CRONICA DE TEATRU/ Actori inlacrimati sau mica teorie a esecului pe scena (I)
Autor:
Cristina Modreanu
17.11.2009
Cand vezi pe scena actrite care lacrimeaza abundent, avand
nevoie sa-si ascunda batiste in maneca sau lasandu-si pur si simplu
machiajul sa se naruie curgandu-le pe fata, crezand ca-si pot hrani
personajul nu din interior, ci printr-o avalansa de lacrimi si
mucozitati, nu poti sa nu te gandesti ca s-ar putea sa fie vorba
despre o forma de alergie. O alergie grava, provocata probabil de
praful de pe "scandura scenei". Frumosul cliseu cu care unii inca
mai mangaie vechile forme de teatru provoaca probabil stari
lacrimale tinerelor noastre actrite care, fara sa poata gasi un nou
drum de unele singure, se vad infundate pe cel vechi si isi consuma
energiile creative pentru a continua sa alimenteze stilul trairist
de interpretare, pe care o parte din teatrul romanesc inca se
sprijina, ca un munte prea greu pentru umerii firavi.
Nu vreau sa ma opresc asupra unui singur nume, desi exista
unul de la care pornesc aceste randuri si care se regaseste in doua
spectacole recente ce pot fi incluse - din motive diferite si cu
nuantarile de rigoare - in aceeasi categorie numita simplu
"esec".
Pentru primul spectacol, "Azilul de noapte" de Maxim Gorki, in
regia lui Mircea Marin, la Teatrul Metropolis, e nevoie de nuantele
de care vorbeam mai devreme. Daca n-ar fi existat cateva carti in
care colegi cronicari din generatiile anterioare sa-si stranga
cronicile scrise de-a lungul anilor, cei care n-au vazut cu ochii
lor spectacolele anilor 80 ar fi putut crede ca Mircea Marin a
aterizat in teatru de pe alta planeta. Dar pentru ca exista
asemenea carti, putem afla ca, in deceniul al optulea, in plin
regim comunist, regizorul mai sus numit crea spectacole dintre care
unele erau considerate chiar indraznete, aplica solutii regizorale
neasteptate, aranja spatiul de joc in maniere neconventionale si
era preocupat de implicarea publicului in reprezentatie. Ion
Cocora, de exemplu, dedica multe cronici regizorului Mircea Marin,
despre al carui "Regele Lear" din 1987 afli, de exemplu, ca este
"revendicat din actul de (...) simultaneizare a traditiei prin
formula postmoderna". Tot Marin, este, se pare, printre primii care
"valorificand spatiul special al salii Studio 82 include in
incapere si spectatorii, transformand-o intr-un simbol comun".
Inovatia in materie de decor in spectacolul "Serata neprevazuta"
(dupa "Aniversarea" de Harold Pinter, textul insusi fiind o alegere
curajoasa) pare, dupa descriere, impresionanta: "Peretii incaperii
sunt acoperiti de oglinzi miraculoase. In ele chipurile
spectatorilor se intalnesc cu cele ale personajelor, adeseori se
suprapun, se confunda, lasa impresia ca imortalizeaza, pentru o
clipa, aceleasi drame si stari (...) Ne aflam in fata unor solutii
si mijloace de spectacol ce angajeaza direct spectatorul
(subl.mea) obligandu-l rand pe rand, sa simta ca sta pe un adevarat
scaun electric, ca dintr-un moment in altul va fi solicitat sa-si
acopere ochii cu esarfa beznei sau ca fascicole de lumina il vor
fixa si schimonosi de groaza", mai spune Ion Cocora in volumul
"Privitor ca la teatru".
E de inteles ca aceste gesturi ce schimbau fata spectacolului
atunci erau interesante intr-un context sufocant, in care
creativitatea se consuma cu precadere in strecurarea dublelor
intelesuri si in lupta permanenta cu cenzura, insa azi ele nu mai
valoreaza nici cat o ceapa degerata. De aceea azi, desi cunoastem
din citite spectacolele de ieri ale regizorului, sau poate tocmai
de aceea, nu putem decat sa ne intrebam de ce nu s-a petrecut nicio
evolutie in opera lui, cu alte cuvinte - cum se poate ca un
spectacol ce are premiera in noiembrie 2009 sa arate si sa fie
jucat exact ca in anii 80, provocandu-ti un fel de calatorie
fortata in timp?
Nu se pune problema unor inovatii in privinta spatiului de
joc, fiindca scena Teatrului Metropolis e foarte mica pentru o
montare cu "Azilul de noapte", asa incat spectacolul este extrem de
static, iar regizorul nu a gasit nicio alta solutie de a atenua
senzatia de nemiscare si lipsa de ritm. In lipsa interventiilor
regizorale, tot greul este dus de actori: unii dintre ei sunt mai
buni (Ioana Anastasia Anton, Claudia Negroiu, Gavril Patru) altii
mai rai (Tudorel Filimon, Ovidiu-Gherasim Roibu, Orlando
Petriceanu, Romeo Tudor), altii sub potentialul lor real (Mircea
Rusu, Niculae Urs, Igor Caras), iar cu totii racnesc in anumite
momente fiindca probabil nu li s-a indicat un mod mai potrivit de a
sublinia dramatismul personajelor lui Gorki.
Exista, totusi, o pata luminoasa in acest spectacol din alte
timpuri - interpretarea lui Stefan Radof in rolul Luca este cat se
poate de contemporana, fiindca tonul lui de sinceritate calda,
blajina, il face sa semene cu un pansament capabil sa aline toate
ranile lumii. Pe acest ton, pornit din inima si sustinut de
experienta scenica stransa in ani, se poate vorbi tuturor, oameni
de ieri si de azi, oameni pur si simplu, atingandu-i in ceea ce au
ei mai intim, iar Stefan Radof stie sa faca asta foarte bine. Si
mai exista o scena emotionanta in spectacol, tot fiindca il are in
centrul sau pe Stefan Radof, dar si pe mai tinerii sai colegi,
Ioana Anastasia Anton si Gavril Patru: e scena in care cel numit
"mosul" reuseste, cel putin pentru o vreme, sa-i convinga pe cei
doi tineri, in care a vazut punctul luminos al calitatii umane,
sa-si uneasca destinele ca sa se salveze unul pe altul. In rest,
spectacolul, cu tot cu decorul sau alcatuit din paturi si scaune
metalice, atinse de rugina (scenografia Stefania Cenean), costumele
oarecare, si schimbarile de decor facute la vedere de tehnicieni
grabiti si neindemanatici, este prafuit si monoton, ca o rufa
purtata prea mult pe care nu o mai poate salva nici un detergent
miraculos, din cele carora li se face reclama pe micile
ecrane.
In numarul viitor despre "Opera de trei parale" de Bertolt
Brecht, regia Diana Lupescu la Teatrul Nottara.
CRISTINA MODREANU este jurnalist si critic de teatru. Semnatura ei s-a regasit de-a lungul celor 13 ani de scris despre teatru in ziarele "Adevarul" si "Gandul", in revistele culturale "Rampa", "Adevarul literar si artistic", "Teatrul Azi" si "Dilema veche". A realizat o serie de emisiuni culturale pentru canalul TVR Cultural, sub titlul "Arta versus Arta". A publicat volumele Sah la Regizor, Mastile lui Alexander Hausvater si Casa dinauntru si a sustinut conferinte internationale despre teatrul romanesc de azi la Valladolid (2004), Berlin (2006) si Stockholm (2007). Este doctorand al Universitatii de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti. Din 2008, este director artistic al Festivalului National de Teatru de la Bucuresti.