Programul „Rabla” nu este pentru companiile cu datorii la stat

Autor: Bogdan Alecu 30.11.2009

In cadrul editiei de anul viitor a programului "Rabla", atat pentru automobile cat si pentru tractoare, nu vor putea participa decat firmele care nu au datorii la stat si care nu au primit sanctiuni de natura financiara, potrivit Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM).

Anul viitor, programul "Rabla" va demara incepand cu data de 1 ianuarie 2010 si va include nu numai persoanele fizice, ci si cele juridice, in timp ce prima de casare va ramane la 3.800 de lei.

De asemenea, in cadrul programului de anul viitor nu pot participa persoanele juridice care au inregistrat fapte sanctionate de legislatia financiara, vamala sau acte de indisciplina financiara.

Potrivit AFM, firmele care doresc sa acceseze programele nu trebuie sa sponsorizeze activitati cu efect negativ asupra mediului, nu se afla in procedura de insolventa sau lichidare, reorganizare judiciara sau in stare de faliment. De asemenea, de la aceeasi data va fi implementat sistemul de vouchere, ceea ce inseamna ca dupa casarea automobilului, clientul primeste un voucher care nu este nominal si care poate fi cedat unei alte persoane in vederea achizitiei unui autoturism nou.

In cazul achizitiei unui tractor, suma acordata prin programul de innoire a parcului poate fi de maximum 17.000 de lei, fara ca aceasta sa depaseasca 40% din pretul de achizitie al utilajului nou.

Odata cu implementarea sistemului de vouchere se va putea achizitiona o masina noua oferind pana la trei vouchere, astfel ajungandu-se la o prima de casare de pana la 2.700 de euro, care ar duce pretul unei Dacii Logan la 3.200 de euro. Cu toate acestea, in textul legii nu a fost specificata si suma totala care va fi repartizata programului de casare.

Efectul extinderii programului la persoane juridice si vouchere ar fi avut un succes mult mai ridicat in vara acestui an decat la inceputul lui 2010, conform jucatorilor din piata auto.

In cea de-a treia etapa a programului pentru stimularea innoirii parcului auto, s-au comercializat aproape 5.300 de masini, dintr-un total de aproape 27.000 de automobile, in conditiile in care anul acesta prin programul "Rabla" se puteau achizitiona un total de 60.000 de masini.

Astfel, daca in prima etapa s-au vandut in medie 130 de masini pe zi, iar in a doua 104 autoturisme, in etapa a treia vanzarile prin "Rabla" au scazut pana la aproximativ 60 de masini pe zi.