Problemele financiare si scandalurile indeparteaza marii producatori auto de Formula 1

Autor: Andreea Mioara Neferu 15.11.2009

Formula 1 se confrunta cu o serie de suisuri si coborasuri, in conditiile in care o parte din echipele sustinute de mari companii auto si-au anuntat retragerea din circuit din cauza costurilor mari implicate de participarea la aceasta competitie.



In decurs de doar patru zile, circuitul de Formula 1 a pierdut la mijlocul lui octombrie furnizorul exclusiv de anvelope Bridgestone, dar si echipa Toyota, care a renuntat sa mai participe la aceasta competitie, scrie Financial Times.

Mai mult, directorul executiv de la Renault, Carlos Ghosn, a declarat ca echipa franceza ar putea abandona participarea la cea mai renumita intrecere automobilistica din lume.

Companiile auto din Japonia, Honda si Toyota, au constatat ca, in prezent, costurile de participare la circuitul de Formula 1 sunt exagerat de mari, iar Renault ar putea ajunge la aceeasi concluzie. Nu pentru prima oara, fundatia financiara a acestui atat de mult iubit sport se cutremura.

Chiar si dupa un an de turbulente serioase, in care sponsorii s-au retras, echipele au amenintat sa abandoneze in masa participarea, iar scandalurile cu privire la fixarea datelor si locatiilor de organizare ale circuitului au izbucnit masiv, Formula 1 s-a confruntat rareori cu problemele pe care este nevoita sa le infrunte acum.

Toate acestea au concurat la redeschiderea unor "rani" ce au afectat competitia sportiva in aceasta vara, dupa ce Max Mosley, presedinte in acea perioada al Federatiei Internationale de Automobilism, a anuntat ca se va retrage din functie, iar Asociatia Echipelor din Formula 1 (FOTA) declara razboi bugetelor imense alocate de echipe competitiei automobilistice.

Echipele se retrag in masa

Reactia celor de la Ferrari cu privire la retragerea echipei Toyota, la putin timp dupa ce si Honda si BMW si-au anuntat aceleasi planuri, arata care este adevarul din spatele acestor turbulente. "Abandonul este mai degraba o consecinta a razboiului declarat impotriva marilor echipe. Formula 1 continua sa piarda echipe importante", a anuntat echipa italiana la inceputul lunii noiembrie.

Retragerea echipelor Toyota si BMW din competitia automobilistica slabeste puterea aliantei FOTA. Poate pentru a sublinia acest lucru, Federatia Internationala de Automobilism a explicat ca masurile la care au recurs japonezii de la Toyota si producatorul de anvelope Bridgestone sunt mult mai grave decat simpla reducere a bugetelor alocate.

"Strategia celor de la Federatia Internationala de Automobilism, de reducere a costurilor si de incurajare a echipelor noi si independente, a fost cea mai potrivita pentru campionat", potrivit Federatiei. Multi au semnalat o modificare substantiala a balantei de putere.

"Inceputul lui noiembrie a marcat sfarsitul unei dominatii in Formula 1, anume cea a unui furnizor, dominanta ce luase amploare in ultimul deceniu", este de parere Adam Parr, director executiv al echipei independente Williams.

"Nu este vorba de faptul ca anumiti constructori auto nu sunt bineveniti in Formula 1, ci de faptul ca participarea lor nu are niciun sens din punct de vedere financiar. Daca cheltuiesti 750 mil. dolari pe an pentru a avea o echipa care sa participe la aceasta intrecere automobilistica, dar te clasezi doi ani la rand pe locul al noualea, in mod normal te vei opri. Insa in cazul unei echipe independente, in eventualitatea unui esec, aceasta isi va pleca capul si va continua sa participe, intrucat nu are alta varianta", explica Parr.

Asa cum era de asteptat, celelalte echipe care au un constructor auto de renume in spate si care au preferat sa ramana in continuare in competitie au propria lor varianta cu privire la ceea ce s-a intamplat in Formula 1 in ultima perioada.

Cei care au renuntat nu sunt importanti

Martin Whitmarsh, director executiv al McLaren-Mercedes, crede ca Toyota nu era o piesa extrem de importanta pentru afacerile din spatele Formulei 1 si ca din acest motiv, retragerea sa din circuit nu va avea un impact sesizabil.

Whitmarsh pledeaza insa pentru bunul-simt. "Acesta este momentul in care toti cei care au interesul ca Formula 1 sa ramana in continuare o competitie de anvergura trebuie sa colaboreze. Formula 1 este inca un activ sensibil si cu toate acestea un sport fascinant in care poti investi sau participa. Oamenii nu ar trebui sa se panicheze deoarece fundamentele Formulei 1 nu au fost dezechilibrate de anuntul de retragere al anumitor echipe", este de parere Whitmarsh.

"Daca vom continua sa ne dezvoltam relatiile de colaborare intre echipe, putem imbunatati evolutia Formulei 1, crescand gradul de atractivitate pentru fani."

Putin probabil, daca este sa ii dam crezare lui Ari Vatanen, cel care a candidat pentru postul lasat liber de Mosley, insa a pierdut in fata rivalului sau Jean Todt. Vatanen considera ca Renault a fost dezamagit de modul in care intrecerea automobilistica este gestionata si ca are toate motivele sa reconsidere participarea la cursele de Formula 1.

"Renault ar ramane in competitie numai daca acest sport s-ar face remarcat prin stiri pozitive si ar reprezenta o metoda infailibila de promovare", explica Vatanen. "Formula 1 insa este cunoscuta numai pentru conflicte, crize si procese la tribunal, iar marile companii nu-si pot permite asemenea scandaluri."

Probleme in Formula 1

Februarie - Royal Bank of Scotland renunta la sponsorizarea echipei Williams.

Aprilie - Max Mosley, presedinte ale Federatiei Internationale de Automobilism, propune reducerea drastica a bugetelor alocate de echipe circuitului de Formula 1.

Iunie - Asociatia echipelor de Formula 1 vrea sa lanseze o competitie rivala, dar renunta dupa ce se ajunge la un compromis privind reducerea bugetelor alocate de echipe.

Iulie - BMW anunta ca se va retrage din competitia de Formula 1 la finalul sezonului.

2 Noiembrie - Bridgestone, furnizor exclusiv de anvelope pentru Formula 1, anunta ca va abandona parteneriatul la sfarsitul lui 2010.

4 Noiembrie - Toyota se va retrage din intrecerea automobilistica.

5 Noiembrie - Directorul executiv de la Renault, Carlos Ghosn, declara ca grupul pe care il conduce va decide pana la sfarsitul anului daca va mai participa la cursele de Formula 1 sau nu.