Mercedes: Angajatii din service-urile auto nu mai pleaca pentru „cativa euro in plus"

Autor: Bogdan Alecu 30.11.2009

Seful diviziei de servicii postvanzare din cadrul Mercedes-Benz Romania se asteapta la o scadere a veniturilor pe partea de service si vanzari de accesorii (aftersales) in 2010 si 2011, datorita scaderii vanzarilor de masini noi in 2009.



In cadrul dealerilor auto din Germania service-ul si serviciile aftersales, "vand a doua masina", potrivit lui Philipp Hagenburger, seful diviziei de servicii post-vanzare din cadrul Mercedes-Benz Romania. Aceeasi "idee" incepe sa se dezvolte si in cadrul centrelor de pe piata locala.

"Cand cumperi o masina e un moment placut pentru toata lumea. Cand te duci cu o masina in service, atunci nu mai este un moment placut si de aceea e foarte important sa cresti increderea clientului", spune Hagenburger. Compania Mercedes-Benz Romania este in prezent detinuta integral de Daimler AG, dupa ce Ion Tiriac si-a vandut pachetul de actiuni de 49% catre grupul german.

Aduce 20% din vanzari si 80% din profit

Pe piata locala ponderea serviceului si a serviciilor aftersales oscileaza in prezent de la 5%, in cazul centrelor AutoItalia, potrivit declaratiilor anterioare ale lui Herbert Stein, presedintele companiei, la peste 50% in cazul centrelor marcii Audi, conform declaratiilor lui Mihai Halmagianu, brand manager Audi in cadrul Porsche Romania.

"Din punct de vedere financiar, divizia de aftersales are in medie 20% din cifra de afaceri a unui dealer si 80% din profit. Dar datorita situatiei actuale, partea de service a ajuns sa detina pana la 40% din afaceri si peste 80% din profit", a spus Philipp Hagenburger. In Romania in prezent activitatea de service este mult mai importanta decat in Germania mai ales in aceasta perioada, cand este puternic afectata profitabilitatea dealerilor din cauza discounturilor ridicate si a vanzarilor scazute de masini noi.

In cazul Mercedes-Benz Romania, cifra de afaceri a atins in 2008 414 mil. euro, in crestere fata de nivelul de 363 mil. euro din 2007, primul an de activitate al companiei pe piata locala. Astfel, anul trecut aproximativ 82 mil. euro au fost generate de importurile de piese de schimb.

In 2009 se remarca o crestere a cifrei de afaceri, dar numai pe segmentul de piese de schimb pentru autoturisme, potrivit oficialului Mercedes-Benz. Pe segmentul camioanelor, compania raporteaza scaderi. Din cauza crizei, multe constructii s-au oprit, iar camioanele nu au fost utilizate. Pe de alta parte, scaderea a fost compensata de autoturisme.

In conditiile in care vanzarile de masini au scazut in primele zece luni ale anului cu aproximativ 55%, in acelasi interval vanzarile de camioane si vehicule utilitare au inregistrat un declin de peste 80-90%.

Urmeaza discounturi in service?

In general masinile care vin in service au pana in doi-patru ani. Pe masura ce masina imbatraneste, creste probabilitatea ca aceasta sa fie reparata si intretinuta in serviceuri independente, potrivit oficialilor Mercedes-Benz Romania. "In piata de postvanzare va exista o intarziere a crizei. Noi vom resimti o scadere in urmatorii doi ani deoarece au scazut vanzarile de masini noi in 2009", a subliniat Hagenburger.

Masinile second-hand importate reprezinta o alternativa de a evita aceasta criza. Toate masinile fabricate in ultimii ani dispun de tehnologie avansata si astfel este nevoie de un service bine echipat pentru acestea. Nu mai pot fi reparate de catre proprietari sau in serviceuri "de cartier".

"In acest caz depinde si de masina pe care si-a achizitionat-o clientul. Astfel, daca vorbim despre un S-Klasse, GL sau E-Klasse este foarte probabil ca posesorul acesteia sa mearga in serviceuri autorizate. Daca masina are peste sase ani vechime, exista o probabilitate mai mare ca aceasta sa mearga in serviceuri independente", a subliniat Hagenburger.

In cazul vanzarilor de masini noi, dealerii au demarat in acest an campanii mai mult sau mai putin agresive de discounturi, oferind reduceri de pret chiar si de 50%. Este posibil ca aceeasi strategie sa fie abordata in urmatorii ani si in cazul serviceurilor oficiale.

"Daca se vor face sau nu discounturi in cadrul serviceurilor este o decizie a dealerilor. Oricum in prezent se ofera reduceri pentru clientii cu flote sau pentru masini mai vechi", a spus seful diviziei de servicii post-vanzare din cadrul Mercedes-Benz Romania.

In anii anteriori erau probleme cu personalul in cadrul centrelor auto. Angajatii plecau chiar si pentru cativa euro in plus, dar acum aceasta problema a disparut.

"Dealerii investesc acum in programe de training pentru ca personalul este incurajat sa-si pastreze locul de munca. Este foarte importanta loialitatea personalului fata de companie", spune Philipp Hagenburger.

Potrivit declaratiilor anterioare ale lui Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), care mai detine si functia de director general al Porsche Romania, cel mai mare importator de pe piata locala, "anul acesta este "justificabila orice reducere de personal intre 10 si 30%", in conditiile in care vanzarile de masini au scazut cu pana la 60% si au ajuns la nivelul din 2003.