Intrarea directa pe piata locala a brandurilor de fashion le aduce profit din al doilea an

Autor: Cristina Stoian 29.11.2009

Prezenta in Romania a reprezentantilor H&M, unul dintre cei mai mari retaileri de imbracaminte la nivel mondial, pentru strangerea de informatii privind o posibila intrare directa la nivel local arata potentialul mare pe care piata de profil il are pe termen lung. Abordarea directa a retailului de fashion romanesc aduce profit din primul sau al doilea an, spre deosebire de sectorul bunurilor de larg consum, unde investitiile, fiind mult mai mari, nu se recupereaza nici in trei-patru ani.



In ultimii doi ani, marile companii au atacat piata romaneasca cu "propriile arme", fara a apela, cum se intampla pana acum, la operatori locali. Avantaje ca obtinerea unui profit ridicat "cat mai repede", controlul mai bun asupra dezvoltarii si o vizibilitate mai buna a brandului fac sa paleasca orice risc, mai ales ca ele nu apar decat in cazul in care compania decide sa se retraga de pe piata - pierderile sunt mai mari decat daca s-ar renunta la franciza.

"In retail din ce in ce mai mult companiile mari prefera sa aiba o abordare directa, in acest fel avand controlul total asupra afacerii. Spre deosebire de situatia in care operatiile sunt sub umbrela unei francize si o mare parte dintre decizii nu pot fi influentate in totalitate, abordarea directa permite implementarea extensiva si consecventa a modului de operare, proceselor si sistemelor operationale si de control adecvate tipului de business si particularitatilor brandului", explica Sorin Buga, principal in cadrul companiei de consultanta Ensight Management Consulting.

Zara, marja de profit de 20% in al doilea an

Retailerul spaniol Inditex, care detine Zara, are ca strategie principala de dezvoltare deschiderea de magazine gestionate in regim propriu. Chiar daca a intrat in 2004 cu doua dintre cele opt branduri ale sale, Zara si Pull & Bear, prin intermediul companiei Azali Trading, in urma cu doi ani si jumatate a hotarat sa rupa contractul de franciza si sa opereze direct. Intr-un timp scurt a ajuns la 37 de magazine in Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanta, Iasi si Timisoara cu noua unitati Zara, sapte Pull & Bear, cate sase magazine Bershka si Stradivarius, patru Oysho, doua Massimo Dutti si trei Zara Home. "Pe pietele mici sau cu diferente culturale grupul isi extinde reteaua de magazine prin acorduri de franciza cu companii locale lider in sectorul de retail. In 2007 insa, avand in vedere cererea mare pentru produsele noastre si potentialul de crestere pe aceasta piata, am hotarat sa operam direct in Romania", povestesc reprezentantii retailului spaniol, ale carui vanzari in 2008 au fost reprezentate in proportie de 87% de magazinele proprii.

Brandul Zara, cel mai important din portofoliul Inditex la nivel local, a adus companiei in 2008 venituri de 32,7 mil. euro, cu doar cinci magazine, intrand astfel in topul celor mai mari cinci jucatori din industrie, in conditiile in care cu un an in urma nu a atins pragul de un milion de euro.

Mai mult, dupa un 2007 in care a inregistrat pierderi, anul trecut Zara a atins un profit de 6,7 mil. euro, devansand astfel companii locale importante.

Mango pastreaza francizele, dar intra si direct

Si retailerul de imbracaminte Mango, concurentul direct al Zara a facut anul acesta primul pas deschizand un magazin propriu in Cotroceni Park, chiar daca colaboreaza cu doua companii inregistrate local - Solmar Trading si Peeraj Group.

"Modelul francizei ne-a aratat ca un magazin devine rentabil inca din primul sau al doilea an. Am intrat direct mai mult pentru imagine, pentru ca centrul comercial Cotroceni Park este un proiect important, cu toate acestea vom continua sa ne extindem in franciza", explica Gonzalo Llaras, directorul de expansiune si francize internationale al Mango.

Decizia de a aborda direct o piata depinde in principal de marimea si de stadiul ei de maturitate, dar si de politica companiei de abordare a pietelor noi sau de gasirea unor spatii corespunzatoare standardelor sale. Investitiile sunt mult mai mari si includ infiintarea unei filiale locale si trasarea unui plan de deschidere a mai multor magazine, dar si beneficiile sunt pe masura.

Puma face profit de 2,1 mil. euro cu 26 de angajati

"In momentul in care ai decis sa intri direct, faci un business-plan, care include bineinteles si elementul de profitabilitate. De obicei stabilirea pe piata implica costuri mai mari in primii ani, mai ales ca nu ai vanzarile formate, dar dezvoltarea rapida si implicarea activa, stabilirea unui sistem de distributie unitar acopera cheltuielile rapid", crede Dan Crisan, directorul general al Puma Romania, companie care a rulat 10,9 mil. euro in 2008, dupa primul an in care a intrat direct pe piata locala. Compania, care are in prezent doua magazine proprii, a trecut pe profit inca de la inceput, anuntand castiguri de 2,1 mil. euro cu 26 de angajati.

Pana anul acesta decizia de a intra direct in Romania a fost pentru cei mai multi "o decizie inspirata", mai ales ca sectorul de retail a cunoscut un boom fara precedent in 2007 si 2008. Retailul de fashion romanesc a adus contributii importante si profit imediat multinationalelor, spre deosebire de sectorul bunurilor de larg consum, unde investitiile, fiind mult mai mari, se recupereaza intr-un timp mai lung. De exemplu, retelele Auchan si Real, ambele intrate in Romania in 2006, anunta in continuare pierderi de milioane sau chiar zeci de milioane de euro. "In retailul de fashion, firmele au mers pe principiul "cremuirii" pietei, atacand in prima faza Bucurestiul si orasele foarte mari, ceea ce a facut ca investitiile sa se amortizeze intr- un timp foarte scurt, de 1 - 2 ani. Pe masura ce se dezvolta in zone cu potential mai scazut insa perioada de amortizare creste, putandu-se ajunge si la 4 - 5 ani", este de parere Sorin Spiridon, senior consultant in cadrul Ensight Management Consulting.

Spiridon mai spune ca pe termen scurt, din cauza lipsei de lichiditati, francizarea va cunoaste o stagnare, dar ca pe termen mediu si lung multi dintre antreprenorii romani isi vor vinde afacerile pe care le detin in prezent din cauza presiunilor venite de la competitorii externi si vor prefera sa achizitioneze francize, care au un profit mai mic, dar mult mai sigur.

Jucatorii care au apelat la o astfel de strategie sunt RTC a lui Octavian Radu, care are peste 10 francize, si AAV Group a lui Vicentiu Zorzolan, care a adus branduri ca Esprit, Springfield si Cortefiel. "Mai mult, pe masura ce piata se va maturiza, va fi din ce in ce mai greu sa dezvolti modele de business competitive si atunci este preferabil sa achizitionezi unul care a dat deja rezultate", afirma Spiridon.

Alti retaileri care au decis sa atace direct piata de fashion autohtona sunt Hervis, C&A, Decathlon, Waikiki, dar si Louis Vuitton.

Pariul retailerilor pe Romania