CULISE DE EDITOR / Literatura? Da. Filosofie? Da. Confesiune? Da
Autor:
Stelian Turlea
11.11.2009
Editurile noastre publica sute de carti in
fiecare luna, o enorma productie de carte, care copleseste de-a
dreptul cititorul intrat intr-o librarie. Prin rubricile diverse
ale ZD care au ca subiect cartea, ne-am propus sa fim un ghid
pentru cel care doreste sa se informeze, incat, atunci cand ajunge
intr-o librarie, sa se poata orienta mai usor. La "Cartea de
literatura" sunt semnalate carti aflate deja pe rafturi, intre care
facem, fireste, o selectie. Le sunt destinate cronici cartilor
asupra carora merita sa ne oprim mai mult, din diverse motive,
explicate de cei doi cronicari literari ai ziarului. La fel se
intampla cu cartea de istorie, de stiinta, de economie, de arta.
Din noianul de volume in curs de aparitie sau in pregatire alegem
cate unul pe care il prezentam printr-un fragment, speram incitant,
la rubrica "Avanpremiera". In sfarsit, in cadrul rubricii de fata,
am invitat editurile sa ne semnaleze cate o carte aflata in
pregatire, sa ne prezinte, pe scurt, de ce merita acea carte sa
apara, sa fie cumparata si citita, si, in masura in care exista,
avatarurile prin care a trecut editorul.
Faulkner
inedit
La Editura RAO se
pregateste aparitia unui volum de Povestiri inedite de
William Faulkner. Traducere de Anca
Peiu.
Aceste inedite reprezinta o
necesara si benefica recuperare a unei parti din opera marelui
scriitor american ramasa pâna acum necunoscuta publicului cititor
român. Daca unele dintre texte au fost publicate totusi in diverse
reviste literare in timpul vietii autorului, ramânând insa intr-un
con de umbra si nefiind incluse in ulterioare volume, altele n-au
depasit niciodata stadiul de "proza de sertar". Universul
faulknerian ni se redeschide si se intregeste prin intermediul lor,
pasionatul de literatura intâlnind aici personaje puternice si
situatii care uneori te indeamna la meditatie, iar alteori iti aduc
zâmbetul pe buze.
De la Dal Martin cel lipsit de
gena nobila, barbat ajuns cineva in viata prin propriile forte si
individ convins ca onoarea se poate tranzactiona, pâna la pictorul
Elmer Hodge, cel care nadajduieste la celebritate artistica pentru
a putea cuceri mâna unei femei de familie bogata - trecând prin
savuroase personaje precum cei doi piloti de avioane de razboi,
tânarul Sartoris si cumpatatul scotian MacWyrglinchbeath
("Macbeth", sfârsesc a-i spune camarazii sai din pricina lungimii
numelui) - prezentul volum ne infatiseaza un caleidoscop de tipuri
omenesti si de feluri de a fi pe care numai scriitorii de prim rang
ni-l pot aduce dinainte, ca pe o suma de oglinzi in care sa ne
contemplam.
William Faulkner s-a nascut pe
25 septembrie 1897, la New Albany, Mississippi, fiind primul dintre
cei patru fii ai sotilor Murry Cuthbert Falkner si Maud Butler
Falkner. In 1916, incepe sa scrie versuri. Se va considera pâna
târziu poet printre romancieri. In 1924 isi publica primul volum de
versuri, Faunul de marmura (volum care va aparea la RAO anul
viitor), iar in 1926 publica Plata soldatului, primul sau
roman, despre dezamagirile unui aviator ranit in Primul Razboi
Mondial. In 1928, scrie Steaguri in tarâna, cel de-al
treilea roman, care inaugureaza eposul Yoknapatawpha, dar acesta nu
va vedea lumina tiparului decât in 1973, deoarece nu i se accepta
spre publicare decât romane de dimensiuni reduse - cum ar fi
Sartoris (publicat de Editura RAO in anul
2009).
Se stinge din viata la 6 iulie
1962, in urma unei crize cardiace.
In anul 1949, William Faulkner a
fost laureat al Premiului Nobel. In anul 1955, a câstigat Premiul
Pulitzer pentru O fabula (1949), care va aparea la RAO anul
viitor. In anul 1963, postum, a câstigat Premiul Pulitzer pentru
Hotomanii (1962).
Alte titluri ale autorului
aparute la Editura RAO: Catunul, Orasul, Casa cu
coloane, Steaguri in tarâna, Nuvele regasite,
Sanctuar, Sartoris, Neinfrântii.
Carte pentru copii scrisa de
un copil
La Editura Cununi de
stele, colectia "Cununi de stele pentru copii", urmeaza sa
apara Ciufulici, de Ana Coman.
Ana Coman are 14 ani, e eleva in
clasa a VIII-a si membra a Corului Radio de Copii. Pe la noua ani
voia sa devina scriitoare, drept care a inceput vreo cinci romane.
Poate nerabdarea vârstei a facut-o sa le abandoneze si sa se dedice
poeziei si povestilor. A umplut un caiet cu o viteza de invidiat,
dupa care… l-a uitat intr-un sertar. Literatura de sertar? Se poate
spune si asa, din moment ce unele poezii sunt datate 21 ianuarie
2005. Acestea fac obiectul unui volum separat de "Ciufulici", scris
in aceeasi perioada.
