EVENIMENT/ Mihai Stanescu, lipit de Zid

Autor: Sebastian Amza 19.11.2009

Acum, nu stiu ce i-a venit de i-a casunat pe Zid. Si a inventat numaidecât un cadou-textila (tricou, straita etc.) cu indemnul "Make Love not Wall", pe care mi-a marturisit ca pur si simplu a uitat sa i-l transmita Angelei Merkel, prin curier, cu ocazia manifestarilor consacrate celor 20 de ani de la caderea Zidului Berlinului.



Este stiut ca Mihai Stanescu a avut si el contributia lui personala la fisurarea acelui Zid. De aceea, profitând de coincidenta, Ambasada Germaniei la Bucuresti a strâns, in cadrul Zilelor culturii germane-20 de ani de libertate, cele mai cunoscute lucrari de grafica ale graficianului si le-a expus la Sala Dalles*. Drept multumire, pe afisul expozitiei, autorul a transformat celebra sa caricatura din 1983, aceea cu zidul din caramizi rosii, din care un omulet desprinde una ce flutura victorios, deci a schimbat-o un pic, din curtoazie, astfel ca steagul detasat reprezinta drapelul Germaniei. Concomitent, Stanescu si-a lansat si un album, al doilea din acest an, dupa "Cod portocaliu" aparut in luna iulie. De asta data, aceasta ultima aparitie, intitulata "Best of Stanescu", este sinonima cu ceea ce ar fi retrospectiva din opera unui pictor. Fara nicio premonitie (cum tot asa, fara nicio legatura cu pre-simtirea, acum vreo câtiva ani si-a batut la intrarea in imobilul in care locuieste o placa memoriala din marmura, pe care a scris: "Aici locuieste artistul Mihai Stanescu (1939-....)", dar i-a dat-o jos Primaria, considerând-o neserioasa! Deci, cum ar veni, in viziunea artistului, o dare de seama. Despre viata de "dinainte" a lui Mihai Stanescu, când, oricum, el era extrem de liber in inconstienta lui. O protoistorie artistica. Un ceva ce-mi aminteste de scrierea aceea apocrifa din istoria incercarilor intru zamislirea primului roman românesc, cândva, inainte de 1820 parca, intitulat, simpatic ca si "placa lui Stanescu" (pentru noi, acum!): "Relatie asupra calatoriei ce o am facut cu tata la tara".
Din pacate, astazi lumea nu prea vrea sa-si mai aminteasca de acel paleolitic al tocmirii mintilor intr-o singura directie, in care Mihai Stanescu facea o figura aparte, zbatându-se in felul sau (dar nu ca gaina dintr-o caricatura de-a lui, care, dupa decapitare, beneficiaza de urmatoarea observatie umana: "Ai vazut?...S-a zbatut ce s-a zbatut si pâna la urma a reusit"!). Asa ca obiectele sau albumele marca Stanescu nu se gasesc decât in minusculul magazin al autorului. Care povesteste zâmbind despre cum, in cazul albumului din vara, o librarie din strada E. Quinet i-a spus ca nu mai are loc(!), iar la o alta, aflata in Casa Sturdza, dupa ce discutia fata-n fata cu Marketingul a fost refuzata, cu explicatia ca nu poate fi contactat decât prin internet, volumul, lasat la poarta pentru a fi "studiat", s-a pierdut inexplicabil, autorul neprimind nici pâna acum vreun raspuns.
O explicatie ar fi poate ca am uitat ce mai inseamna, in general, rezistenta la rupere a rabdarii, iar apoi, se pare ca ne-am pierdut darul de mai a povesti subversiv. Nu stiu de ce, dar ne-a pierit pofta de naratiuni sucite, luate ca subterfugiu al unei solidaritati derizorii. Multor contemporani nu le mai spune nimic, de pilda, caricatura cu trenul pe care scrie Mangalia-Bucuresti si observatia unui calator, in timp ce se uita la holdele culcate: "Ce vânt bate! Cultura-i la pamânt!" (aluzia fiind la satrapicele "Teze de la Mangalia" ale lui Ceausescu, din iunie 1971, când cultura a fost aservita modelelor chinez si coreean!). Ce se mai alege