De ce merg creativii romani la EMBA la Berlin? Nu vom ajunge toti CEO, dar vom fi cu siguranta mai bogati professional

Autor: Adelina Mihai 30.11.2009

Un numar de 11 manageri romani au absolvit pana acum programul de EMBA oferit de Berlin School of Creative Leadership, un institut din cadrul Universitatii Steinbeis din Germania, program special creat pentru profesionistii din industriile creative.



Principalul motiv pentru care managerii din industria advertisingului aleg sa petreaca aproximativ un an si jumatate la cursurile EMBA-ului de la Berlin este ca un astfel de masterat nu exista pe piata locala. Programul, care a inceput inca din 2006, se adreseaza managerilor care lucreaza in agentii de publicitate sau de relatii publice, dar si celor care activeaza in domenii precum jurnalism, design sau marketing.

"Managerii romani par sa fie mai interesati decat germanii in ceea ce priveste valoarea pe care o aduce un EMBA. Programul ii invata pe liderii companiilor sa aiba un stil de management creativ si cuprinde cursuri de contabilitate, finante, strategie, resurse umane, adaptate la industriile creative", sustine Clark Parsons, managing director in cadrul Berlin School of Creative Leadership.

Programul este conceput in asa fel incat sa reflecte experienta de business a unor lideri din domeniile advertising, jurnalism, PR, divertisment sau new media, in piete si culturi diferite.

"Am ales acest program pentru a ma intalni si pentru a invata de la oameni care scriu istoria creativitatii la nivel mondial, alaturi de colegi care vor sa se dezvolte in primul rand pe ei ca lideri si sa transforme industriile din care provin", precizeaza Simona Dan, senior partner in cadrul agentiei de relatii publice Rogalski Grigoriu, care a inceput programul in luna noiembrie a anului trecut si care il va finaliza la sfarsitul lunii aprilie in 2010.

"Cu totii ne-am inscris la program cu dorinta de a ne transforma din profesionisti foarte buni in lideri desavarsiti. Una din primele lectii de la scoala a fost aceea ca leadershipul nu e o trasatura cu care te nasti, ci o stiinta care se invata", mai spune Dan.

Si Ema Prisca, directorul de creatie al agentiei de publicitate Graffiti BBDO, va finaliza programul inceput in luna noiembrie a anului trecut tot in 2010, cand urmeaza sa-si sustina teza de masterat.

"Este singurul program de EMBA care se adreseaza exclusiv industriilor creative. Cred ca esecul liderilor de companii finantisti si avocati reflectat la modul cel mai clar de actuala criza economica face intentia domnului Conrad, fondatorul scolii, una extrem de relevanta", spune Prisca. In opinia lui Dimitris Tranakas, partener in cadrul grupului de agentii Frank, unul dintre cele mai importante avantaje oferite de program este ca ofera posibilitatea de a lucra cu o parte din cei mai buni oameni din publicitate si marketing din lume. Cursurile sunt sustinute in cateva centre ale unor agentii de publicitate si media din Berlin, New York, Londra sau Tokio.

"As zice ca este un model nou de MBA care a evoluat odata cu industria, care urmareste indeaproape cele mai noi tendinte, totodata cautand sa inspire si sa creeze retele de colaborare intre liderii industriei la nivel mondial", explica Tranakas. Grupul Frank ofera servicii de consultanta in domenii precum strategie, branding, advertising, online BTL sau relatii publice. Tranakas conduce agentia inca din anul 2008, cand a fost infiintata, si are o experienta de peste 15 ani in advertising.

Si Adrian Botan, creative partner in cadrul grupului de comunicare McCann Erickson, este de parere ca programul oferit de Berlin School este altfel decat un program clasic de EMBA. "Diferenta este ca de la cer la pamant, pentru ca intr-o agentie de publicitate, de exemplu, partea de soft, de cultura si motivatie sunt foarte importante. Poate de aceea multi finantisti esueaza la conducerea unor companii creative", spune Botan.

Americanii si romanii, mai dispusi sa investeasca in educatie

In acest moment, la programul oferit de scoala berlineza sunt inscrisi 36 de studenti, din care jumatate vor absolvi in aprilie 2010, iar restul fie au ales o programa mai flexibila (si vor absolvi in 2010 sau 2011), fie au ramas putin in urma cu materia (si care ar fi trebuit sa finalizeze anul acesta programul). "Majoritatea participantilor la cursuri provin din afara Germaniei. Americanii, romanii, brazilienii sunt mai dispusi sa invsteasca sume mari in educatie daca acest lucru ii va ajuta dezvoltarea carierei. Piata de EMBA in Germania este destul de mica, pentru ca nu exista o traditie din a obtine un MBA sau de a plati pentru un astfel de program", mai spune Parsons.

Din 2006 pana acum au existat doua serii de absolventi, numarul total ajungand la 35. "In prezent, sunt inscrisi cinci manageri romani in program", adauga Parsons.