Ciufulici din tara de pitici,
eroul cartii de fata, este un nazdravan care are "doi frati, doua
surori/ ce se-mbraca-n multe culori" si… dar mai bine sa-i
descoperiti singuri povestea scrisa cu talent si candoare
copilareasca. Il veti indragi in mod sigur pe Ciufulici, cel din
tara de pitici, personaj creat de Ana la vârsta de noua ani, când
era o fetita cu codite si cu zâmbet luminos. Acum nu mai are
codite, dar zâmbetul e acelasi.
Structurile ontologice ale
eticii
La Editura Curtea Veche
se pregateste aparitia volumului Intre speranta si
responsabilitate. Introducere in structurile ontologice ale
eticii, de Roberto Poli.
Cartea semnaleaza numeroase
probleme filosofice, dar putem identifica doua nuclee structurale
pentru orice etica: a) persoana, in calitate de subiect, in
calitate de categorie etica si de generatoare a unui sistem de
categorii etice (in primul rând libertatea, implicata direct de
categoria de persoana); b) valorile, un orizont dificil de
abordat si imposibil de separat de teoriile voluntariste, ale
realizarii si producerii.
Intre speranta si
responsabilitate este unul dintre cele mai organice eforturi
ale filosofului italian Roberto Poli, angajat de ani buni intr-un
parcurs inovativ ce cauta puncte de contact intre marile filoane
ontologice ale filosofiei occidentale si dezvoltarile galopante ale
stiintei informatice, ale matematicii si logicii.
Totusi trebuie sa precizam mai
bine traditia de gândire in care se inscrie autorul. Poli face
referire la Brentano, Husserl si la Scoala de la Gottingen, insa
pentru structurarea punctului sau de vedere decisive sunt tezele
ontologice din operele lui Alexius Meinong, Roman Ingarden si mai
cu seama Nicolai Hartmann.
Ariile de interes ale autorului:
a) ontologia, in intelegerea ei filosofica traditionala si in
intelegerea ei noua, determinata de dezvoltarea stiintei
informatice; b) etica, beneficiind de o atentie deosebita pentru
teoria valorilor si pentru mereologia axiologica; 3) asa-numita
filosofie central-europeana - interpretata ca laborator
instrumental pentru progresul stiintei contemporane. In prezent,
autorul lucreaza la elaborarea unui cadru categorial pentru o
ontologie apta sa fie aplicata in câmpul stiintelor
informatiei.
Titlul cartii semnaleaza doua
dimensiuni spre care tinde lucrarea: speranta ca anticipare, ca
deschidere spre viitor, si responsabilitatea ca orizont posibil
spre care sa se concentreze eforturile reflectiei
etice.
Subtitlul cartii sta marturie a
intentiei de a initia o cercetare a structurilor ontologice ale
eticii, a plasarii lor intr-un cadru categorial mai general, nu
neaparat complet, dar care trebuie explorat intr-o cât mai mare
masura.
Reflectia etica nu se epuizeaza
in discutarea problemelor, fie ele si serioase, puse obiceiurilor
si legislatiei in vigoare de descoperirile biotehnologice, cu atât
mai putin in confruntarea insistenta si deseori furtunoasa cu
credintele religioase si preceptele lor. Poli contribuie la
procesul prin care se incearca aducerea eticii in unicul orizont
acceptabil din punct de vedere filosofic, cel al conceptelor si
rationalitatii analitice.
"Franturile" unui medic
stabilit in Belgia
La Editura Curtea Veche
urmeaza sa apara, in colectia "Actual", Ora României - Frânturi,
de Dan C. Stanescu. Prefata de Romulus Rusan.
Dan C. Stanescu este medic si
traieste in Belgia de 39 de ani. Cartea lui e o culegere de
meditatii ("frânturi") asupra unor teme care nu inceteaza sa-l
preocupe, care se pot toate subsuma preocuparii sale fundamentale:
exilul motivat politic, al unui cetatean al Europei de Est,
comunizate, intr-o tara occidentala dezvoltata. Identitatea celui
care pleaca, destinul emigrantului, imaginea tarii lasate in urma,
perceptia tarii de adoptie, dificultatea de a fi român intr-o tara
civilizata. Sunt toate teme "delicate" pe care autorul le trateaza
onest, fara menajamente si fara brutalitate, totusi. Dar mai ales
fara ostentatie si didacticism, fiindca, scrisa la persoana I,
meditatia lui este totodata o confesiune memorialistica. In ea, cu
destinul autorului se impletesc destine pe care cititorul le-a
intâlnit deja in memorialistica postcomunista: scriitorul
interbelic aproape uitat Ioan Vasilescu-Valjan, figura legendara
din Inchisoarea noastra cea de toate zilele, Alexandru
Ivasiuc (Sasa), colaborationistul cel mai tragic din literatura
româna, Marcel Petrisor, protagonisti ai momentului 1956, de
solidarizarea, ucisa in fasa, a studentimii române cu revolutia
maghiara etc. Intâlnim, ascunse sub initiale, figuri ale politicii
românesti contemporane, fiindca volumul este si o continua
pendulare intre trecut si prezent.
Scrisul lui Dan. C Stanescu este
transparent, atasant, discret melancolic si lucid.
Prefata lui Romulus Rusan este o certificare in plus a interesului de care ar trebui sa se bucure cartea.