In SUA, micii creditori incearca sa profite de situatia fragila a gigantilor din sectorul financiar

Autor: Catalina Apostoiu 15.11.2009

Simtind oportunitatea de a profita de nemultumirea publica fata de marile banci nationale sustinute cu fonduri publice, Edward Speed, un bancher din Texas, a lansat o campanie prin care-i indeamna pe texani sa-si scoata banii de la banci ca Wells Fargo si sa-i incredinteze unor mici institutii dezvoltate local ca a sa, Texas Dow Employees Credit Union, scrie The New York Times.

Speed a lansat un site web, bankwithtexans.org, prin care-i indeamna pe oameni sa se reorienteze dinspre institutii straine de interesele regiunii catre institutii locale care nu s-au indreptat niciodata catre investitii riscante cum ar fi contractele swap pe riscul de credit, ramanand concentrate pe depozite si credite traditionale.

In Statele Unite, banci de genul celei deschise de Speed incearca sa valorifice nemultumirea publicului cu privire la lacomia institutiilor de pe Wall Street pentru a atrage clienti de la marii rivali multinationali.

Mesajul de baza: Puteti avea incredere in noi pentru ca nu am provocat criza si nu am avut nevoie de programe de bailout.

"Suntem convinsi ca publicul este foarte suparat pe aceste banci mari. Nu pot devansa Wells Fargo si Bank of America la nivel national, dar le pot invinge cu siguranta la nivel local", este de parere Speed.

Bineinteles, circa 120 de banci de mici dimensiuni s-au prabusit de la declansarea crizei, numarul acestora fiind de asteptat sa creasca pe fondul acutizarii problemelor legate de creditele pentru sectorul imobiliar comercial. Totusi, acestea nu reprezinta decat o mica proportie din cele aproximativ 8.000 de banci mici din SUA.

Profita de slabiciunile gigantilor

Bancile mici isi fac promovarea prin tot felul de mijloace. In Colorado, FirstBank a angajat o firma locala de marketing pentru a crea reclame care sa-i promoveze practicile conservatoare de creditare.

In Bellingham, Washington, North Coast Credit Union publica anunturi in ziare locale. In Indiana, un grup de 75 de astfel de institutii si-au unit fortele pentru a cumpara un spot radio. Worthington National Bank din Fort Worth a atras pe neasteptate depozite noi in valoare de 10 milioane de dolari dupa o campanie prin care-i indemna pe consumatori sa spuna nu bancilor care au beneficiat de fonduri publice.

Aceste campanii survin in conditiile in care nemultumirea publica manifestata fata de industria bancara se apropie de apogeu.

Intr-un sondaj Gallup realizat in iunie, numai 18% din participanti s-au declarat increzatori in institutiile bancare ale tarii, cel mai scazut procentaj din momentul in care Gallup a inceput sa realizeze sondajul, in 1979.

USAA Federal Savings Bank, cu sediul in San Antonio, Texas, desfasoara poate cea mai vizibila campanie de marketing, costand 25 milioane de dolari, prin care incearca sa atraga clienti de la institutiile mai mari.

Campania, realizata de Campbell-Ewald, o divizie a agentiei publicitare Interpublic Group, include o varietate de reclame la radio, TV si in presa scrisa.

"Uniunile de credit si bancile mici sunt extrem de bine pozitionate pentru a castiga cota de piata si folosesc mesajele de marketing in propriul avantaj", a declarat Jacob Jegher, analist in cadrul Celent, consultant al industriei financiare.

Aliante intre rivali

Uniunile de credit si micile banci private, care concureaza strans, se aliaza acum pentru a lupta cu megabancile.

La inceputul lunii august, un grup de oficiali reprezentand peste 300 de banci comunitare si uniuni de credit din intreaga tara s-au intrunit pentru a discuta despre o noua initiativa de combinare a bugetelor de marketing pentru campanie.

Planul a fost creat de BancVue, o firma de consultanta si marketing pentru banci mici. Scopul este de a aduce conturi oferite de bancile mici si uniunile de credit de la nivel national sub o singura marca, denumita "Kasasa". BancVue sustine ca prin combinarea resurselor de marketing bancile mai mici pot atrage depozite de la institutiile mai mari.

Ideea pentru crearea Kasasa a aparut dupa ce o serie de studii au sugerat ca majoritatea oamenilor prefera serviciile unei banci comunitare, dar ca acestia se tem ca aceste banci nu pot oferi produse la fel de inovatoare ca bancile mari.

Recesiunea da insa ocazia bancilor mici sa-si promoveze relativa stabilitate. Conform FDIC, bancile cu active sub un miliard de dolari sunt cel mai bine capitalizate din industrie.

Iar majoritatea bancilor mai mici au continuat sa acorde credite consumatorilor si micilor companii, in timp ce bancile mari continua sa-si restranga creditarea.

Pana acum, campaniile par sa ajute bancile sa atraga noi clienti. Conform unei analize realizate de Independent Community Bankers of America, bancile mici au reprezentat singurul segment al industriei care a inregistrat o crestere a creditelor nete in trimestrul doi.

"A fost nevoie de o criza a megabancilor si a altor institutii financiare pentru ca clientii sa inceapa sa se gandeasca cu adevarat unde isi plaseaza banii, in cine pot avea incredere si la ce rezultate ar trebui sa se astepte."