Turcii de la Ulker vor sa faca biscuitii Petit Beurre in Romania si pentru magazinele Wal-Mart din Statele Unite

Autor: Andreea Ciuca 15.11.2009

Compania turceasca Ulker, care detine o fabrica in Romania din 2004, se afla in negocieri cu reteaua Wal-Mart pentru a exporta pe piata din Statele Unite biscuitii Petit Beurre produsi in Romania, scrie revista Business Magazin.



Grupul Ulker, care detine mai mult de jumatate din piata turceasca de biscuiti si ciocolata, isi concentreaza strategia pe exporturi. Are 53 de fabrici, dintre care 7 in afara granitelor, iar Romania este singura tara din Uniunea Europeana unde turcii au o fabrica. Unitatea din Popesti-Leordeni exporta deja pe piata comunitara, in tari precum Cehia, Ungaria, Bulgaria si Germania, dar si in Macedonia si Kosovo. Urmatoarea tinta vor fi Statele Unite ale Americii, unde oficialii grupului se afla in negocieri cu reprezentantii retailerului Wal-Mart.

"Suntem foarte aproape de a ajunge la o intelegere", declara Ali Tolga Zaim, directorul de vanzari si marketing al grupului. "Romania este o prioritate pentru †lker, deoarece este o piata cu un potential mare de crestere pentru noi si un punct de plecare bun pentru export", spune Zaim.

Concurenta dura pe piata de biscuiti

In fabrica de la Popesti-Leordeni se produc momentan trei marci de biscuiti: Tempo, Biskrem si Petit Beurre. "Am extins gama de biscuiti cu Petit Beurre cu cocos si miere, doua retete dezvoltate in Romania, care au avut atat de mult succes, incat conducerea grupului se gandeste sa incepem exporturile sortimentului cu miere catre Arabia Saudita", a spus Ender Bolat, directorul general al fabricii din Romania.

In fabrica exista trei linii de productie, dar se mai pot adauga inca cinci, cel putin astfel incat unitatea sa fie folosita la potential maxim. Avand experienta din Turcia, unde intentiile de extindere a productiei s-au lovit de lipsa de spatiu, au cumparat 10 hectare de teren langa Bucuresti, pentru a preintampina probleme similare. Pe langa extinderea capacitatii de fabricatie, conducerea †lker intentioneaza sa extinda gama de produse si sa introduca si marci noi. Momentan insa, prioritatea ramane sa devanseze liderul pietei de biscuiti dulci, RoStar, in urmatorii doi ani.

In afara de RoStar, turcii au de infruntat concurenta Kraft Foods, prin divizia de biscuiti dulci Lu, respectiv a unor companii ca Alka sau Romdil. Desi vanzarile in Romania au crescut in volum cu 9% in primele noua luni ale anului, compania care reprezinta †lker (Eurex Alimentare) are de recuperat la capitolul financiar: anul trecut, Eurex a avut o pierdere de circa 11 mil. lei (3 mil. euro), aproape dubla fata de anul precedent, la o cifra de afaceri de 31,4 mil. lei.

Mai au doi ani pentru a ajunge numarul unu

"Ni s-au dat trei ani de catre conducerea grupului pentru a ajunge numarul unu pe piata din Romania - mai avem doi", spune zambind Ali Zaim. Pentru a-si atinge obiectivul, sustine el, compania va investi mai mult in marketing si in sistemul de distributie.

De altfel, strategia de crestere a grupului se bazeaza pe dezvoltarea afacerilor in tarile unde are fabrici.

"Suntem prezenti in tarile in curs de dezvoltare, Kazahstan, Arabia Saudita, Ucraina, Romania sau Pakistan, pentru ca aici avem posibilitatea sa ajungem un jucator semnificativ", explica Zaim. In schimb, este dificil pentru o noua marca sa patrunda pe pietele dezvoltate, deoarece competitia este acolo mult mai acerba. Conform datelor oferite de oficiali, exporturile †lker s-au ridicat la 460 mil. euro in 2008, reprezentand circa 6% din vanzari. Principala piata de desfacere este Arabia Saudita, inclusiv ca efect al politicii duse in anii '80 de presedintele Turciei pentru a incuraja exporturile, mai ales catre tarile Orientului Mijlociu. O alta piata importanta pentru grup este Germania, in special gratie comunitatii numeroase de etnici turci.†lker mizeaza insa in primul rand pe cresterea in tara de origine, unde doar piata de biscuiti valoreaza 1,6 miliarde de euro la nivelul anului 2008.

Vanzarile de biscuiti, estimeaza Zaim, vor continua sa se majoreze, ca efect al crizei economice asupra obiceiurilor de consum din Turcia.

Mai multe detalii puteti citi in revista Business Magazin (www.businessmagazin.ro).