Vanzarile Santal au scazut cu 23% in primele noua luni

Autor: Mihaela Popescu 18.11.2009

Santal si-a diminuat vanzarile pe piata romaneasca cu 23,7% in primele noua luni din an fata de aceeasi perioada din 2008, potrivit datelor comunicate de grupul italian Parmalat.

"Deprecierea leului fata de euro cu 16% in acest interval a avut un impact negativ de 1,3 mil. euro la nivelul vanzarilor", se mentioneaza in raportul financiar al producatorului. Subsidiara locala a Parmalat a avut afaceri de 5 mil. euro in semestrul intai, in scadere cu 26% fata de primele sase luni din 2008, peste 90% din aceasta valoare fiind reprezentata de vanzarile de sucuri de fructe Santal. In portofoliul local al companiei este inclus si laptele UHT Parmalat.

Pe piata din Romania, Santal este liderul segmentului juice 100% (sucuri cu continut de fruct de 100%), cu o cota de circa 20%, si concureaza cu produse precum Tymbark (Maspex), Prigat (Pepsi Americas), Cappy (Coca-Cola Hellenic) sau Granini (Carlsrom Beverages). Parmalat activeaza si pe segmentele nectaruri, still drinks (sucuri cu continut redus de fructe, sub 25%) si ice tea (ceai gata preparat).

In raport se mai precizeaza ca deprecierea monedei locale s-a resimtit si la nivelul profitabilitatii companiei, costurile cu materiile prime si cu ambalajele sucurilor inregistrand cresteri in primele noua luni din an. Si agresivitatea competitorilor a influentat negativ marjele de profit ale Parmalat in acest an, potrivit aceleiasi surse.

Compania detine o fabrica pentru productia sucurilor Santal in comuna Tunari, langa Bucuresti, in care a investit pana in prezent peste 15 mil. euro. Unitatea de productie a fost inaugurata in 1996, la cinci ani dupa intrarea Parmalat pe piata locala cu sucurile Santal.

Anul trecut, Parmalat Romania a inregistrat o cifra de afaceri de 49,4 mil. lei (13,4 mil. euro) si un profit brut de 4,9 mil. lei, cu 137 de angajati, potrivit datelor de la Registrul Comertului.

Piata bauturilor racoritoare necarbonatate este estimata in prezent la 200-300 mil. euro, cel mai mare segment al sau fiind cel de still drinks.

Producatorii de profil vad scaderi de consum pe piata bauturilor racoritoare in 2009, dupa ce in ultimii ani au fost inregistrate ritmuri de crestere de peste 10-15%.

In ciuda inrautatirii conditiilor din piata, in acest an mai multe companii au avut lansari de produse. Printre miscarile importante realizate pe piata sucurilor plate de fructe s-a numarat intrarea Pepsi Americas pe segmentul de nisa al sucurilor pentru copii, cu brandul Prigat. La randul sau, producatorul Coca-Cola a investit in acest an in lansarea unor produse noi sub brandul Cappy, principalul competitor al Prigat.

Si polonezii de la Tymbark Maspex au investit in produse noi, printre lansarile din acest an ale companiei fiind apa cu arome de fructe Tedi Waterr si limonada Tymbark.