CINEFLASH/ 2012 - O catastrofa surprinzator de reusita
Autor:
Andreea Chiriac Hentea
26.11.2009
Mayasii au prezis, se pare, acum
câteva mii de ani, sfârsitul lumii pe 12 decembrie 2012, iar in
ultima vreme aceasta a devenit noua profetie la moda. Pe Internet
circula deja diverse variante legate de modul de manifestare si
urmarile apocalipsei anuntate de calendarul maya, iar regizorul
Roland Emmerich a si turnat deja 2012, noul film-catastrofa
care face furori in toata lumea in materie de incasari. Nu demult,
criticul Colin Kennedy de la Empire spunea, apropo de Roland
Emmerich: "Everybody is good at one thing, they say; for Emmerich,
it's destruction". Ei, bine, trebuie spus ca si aici exista grade
de comparatie. Dupa patriotardul si incoerentul Ziua
Independentei/ The Independence Day (1996), care n-a
putut fi salvat de la ridicol nici de efectele speciale, nici macar
de charisma lui Will Smith, Emmerich s-a mai redresat cu
Godzilla (1998) si Unde vei fi poimâne/ The Day After
Tomorrow (2004), pentru ca apoi sa revina - calitativ - in
pragul esecului cu 10,000 BC (2008).
Cu acest 2012,
el da insa lovitura, filmul fiind nu doar rezonabil jucat si
realizat, ci extrem de spectaculos, inscriindu-se intre peliculele
care bat recorduri la incasari, surclasându-si cu rapiditate
bugetul. Realizat cu 260.000.000 de $, 2012, lansat pe 13
noiembrie in majoritatea tarilor lumii (inclusiv România), a
obtinut deja65.237.614 $ incasari in Statele Unite si 238.546.556 $
la nivel mondial. Care este, insa, secretul acestui hit, care nu
difera enorm - ca reteta - de peliculele precedente ale lui
Emmerich? In fond, el foloseste aceleasi ingrediente: o premisa
care, intr-adevar, mizeaza pe distrugere, apoi efecte speciale,
destula melodrama, o mâna de personaje de care spectatorul se
ataseaza (sau nu) si, eventual, ceva umor pe alocuri. Ei bine,
acest 2012 contine toate elementele de mai sus, insa mult
mai inteligent si convingator puse in cadru. In primul rând,
subiectul e copios din punct de vedere vizual. Sfârsitul lumii, asa
cum e, zice-se, prezis de mayasi, ii permite lui Emmerich sa uzeze
de toate efectele speciale imaginabile, incluzând eruptii
vulcanice, nori grosi de fum negru, ploi cu jeturi de foc,
fisurarea si apoi dislocarea scoartei terestre, tsunami
spectaculoase, cutremure, explozii si apoi inundarea totala a
Pamântului, potopul biblic generalizat. Evident, toate aceste
catastrofe ii permit regizorului sa uzeze de marca lui personala
numarul unu, adica sa distruga - pe ecran - mai toate monumentele
lumii de-a valma. Casa Alba se prabuseste spectaculos chiar sub
povara strivitoare a lui Air Force One, apoi cad podul Golden Gate,
turnul Big Ben, turnul Eiffel, Capela Sixtina, ca sa nu mai fie
nici un dubiu ca omenirea e pe duca. In al doilea rând, filmul
acceseaza una dintre spaimele noastre ancestrale. Oricât ai fi de
ironic, oricât te-ai amuza pe seama filmului (cronicarii americani
se intrebau deja daca mayasii au specificat ceva despre
supravietuirea lui Sarah Palin, ori isi sfatuiau cititorii sa-si
programeze atent shopping-ul de Craciun din 2012, iar nu putini
enumerau, pur si simplu, gafele si greselile de logica), te
incearca oarece fior cu privire la data care se apropie cam din
scurt. Daca adaugam si o distributie bine gasita (ceea ce nu e
putin lucru nici chiar intr-un film-catastrofa, care nu are
partituri hamletiene, dar trebuie sa fii convingator si când tipi,
nu?), pentru ca toata lumea isi face convingator treaba, de la
eroul salvator (lui John Cusack i-au iesit intotdeauna bine acest
gen de eroi, desi personajele lui nu aduc chiar a Bruce Willis) la
DJ-ul profet si cam excentric, care se indoapa cu muraturi si
intâmpina vulcanul in vârful muntelui (Woody Harrelson), de la
negativul plin de aroganta din guvern (Oliver Platt, excelent, ca
intotdeauna) la interiorizatul savant care a atras atentia asupra a
ceea ce-i asteapta pe oameni (Chiwetel Ejiofor) si la miliardarul
rus care-si cumpara un loc pe arca (Zlatko Buric), toata lumea
construieste, câte putin, un succes de casa real si cu adevarat
impresionant, cel putin cât timp te afli in sala. Ce i se poate
pretinde mai mult unui film catastrofa ca la carte?
2012. Productie SUA-Canada, 2009. Regia: Roland
Emmerich. Cu: John Cusack, Amanda Peet, Danny Glover, Oliver Platt,
Chiwetel Ejiofor, Woody Harrelson, Thandie Newton, Thomas McCarthy,
Zlatko Buric, Beatrice Rosen. Premiera: 13 noiembrie. Distribuit
de: InterComFilm Distribution
ANDREEA-LAURA CHIRIAC (n. 21 ianuarie 1970, Bucuresti), absolventa (1994) a Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti. A fost redactor cultural la "Tineretul Liber", "Cotidianul" si "Ziarul de Duminica", specializându-se in critica de film, semnând si in publicatii de specialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik", "Apropo", "ProTV Magazin", "The One", "Playboy". A facut parte din staff-ul TIFF - editiile din 2007 si 2008 - ca redactor principal al caietului festivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica de film la Radio România Cultural.