astazi, trecând-o prin malaxorul neuronal, de faimoasa caricatura, din 1980, cu militianul care urla la vatmanul unui tramvai: "Treci pe dreapta si nu mai discuta!", spre a nu bloca trecerea coloanei oficiale? Cine stie, poate ar mai avea ceva sanse o lucrare sardonica din ciclul "America vazuta, revazuta si adaugita" (1987), in care pescarusii se zdrobesc in zbor, unul câte unul, de zidul unui calcan - victimele unui trompe l'oeil sinistru - reprezentând un cer albastru cu nori (la baza caruia, culmea, descoperim insemnarea "mural design", urmata de binecunoscuta semnatura a artistului, ca si cum lucrarea de "art street" il are ca autor tot pe Mihai Stanescu!). Repet: poate!
Acum mai bine de un sfert de veac, caricaturile sale fabuloase se transmiteau din om in om, ca gripa, erau subiect de folclor national, de naratiuni spuse soptit precum bancurile politice, la capatul carora inflorea intotdeauna un hohot de râs ori un zâmbet stingher insotit de priviri furise. Expozitiile de la Sala Eforie din '83, '87 (prilej de turism national, in loc de excursii la TIBCO, se faceau pelerinaje la Stanescu!), ori de la Dalles, din ianuarie si februarie 1990 (unde satisfactia era alta, una mai aproape de exorcism!), apoi albumele care le-au insotit, unele considerate instigatoare, prin "continutul lor tendentios" - toate aceste "marci" de libertate, cu continutul lor eroic, erau povestite de-a fir-a par de o intreaga natie, multe din replicile caricaturilor ajungând faimoase.
Albumul "Best of Stanescu", care incearca (in opinia multora, cu slabe nadejdi!) sa reinvie viata si opera de rezistenta a artistului, se coloreaza frumos, in contrapartida la desene, cu câteva texte de dosar, din "partea cealalta". Una din ele consemneaza cum "la 31 septembrie 1984, Stanescu Mihai a plecat in SUA, beneficiind de o bursa de 30 de zile" si ca, reintors, a prezentat UAP un album de caricaturi spre publicare. Dar, cum era si firesc, parte din ele au fost respinse. I s-a comunicat artistului care sunt acestea si, cu restul, a fost trimis la Consiliul Culturii si Educatiei Socialiste, spre contraavizare. Numai ca, om fara cuvânt si profund imoral, Mihai Stanescu a strecurat printre ele si pe cele indezirabile, prezentându-le la gramada"tov. secretar de stat Hegedus Ladislau, la C.C.E.S., care le-a avizat pe toate". Reactia - pe masura. "Aflând de aceasta manevra, vicepresedintele Uniunii Artistilor Plastici, Marginean Viorel, a interzis publicarea albumului, apreciind fapta artistului ca un act de indisciplina profesionala".
Fie ca vrem, fie ca nu, fie ca unii, acum treizeci de ani, respingeau cu aroganta, fie ca, astazi, ei si urmasii lor admit doar cu jumatate de gura, un lucru e in afara oricarui pericol de ambiguizare: Mihai Stanescu dispune de un spatiu locativ cu acte de proprietate in istoria ultimelor patru decenii a României. De acolo, ca un dracusor plictisit de atâtea avertismente date, repeta intruna motto-ul sau celebru: "Somnul natiunii naste monstri".
* - Mihai Stanescu, Best of Stanescu, - expozitie si album - Sala Dalles
amza_sebastian@yahoo.com

SEBASTIAN AMZA este pseudonimul de cronicar de arta al lui Florin Toma, scriitor si jurnalist. Acesta este autor, printre altele, al volumelor "Peisaj cu fluturi noaptea" - nuvele (1986), "Mostenirea Familiei Bildungsroman" - roman (2005), "Trei nuvele sexemplare" (in curs de aparitie), al editiei "Petru Comarnescu - KALOKAGATHON" (ingrijita impreuna cu acad. Dan Grigorescu) (1986), al unor carti de interviuri, precum si colaborator al unor publicatii din tara si strainatate.