Familia Marcu a incasat 17 mil. euro din vanzarea unei participatii la MedLife, dar ramane cu pachetul de control

Autor: Ioana David 17.11.2009

Dupa ce a semnat o tranzactie de 20 mil. euro cu un fond de investitii detinut de Societe Generale, in care decisive au fost conditiile si cumparatorul, pretul contand mai putin, Mihail Marcu, presedintele MedLife, afirma ca ambitia lui pentru urmatoarea perioada este ca reteaua de clinici sa domine segmentul corporate.

Proiectele MedLife au intrat intr-o noua etapa cand la conducere a venit Mihail Marcu, cu experienta de vicepresedinte al RoBank "Credem in acest business foarte tare, iar faptul ca ramanem majoritari este si o garantie pentru investitorii din MedLife. Studiem posibilitatea ca dupa un interval de timp, trei - cinci ani, toti actionarii sa iasa", a spus Mihail Marcu, care pastreaza alaturi de mama sa, Mihaela Cristescu, si fratele sau Nicolae Marcu 51% din actiunile firmei.

Demarate in aprilie anul acesta, negocierile pentru vanzarea unui pachet minoritar au intrat in linie dreapta la inceputul toamnei, cand noua firme au facut due-dilligence (audit inaintea vanzarii).

Dintre acestea, consultantii au selectat cinci institutii cu care discutiile au avansat. "Au fost foarte multi cei interesati, firme de private equity prezente in Romania, dar si firme pentru care aceasta ar fi fost prima investitie", a spus Ioana Filipescu, managing director al Raiffeisen Investment, banca de investitii care a consiliat vanzatorul.

Negocieri pe timp de criza, pentru o companie de 60 mil. euro

Vanzarea pachetului de 36,25% din MedLife reprezinta cea mai mare tranzactie din domeniul serviciilor medicale, compania fiind evaluata la circa 60 mil. euro. Pe masa actionarilor au stat si oferte mai mari, insa au contat "conditiile si partenerul mai mult decat pretul".

"In momentul in care vrei sa te dezvolti si sa-ti pastrezi cota de piata, trebuie sa ai suportul strategic si de viziune al unui partener. Va conta foarte mult sa avem partea de consultanta. Anul acesta vom semna cu o firma de consultanta din afara cu sprijinul Societe Generale. Trebuie sa avem o abordare strategica diferita", mai spune Marcu.

In 2006, familia Marcu a parafat primul exit din firma, cand a vandut 20% catre International Finance Corporation (IFC), divizia de investitii a Bancii Mondiale. Saptamana trecuta, actionarii, atat fondatorii, cat si IFC, au vandut 36,25% din operatorul de servicii medicale pentru mai bine de 20 mil. euro catre SGAM Eastern Europe, fondul privat de investitii al Societe Generale Asset Management, subsidiara a Grupului Societe Generale.

"Au fost negocieri mai dificile nu din punctul de vedere al tranzactiei, ci al contextului general. Cumparatorii nu se mai reped sa plateasca costuri de due-dilligence inainte ca tranzactia sa avanseze. Ei tind sa-si amane cheltuiala si prefera sa se uite de mai multe ori inainte", mai spune Ioana Filipescu. Ea adauga faptul ca in acest fel timpul pana la incheierea unui deal se mareste, iar in anii trecuti nu se intampla asa. In urma tranzactiei, familia Marcu ramane cu 51% (dupa ce a vandut 29%), iar IFC cu 12,75% (dupa ce a vandut 7,25%).

Potrivit unor informatii ale ZF, cu SGAM s-a agreat un multiplu de 11,5 al profitului EBITDA din acest an, suma exacta care va intra in conturile actionarilor urmand sa fie stabilita dupa auditarea rezultatelor din 2009.

Planul MedLife este sa atace "extrem de agresiv" segmentul corporate (clienti companii), astfel ca intr-un an si jumatate sa ajunga la o cota de piata de peste 50%, fata de 20-30% acum.

"Piata de servicii medicale nu a crescut cu mai mult de 15% anul acesta, iar noi credem ca vom avea un avans de 25-27%", a mai spus el.

Ca parte a acestui program agresiv de extindere, MedLife va investi in patru clinici de mari dimensiuni, trei in Bucuresti si una in Cluj. Aceste noi unitati care necesita fiecare o investitie de peste 0,5 mil. euro vor aduce operatorului inca 2.000 de clienti noi in fiecare zi, astfel ca firma va ajunge la 4.500 de clienti pe zi. Aceste noi unitati care vor depasi 8.000 mp ar putea ca din 2011 sa aiba fiecare in componenta zone spitalicesti.

In prezent MedLife opereaza 4 clinici de mari dimensiuni, cinci laboratoare si 28 de centre medicale. In primele noua luni ale acestui an a avut o cifra de afaceri de 79 mil. lei (19 mil. euro), in crestere cu 44% fata de perioada similara a anului trecut. Pentru intregul an, compania estimeaza afaceri de 26 mil. euro.

Banii din aceasta vanzare se intorc in conturile actionarilor care mai detin businessul de ambarcatiuni NauticLife, dar au si investitii imobiliare. Ei detin, spre exemplu, de circa doi ani un hotel in Bulgaria pe care urmeaza sa-l finalizeze cu investitii de peste 0,5 mil. euro. "Hotelul are o puternica tenta de training", afirma Marcu.

Istoria MedLife incepe intr-un apartament

In 1996 Mihaela Cristescu cumpara un apartament pentru fiul sau Mihail Marcu, astazi presedintele MedLife, pe care insa il transforma intr-o policlinica in care lucrau patru doctori si o asistenta. Medic pediatru de profesie, ea a dezvoltat clinica fara un plan de business, iar proiectele au intrat intr-o noua etapa cand la conducere a venit Mihail Marcu, cu experienta de vicepresedinte al RoBank.

Primul pas pe care l-a gandit pentru dezvoltarea companiei a fost gasirea unei cladiri in care sa mute structura existenta pana la acea data, iar experienta din banca si relatiile personale i-au permis sa contracteze creditul de care avea nevoie pentru a face acest lucru.

Cu acesti bani a cumparat cladirea din Calea Grivitei in care astazi opereaza cea mai mare clinica din retea si spitalul Life Memorial Hospital.

Noua clinica a inceput sa functioneze in 2005, iar lucrarile de constructie au fost facute de o firma specializata din grup NauticLife. Astazi NauticLife se ocupa si de importul de ambarcatiuni, dar si cu businessuri in imobiliare.

Pentru a merge mai departe cu extinderea, actionarii au decis sa mearga pe mana unui consultant si au contactat IFC Advisory. Sfatuiti de acestia ei au atras in actionariat IFC printr-o majorare de capital de 5 mil. euro si un imprumut ce aveau sa sustina dezvoltarea viitoare a firmei.