CRONICA LITERARA/ Familia grunge
Autor:
Andrei Terian
26.11.2009
Chiar dacă nu se potrivea decât in mică măsură profilului,
primul roman al lui Adrian Schiop (pe bune/ pe invers,
Polirom, 2004) a servit de minune bovarismelor cronicarilor noştri
de acum cinci ani, reuşind să joace credibil - până la un punct -
rolul de manifest contracultural, de pledoarie in favoarea unei
marginalităţi cu alură de underground intelectual şi de sexualitate
deviantă.
Si totuşi, cartea nu prea avea de-a face cu aşa ceva: dincolo
de faptul că in pe bune/ pe invers orientarea sexuală a
protagonistului era pe cât de incertă, pe atât de discret
revendicată, notele de subcultură ale cărţii acţionau intr-un
spaţiu exclusiv privat, fără să se reclame de la o retorică a
emancipării şi fără să devină astfel o atitudine politică la adresa
establishment-ului.
De altfel, cadrul pare să rămână acelaşi in noul roman al lui
Adrian Schiop (Zero grade Kelvin*), care işi restrânge
câmpul de observaţie in jurul a ceea ce protagonistul numeşte
"familia grunge" - "Familie grunge e când te-ai trezit singur cu o
mână de prieteni, când locuieşti impreună, dar nu te fuţi, nu faci
copii" - şi care, prin aceasta, nu schimbă fundamental datele din
volumul precedent. E drept că acţiunea cărţii s-a mutat aici din
Clujul (incă) bigot al anilor '90 in Noua Zeelandă a travellerilor
inceputului de mileniu, că voyeurismele, frotajele şi acuplările au
devenit acum mai dese şi mai dure (bifând chiar şi o scenă de
homosexualitate pedofilă) şi că discursul "neangajat" al
naratorului tinde să devină de această dată o portavoce a lui
Michel Houellebecq.
Insă, in ciuda unor asemenea liftinguri, Zero grade
Kelvin nu este un roman exotic, unul care să mizeze pe asumarea
condiţiei emigrantului, pe exhibarea alterităţii şi pe exploatarea
diferenţelor culturale. Dimpotrivă, aş zice că in melting
pot-ul din Noua Zeelandă, unde, asemenea protagonistului său
(auto)ficţional, Adrian Schiop a lucrat ca zugrav in 2002-2003,
naratorul descoperă mai degrabă o natură umană comună (hedonistă,
abulică şi depersonalizată) decât un caleidoscop de habitudini şi
mentalităţi. In fond, indiferent de unde provin, românii,
maghiarii, sud-africanii, olandezii, japonezii şi ceilalţi nu
diferă foarte mult nici unul de altul, şi nici de amicii clujeni pe
care prozatorul ii descrisese in primul său roman: ei toţi suferă
de un deficit de "realitate", de "realism" sau de "real"
(cuvinte-fetiş, ce revin obsedant in volumul lui Schiop), pe care
incearcă să-l completeze/compenseze, mai intâi şi intr-un mod doar
aparent paradoxal, prin asumarea - tipic occidentală, zice
naratorul - a unor "roluri fluide şi versatile", prin producţia de
"teorii" şi "ficţiuni" care să instituie mici breşe in monotonia
alienării şi a apatiei cotidiene.
Or, tocmai aceste "teorii" şi "ficţiuni" compensatorii
constituie punctul+forte al cărţii lui Schiop. Cu atât mai mult cu
cât acuitatea naratorului reuşeşte să inlăture prezumţia de
autopastişă şi să le valideze mai degrabă ca optimizare a formulei
din volumul de debut. De altfel, in ciuda unor palide, dar nu de
tot aberante conexiuni cu Fântâneru şi cu Blecher şi in ciuda
concurenţei pe care autorul romanului de faţă a intâmpinat-o mai
nou in sondarea acestui teritoriu din partea lui Dan Sociu, cred că
instrumentarea mecanismului acestor RPG-uri ca tehnică de a
surmonta blocajul de afectivitate şi criza de identitate rămâne, in
proza noastră de după 2000, un brand ce poartă marca lui Adrian
Schiop.
