Tiriac discuta cu nemtii iesirea din importurile Mercedes

Autor: Bogdan Alecu 19.11.2009

Vanzarea celor 49% din actiunile importatorului Mercedes-Benz Romania ar putea fi primul exit al omului de afaceri din industria auto.



Omul de afaceri Ion Tiriac, care controleaza grupul Tiriac Holdings, a batut palma cu grupul german Daimler AG pentru vanzarea participatiei de 49% pe care o detine in cadrul Mercedes-Benz Romania, un business de aproape 400 mil. euro in 2008, potrivit unor surse din piata.

Oficialii Mercedes-Benz Romania, companie care detine oficial importurile marcilor Mercedes-Benz, smart, Jeep, Chrysler, Dodge si Mitsubishi Fuso, nu au facut niciun comentariu. De asemenea, nici oficialii Tiriac Holdings, grupul care reuneste toate afacerile lui Ion Tiriac, nu au facut niciun comentariu.

Ion Tiriac si-a construit imperiul auto din Romania de 800 mil. euro in 2008 format din importatorii marcilor Ford, Hyundai, Jaguar, Land Rover si din cei 40 de dealeri reuniti in cadrul TiriacAuto, pornind cu Mercedes-Benz, un brand pe care l-a adus in 1990 in Romania prin intermediul companiei Autorom. In primul an de activitate compania a vandut 17 masini si piese de schimb in valoare de aproximativ 1.000 de dolari. In 1991 s-a ajuns la 60 de masini si piese de 30.000 de dolari. Anul 2008 a reprezentat punctul maxim in businessul Mercedes in Romania, dupa un rulaj de peste 8.800 de masini.

Iesirea lui Tiriac din afacerea Mercedes-Benz ar reprezenta prima tranzactie importanta de pe piata auto locala de la inceputul crizei.

Piata auto este una dintre cele mai afectate industrii din Romania, dupa scaderi de peste 50% in fiecare luna din acest an. Nici vanzarile importatorului Mercedes-Benz nu au ramas imune la acest declin, compania raportand in primele zece luni ale anului un declin de 58%, la 3.300 de unitati. Pe baza acestor rezultate si cifra de afaceri a importatorului s-ar putea situa doar la 60% din cea raportata anul trecut, respectiv 240 mil. euro.

Conform datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finante, compania Mercedes-Benz Romania a terminat anul 2008 cu pierderi de peste 9 mil. euro, fata de un profit net de 13 mil. euro cu un an in urma.

Potrivit consultantilor din piata de fuziuni si achizitii, multiplii folositi in evaluarea companiilor din industria auto au suferit cele mai mari corectii in acest an, pe fondul declinului pietei si al limitarii posibilitatilor de finantare. Astfel, valoarea Porsche Romania, cu afaceri de un miliard de euro si profit net de 70 mil. euro in 2008, a scazut cu 44% in acest an, la 241 mil. euro, potrivit Anuarului Top 100 cele mai valoroase companii din Romania, realizat de ZF in colaborare cu Casa de investitii Capital Partners.

Conform estimarilor ZF, valoarea companiei Mercedes-Benz Romania s-ar putea situa intre 50 si 80 mil. euro.

Mercedes-Benz Romania si-a inceput activitatea pe piata locala in ianuarie 2007, sub denumirea de DaimlerChrysler Romania, ca importator al marcilor detinute de concernele Daimler si Chrysler.

Actuala Mercedes-Benz Romania a preluat la acea vreme angajatii Autorom, fostul importator al marcilor, detinut de Ion Tiriac, care a devenit actionar minoritar al DaimlerChrysler Romania, cu o participatie de 49%.

In conditiile in care el se retrage din cadrul Mercedes-Benz Romania, in continuare ar detine sapte centre Mercedes-Benz, dintr-un total de 31 de centre si service-uri.

La nivel de importator, cel mai mare business al lui Tiriac este Romcar, reprezentantul Ford pe piata locala, care este si cel mai profitabil. Romcar a inregistrat anul trecut afaceri de peste 300 mil. euro si un profit net de 13,2 mil. euro.

Totodata, potrivit declaratiilor anterioare ale lui Ion Tiriac, exista posibilitatea unui joint-venture intre Romcar si o viitoare companie nationala de vanzari a Ford, in cadrul careia omul de afaceri sa ramana actionar minoritar, dupa modelul DaimlerChrysler.

Tiriac Holdings, grupul care reuneste toate afacerile miliardarului din auto, banci, asigurari si imobiliare, a inregistrat la nivelul anului trecut afaceri de peste 1,4 miliarde de euro.