TURNEU/ Enescu-Brahms European Encounters
Autor:
Parau Oltea Serban
19.11.2009
Din cele 15 prestigioase sali de concerte care au gazduit
incepand de la 1 octombrie turneul Enescu-Brahms European
Encounters sustinut de Remus Azoitei si Eduard Stan
in organizarea Institutului Cultural Roman, au mai ramas trei: 25
noiembrie - Bucuresti, Ateneul Roman, 9 decembrie Washington
DC, Kennedy Center for the Performing Arts si 10 decembrie - New
York, Carnegie Hall, Weill Recital Hall.
Unul dintre motivele pentru care au fost alesi de organizatori
pentru acest turneu reprezentativ pe care il putem asimila, prin
paralelism, cu cel legat de promovarea Festivalului Enescu din
primavara, a fost acela ca Remus Azoitei si Eduard Stan sunt
autorii a doua albume ce cuprind integrala lucrarilor pentru vioara
si pian ale lui George Enescu, proiect in premiera mondiala, editat
de casa de discuri Hänssler Classic (Germania) in 2007 si 2008,
care s-a bucurat deja de aprecierea criticii muzicale din intreaga
lume.
In consecinta, versiunile extrem de dense si de autentice,
sustinind o curgere extrem de bine articulata a discursului muzical
enescian nu au surprins, oferind publicului nefamiliarizat cu
acesta un convingator contact cu Sonata Torso si Sonata
nr. 3 op. 25 "In caracter popular romanesc". Pacat ca discurile
celor doi nu se gaseau de vanzare la iesire, pentru ca ar fi avut
cu siguranta succes. I-am ascultat pe cei doi muzicieni la
recitalul sustinut in eleganta sala mica de la Concertgebouw
Amsterdam.
Remarcabil a fost nivelul la fel de inalt la care au prezentat
cei doi sonatele a doua si a treia de Brahms, in cazul carora
exotismul prin prisma caruia inca mai este perceputa muzica
enesciana a fost cel care a contat. Remus Azoitei si Eduard Stan
sunt artistii a caror inteligenta muzicala ii face sa redea cu un
echilibrul si un entuziasm remarcabile muzica lui Brahms, filtrata
prin sensibilitatea proprie.
Rememorand cele 12 sali in care ICR le-a oferit celor doi
ocazia sa reprezinte imaginea Romaniei pana la acest moment, vom
constata ca este vorba de spatii-reper pentru istoria vietii
muzicale europene a ultimului secol. Povestea a inceput pe 1
octombrie la Munchen - Gasteig, Carl Orff Saal, a continuat la
Stockholm, Konserthuset, Grünewaldsalen Bruxelles, Palais des Beaux
Arts, Hamburg, Laiszhalle, Kleine Saal, Praga, Rudolfinum, Suk
Hall, Copenhaga, Black Diamond, Royal Library, Madrid, Auditorio
Nacional, Sala de Camara, iar in luna noiembrie i-a purtat deja pe
cei doi la Paris, Salle Cortot, Dublin, National Concert
Hall, John Field Room, Amsterdam, Concertgebouw, Kleine Saal,
Viena, Wiener Konzerthaus, Schubert Saal si Berlin,
Konzerthaus, Kleiner Saal.
Este de retinut ca aceste concerte nu au fost cu intrarea
libera, iar pretul biletelor a fost chiar unul mare, coordonat cu
preturile obitnuite la salile alese, ceea ce face si mai importanta
prezenta publicului in orase cu o viata artistica atat de
consistenta precum cea de la Amsterdam.
Cu amendamentul ca in cazul unui al doilea turneu de acest
gen, poate ar trebui facut efortul prezentarii si unor artisti
romani din Romania, confirmati in contactul cu publicul si critica
de la noi si din lume (dubland, cel putin, anvergura promovarii) nu
avem decat cuvinte de apreciere pentru alegerea facuta de ICR
pentru acest prim turneu, valoarea unor muzicieni precum Remus
Azoitei (profesor de vioara al Academiei Regale de Muzica din
Londra si cel mai tanar profesor din intreaga istorie a acestei
institutii) si Eduard Stan (cu o cariera concertistica care l-a
purtat pe importante scene ale lumii) scutind organizatorii
de orice riscuri.
OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12 martie
1969) este muzicolog si critic muzical, actualmente redactorul-sef
al postului public Radio Romania Cultural, dupa ce a condus timp de
7 ani postul particular Radio Romantic. Semneaza in
continuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica si
Adevarul literar. Activitatea ei publicistic"
cuprinde peste 2.000 de articole aparute in presa scrisa,
majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni si programe de radio
si numeroase emisiuni si aparitii TV. Este semnatara
traducerii si a articolelor privind compozitorii romani pentru
Larousse - Dictionar de mari muzicieni, si responsabila cu
sectiunea muzical" a Dictionarului enciclopedic. Este membra
a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania.
A fost distinsa cu mai multe premii, printre care Premiul
pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului National
al Audiovizualului in 2002 si Premiul pentru Publicistica al
Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania in
2006.