Cresterea productiei de diamante pare singura solutie pe o piata amenintata de o criza permanenta

Autor: Constanta Catalina Apostoiu 29.11.2009

Cele mai mari companii de minerit si extractie de diamante intentioneaza sa-si majoreze treptat productia pentru a impinge in jos preturile pietrelor neslefuite, scrie The Wall Street Journal.

Actiunea alimenteaza temerile celor mai mari patru producatori de diamante din lume conform carora schimbarile demografice si cele de alta natura ameninta sa afecteze in mod permanent cererea de diamante si sa genereze o criza pe termen lung in industrie.

Preturile diamantelor neslefuite au urcat cu peste 40% din luna februarie. Intre timp, vanzarile din retail sunt in picaj, coborand pana la 65 mld. dolari (43 mld. euro) in acest an de la 74 mld. dolari (50 mld. euro) in 2008.

"Mai multe companii vor iesi din joc" din cauza preturilor in crestere la pietrele neslefuite, a declarat Eyal Atzmon, a carui companie cu sediul in Anvers, El-Ran, desfasoara activitati de slefuire si comercializare de diamante.

Producatorii au redus productia din cauza crizei

In conditiile in care criza financiara a lovit puternic piata articolelor de lux, De Beers Group, Rio Tinto, BHP Billiton si Alrosa Co. - cei patru mari - si-au redus productia in acest an. Cele patru companii controleaza 90% din productia mondiala de diamante si influenteaza preturile printr-un sistem vechi, dar legal de "vanzari inchise", contracte secrete pe termen lung si cateva licitatii.

De Beers, de exemplu, si-a redus productia cu peste 90% in primul trimestru. Alrosa si-a vandut intreaga productie statului rus in prima jumatate a anului, renuntand la a mai vinde diamante brute clientilor sai obisnuiti care taie si slefuiesc pietrele pentru vanzare catre clienti.

Productia mondiala de diamante este de asteptat sa scada, ajuangand sa valoreze 8 mld. dolari (5,3 mld. euro) in acest an, fata de 13,1 mld. dolari (8,7 mld. euro) anul trecut, conform RBC Capital Markets cu sediul in Toronto.

In conditiile in care producatorii si procesatorii se plang de scaderea puternica a marjelor de profit, cele patru mari companii s-au angajat recent sa ia masuri.

"A trebuit sa evitam o prabusire pe scara larga, catastrofala pentru industria noastra", a declarat Serghei Oulin, vicepresedinte Alrosa.

Desi companiile care extrag diamantele nu vor ca preturile diamantelor neprocesate sa scada prea mult, acestea sunt in acelasi timp ingrijorate ca unii din clientii lor pot da faliment daca preturile se mentin la un nivel ridicat.

"Parerea generala este ca preturile diamantelor brute au crescut prea mult", a declarat Des Kilalea, analist in cadrul RBC. "Toata lumea din acest business vrea stabilitate".

Publicul tanar reprezinta o tinta pentru producatorii de diamante

Companiile intentioneaza sa majoreze productia gradual pentru a evita destabilizarea pietei. Productia "depinde de cum va arata cererea in viitor", a declarat Tim Dabson, director executiv De Beers.

Orice majorare implica riscuri pentru companiile de pe segmentul de extractie. Cererea pe termen scurt din retail a fost afectata de recesiunea mondiala. Insa, chiar in conditiile reluarii cresterii la nivel mondial, industria se confrunta cu alte probleme pe termen mai lung, in special in Statele Unite, a caror piata aduce 40% din vanzarile de retail.

"Stim ca cei cu varsta de peste 55 de ani pretuiesc diamantele, insa lucrurile nu sunt foarte clare pentru generatia iPod", declara Dabson. "Trebuie sa abordam aceasta piata". Printre alte riscuri se numara tendinta consumatorilor din economiile aflate in crestere ale Indiei si Chinei sa prefere pietrele mai putin scumpe. Industria se loveste de asemenea de legatura care se face intre diamante si razboi, coruptie si degradarea mediului. Industria diamantelor participa la o initiativa prin care se incearca asigurarea oamenilor din afara ca diamantele comercializate la nivel international nu sunt folosite pentru finantarea grupurilor de rebeli.

Industria are nevoie de protectie pentru "cand vom fi loviti de o criza ca si cea din filmul «Blood Diamond»", a declarat Chris Ryder, director de marketing in cadrul BHP Billiton.

Marile companii au luat de asemenea in discutie o campanie publicitara de 200 mil. dolari, insa deocamdata nu s-a luat nicio decizie concreta.