In schimb, nu acelaşi lucru s-ar putea spune despre cealaltă
cale pe care o experimentează naratorul - utopia sexualităţii
brute, investită cu titlul de terapeutică de uz privat menită să
suplinească, la rândul ei, vidul emoţional: "Nu privarea sexuală ii
omoară pe oameni, ci lipsa de contact afectiv; in definitiv suntem
mamifere şi mamiferele, chiar castrate, continuă să se frece cu
botul de alte mamifere, au nevoie de căldura altui trup." E drept
că niscaiva aluzii (homo)sexuale şi pedofile existau şi in volumul
de debut; dar, trecând peste faptul că insistenţa excesivă pe
sexualitatea brută tinde să dezechilibreze perspectiva de ansamblu
a romanului (care mizează, pe de altă parte, tocmai pe forţa de
propulsie a "ficţiunilor"), imaginarul "minimal" al prozatorului
(cu trei puncte de reper: copiii, animalele şi retardaţii, adică
singurele fiinţe cu care "poţi juca cu garda jos") şi, mai ales,
"naturismul" sexual ca singură modalitate de a depăşi angoasa
civilizaţiei ("Știinţa transformă cultura in natură", ni se spune
in capitolul final al cărţii) sunt mai degrabă urme ale efectului
Houellebecq decât indicii ale unei viziuni personale.
Cu adevărat deranjant e, insă, artificiul de tip Houellebecq
care inrămează romanul propriu-zis: prima (filmul morţii),
dar mai ales ultima secţiune a volumului (două specii) sunt
simple prelucrări după distopia sexuală ce guvernează
Posibilitatea unei insule. Și, lăsând la o parte aspectul
jenant al imitaţiei ca atare, ele nu cadrează deloc cu naraţiunea
neo-zeelandeză, lăsând impresia unei construcţii de tip sandvici,
in care cele două jumătăţi ale "chiflei" incearcă să flancheze -
şi, oarecum, să innobileze forţat - cruditatea (sau chiar cruzimea)
"cărnii" autenticiste. Căci, dacă in Posibilitatea unei
insule activitatea sectei elohimiţilor era descrisă cu lux de
amănunte, in Zero grade Kelvin nimic nu prevesteşte apariţia
celor care, in două specii, vor ajunge să gestioneze
Patrimoniul Genetic şi să protejeze Patrimoniul Mitic al
umanităţii. Nepregătit cu nimic de succesiunea anterioară a
evenimentelor, un asemenea final puternic ideologizat e cu atât mai
artificial cu cât distonează flagrant cu dezordinea calculată de
până atunci, pe care naratorul o cultivase intr-un mod ceva mai
plauzibil. Insă, chiar şi aşa, Zero grade Kelvin rămâne,
măcar pe anumite porţiuni, un roman destul de ok; atâta doar că
mi-aş fi dorit să-l citesc mai mult pe Adrian Schiop decât să-l
recitesc din când in când, la second hand, pe Michel
Houellebecq.
*) Adrian Schiop, Zero grade Kelvin, Editura Polirom,
Iaşi, 2009, 256 p.
ANDREI TERIAN (n. 30 noiembrie 1979) este lector la
Facultatea de Litere şi Arte a Universităţii "Lucian Blaga" din
Sibiu, cercetător la Institutul de Istorie şi Teorie Literară "G.
Călinescu" din Bucureşti, redactor la revistele Cultura şi
Euphorion. Este doctor in filologie - cu distincţia
Summa cum laude - al Universităţii din Bucureşti (2007). A
mai colaborat la revistele Adevărul literar şi artistic,
Bucureştiul cultural, Cuvântul, Euresis,
România literară, Vatra ş.a., totalizând peste 400 de
studii şi articole publicate in periodice şi in volume colective.
Dintre criticii generaţiei sale, a obţinut cel mai mare număr de
voturi la anchetele BEST ("Bursa tinerilor scriitori", organizată
de Bucureştiul cultural in 2006) şi "Cei mai buni 5 tineri
scriitori ai momentului" (Colocviul Tinerilor Scriitori,
Cluj-Napoca, 2007).