pe zidurile bisericii fortificate de la Dealul Frumos - Sibiu, tot in 2005.
Mai transpare din stilistica artistei educarea rabdarii si a disciplinei din vechiul mestesug al teserii. Din traditia artizanala, in sensul ei cel mai nobil, se pastreaza emfaza calda a manualitatii. Se mai fac simtite ritmurile organice si principiile de flexibilitate si varietate ale vegetalului. Astfel, prin ultimile sale cercetari texturale, Horatau a pus la punct o tehnologie personala de "pâsla din fân" cu care construieste spatii ale evocarii Bucovinei natale. Toate acestea s-au putut cerceta chiar in timpul facerii lor, caci Dorina a lucrat la razboiul de tesut in galeria Ierbii galateice, ca intr-o arca a paradisului pierdut.

AURELIA MOCANU (n. 1957, la Codlea, Brasov). Scoala gimnaziala de arta si liceul de arta din Sibiu. A absolvit Institutul de Arte Plastice "Nicolae Grigorescu", sectia de istoria artei-muzeologie, 1981. Expert de arta la Oficiul de Patrimoniu Bucuresti pana in 1989 si actualmente la MCCP. Redactor sef adjunct la revista "Arta", 1990-1992, 2000-2001. Bursa doctorala la EHSS, Paris, 1993. Premiu pentru experiment literar ASPRo, 2001 pentru volumul "Ibrisim". Realizator al emisiunii Arte Frumoase de la Radio Romania Cultural din 1995 pana in prezent.