TURNEU/ Enescu-Brahms European Encounters

Autor: Parau Oltea Serban 19.11.2009
Din cele 15 prestigioase sali de concerte care au gazduit incepand de la 1 octombrie turneul Enescu-Brahms European Encounters sustinut de Remus Azoitei si Eduard Stan in organizarea Institutului Cultural Roman, au mai ramas trei: 25 noiembrie - Bucuresti, Ateneul Roman, 9 decembrie Washington DC, Kennedy Center for the Performing Arts si 10 decembrie - New York, Carnegie Hall, Weill Recital Hall.
Unul dintre motivele pentru care au fost alesi de organizatori pentru acest turneu reprezentativ pe care il putem asimila, prin paralelism, cu cel legat de promovarea Festivalului Enescu din primavara, a fost acela ca Remus Azoitei si Eduard Stan sunt autorii a doua albume ce cuprind integrala lucrarilor pentru vioara si pian ale lui George Enescu, proiect in premiera mondiala, editat de casa de discuri Hänssler Classic (Germania) in 2007 si 2008, care s-a bucurat deja de aprecierea criticii muzicale din intreaga lume.
In consecinta, versiunile extrem de dense si de autentice, sustinind o curgere extrem de bine articulata a discursului muzical enescian nu au surprins, oferind publicului nefamiliarizat cu acesta un convingator contact cu Sonata Torso si Sonata nr. 3 op. 25 "In caracter popular romanesc". Pacat ca discurile celor doi nu se gaseau de vanzare la iesire, pentru ca ar fi avut cu siguranta succes. I-am ascultat pe cei doi muzicieni la recitalul sustinut in eleganta sala mica de la Concertgebouw Amsterdam.
Remarcabil a fost nivelul la fel de inalt la care au prezentat cei doi sonatele a doua si a treia de Brahms, in cazul carora exotismul prin prisma caruia inca mai este perceputa muzica enesciana a fost cel care a contat. Remus Azoitei si Eduard Stan sunt artistii a caror inteligenta muzicala ii face sa redea cu un echilibrul si un entuziasm remarcabile muzica lui Brahms, filtrata prin sensibilitatea proprie.
Rememorand cele 12 sali in care ICR le-a oferit celor doi ocazia sa reprezinte imaginea Romaniei pana la acest moment, vom constata ca este vorba de spatii-reper pentru istoria vietii muzicale europene a ultimului secol. Povestea a inceput pe 1 octombrie la Munchen - Gasteig, Carl Orff Saal, a continuat la Stockholm, Konserthuset, Grünewaldsalen Bruxelles, Palais des Beaux Arts, Hamburg, Laiszhalle, Kleine Saal, Praga, Rudolfinum, Suk Hall, Copenhaga, Black Diamond, Royal Library, Madrid, Auditorio Nacional, Sala de Camara, iar in luna noiembrie i-a purtat deja pe cei doi la Paris, Salle Cortot, Dublin, National Concert Hall, John Field Room, Amsterdam, Concertgebouw, Kleine Saal, Viena, Wiener Konzerthaus, Schubert Saal si Berlin, Konzerthaus, Kleiner Saal.
Este de retinut ca aceste concerte nu au fost cu intrarea libera, iar pretul biletelor a fost chiar unul mare, coordonat cu preturile obitnuite la salile alese, ceea ce face si mai importanta prezenta publicului in orase cu o viata artistica atat de consistenta precum cea de la Amsterdam.
Cu amendamentul ca in cazul unui al doilea turneu de acest gen, poate ar trebui facut efortul prezentarii si unor artisti romani din Romania, confirmati in contactul cu publicul si critica de la noi si din lume (dubland, cel putin, anvergura promovarii) nu avem decat cuvinte de apreciere pentru alegerea facuta de ICR pentru acest prim turneu, valoarea unor muzicieni precum Remus Azoitei (profesor de vioara al Academiei Regale de Muzica din Londra si cel mai tanar profesor din intreaga istorie a acestei institutii) si Eduard Stan (cu o cariera concertistica care l-a purtat pe importante scene ale lumii) scutind organizatorii de orice riscuri.
OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969) este muzicolog si critic muzical, actualmente redactorul-sef al postului public Radio Romania Cultural, dupa ce a condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semneaza in continuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica si Adevarul literar. Activitatea ei publicistic" cuprinde peste 2.000 de articole aparute in presa scrisa, majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni si programe de radio si numeroase emisiuni si aparitii TV. Este semnatara traducerii si a articolelor privind compozitorii romani pentru Larousse - Dictionar de mari muzicieni, si responsabila cu sectiunea muzical" a Dictionarului enciclopedic. Este membra a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania. A fost distinsa cu mai multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului National al Audiovizualului in 2002 si Premiul pentru Publicistica al Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania in 2006.