Varsta medie a studentilor este de aproximativ 38 de ani, iar taxa pentru program, de 48.500 de euro, nu acopera costurile cu transportul si cazarea.

"Jumatate din absolventi isi finanteaza singuri programul, iar pentru ceilalti programul este platit de companiile la care lucreaza. Pentru cei care isi platesc singuri taxa, oferim posibilitatea platii in unu sau doi ani", mai spune Parsons.

Au profesori de la Harvard, Insead si IMD

In cadrul programului exista aproximativ 12 profesori care predau regulat, insa majoritatea celor care tin cursuri in cadrul programului de EMBA lucreaza si la alte institutii, cum sunt Harvard, Stern School of Business din cadrul New York University, Insead din Franta sau scoala de afaceri elvetiana IMD.

"Exista si un numar mare de profesionisti din industria creativa care vin ca speakeri pentru a le impartasi punctul lor de vedere participantilor", mai spune Parsons.

Unul dintre cei mai renumiti profesori ai scolii de business pentru creativi este Doug Guthrie, directorul academic al institutiei, care este si profesor de management si membru in cadrul Facultatii Daniel P. Paduano al scolii de business Stern (din cadrul New York University). Temele de curs sunt structurate astfel incat sa dezvolte aptitudini si sa creeze competente de leadership.

"M-am simtit mai bogata dupa prelegerile unor oameni foarte speciali, precum Keith Reinhard, Michael Conrad sau John Hegarty. Invat foarte mult de la colegii mei in timpul sesiunilor de «learn & do» care au loc in prima zi a fiecarui modul si unde dezbatem propriile experiente profesionale acumulate de la ultima intalnire", mai spune Simona Dan. Michael Conrad, fondatorul scolii, s-a retras din industrie in 2003, dupa o experienta de 34 de ani in advertising. Sub conducerea sa, 27 de agentii ale Leo Burnett au primit premiul de "Agentia anului" in statele in care se aflau, iar unele dintre ele au obtinut acest premiu de mai multe ori. Nascut in Germania, Conrad locuieste in prezent in Elvetia.

Cursuri sustinute de profesori precum Doug Guthrie, Heike Bruch de la University of St. Gallen din Elvetia, Robert Weisz de la University of Aix din Franta, Paul Verdin din Belgia sau Olivier Tabatoni de la IAE Aix-en-Provence School of Management sunt cele la care studentii au aplaudat la final.

"Capacitatea de a multiplica valoarea, abilitatea de a crea o organizatie in care sa se dezvolte talente si puterea de a insufla o viziune, toate deopotriva reprezinta esenta leadershipului. Aceasta este pentru mine lectia cea mai valoroasa cu care am venit de la Berlin", adauga senior partner-ul Rogalski Grigoriu.

Nu e conceput pentru ca studentii sa fie promovati dupa absolvire

Daca in cazul unor programe clasice de EMBA studentii vor ca dupa absolvire sa promoveze si sa aiba salarii cel putin cu 50% mai mari, in cadrul acestui program nu se pune problema de astfel de pretentii. Majoritatea participantilor detin deja functii de conducere in cadrul marilor retele de publicitate si media sau al propriilor companii, avand o experienta de cativa ani buni in industrie.

"Programul nu cauta neaparat sa creeze oportunitati de promovare profesionala, ci mai degraba sa ne ajute sa gasim noi modele de leadership pentru industrie, astfel incat sa putem construi in agentiile pe care le conducem sisteme mai sanatoase decat cele existente, bazate pe cooperare «open source», creativitate sau accent pus pe oameni. Este vorba de «brain food», fiind un atu in cariera oricarui profesionist in domeniu", mai spune Tranakas. El spune ca una dintre cele mai mari oportunitati oferite in cadrul porgramului a fost aceea de a interactiona cu cativa din cei mai importanti oameni din industrie, de la creatori ai unor adevarate imperii mondiale de advertising (McCann) sau proprietari ai unor firme boutique de creatie (Droga5, Naked) si pana la profesionisti din sfera digitala (cei care au creat campania online a lui Obama) sau oameni care s-au dedicat identificarii unor noi modele de business in industria creativitatii.

De aceeasi parere este si Ema Prisca de la Graffiti BBDO, care considera ca aportul de informatii adus in companie in urma cunostintelor dobandite in cadrul programului este mai presus de orice promovare. "Chiar daca pe termen scurt n-o sa ajungem toti CEO, vom fi cu siguranta mai «rotunzi» ca informatie si cunostinte decat multi dintre decidentii actuali. Toti colegii mei de an, 20 la numar, sunt profesionisi cu o lunga experienta in advertising, televizune, arhitectura, on-line, comunicare. Si ei, ca si mine, vor sa vada cum arata lucrurile de partea cealalta a baricadei: din zona strategiei de business, a finantelor, a managementului organizatiei", explica Prisca.

Berlin School of Creative Leadership