TOPGALERII/ Gravuri, acuarele, tapiserii
Autor:
Cristina Turlea
01.12.2009
In timp ce finalizeaza lucrarile
de restaurare a unor elemente artistice de patrimoniu in Palatul
Bancii Nationale a Romaniei din strada Lipscani (pictura murala si
tapiserie), sotii Draghici, Gabriela si Ion, au gasit timp sa
deschida o noua expozitie. Pe 24 noiembrie ne-au intampinat in
galeria Cercul Militar National cu o parte dintre lucrarile
realizate in ultima vreme. Expozitia va ramane deschisa pana la 7
decembrie.
Gabriela Draghici expune desen,
acuarela, tehnica mixta si tapiserie. Ion Draghici - desen,
gravura, tehnica mixta, pastel si ulei. Impreuna creeaza un univers
fascinant prin tematica, culoare, textura si scara a lucrarilor.
Absolventi ai Institutului de Arte Plastice N. Grigorescu, promotia
1984, cei doi au realizat o serie de lucrari monumentale, tapiserie
si restaurari de pictura murala in cladiri emblematice ale
Bucurestilor, precum Biblioteca Universitara Fundatia Carol I
(1998, 2000, 2006), Muzeul Militar Central Bucuresti (1989-1992) si
Academia de Studii Economice Bucuresti (1997), dar si in tara:
Hotel International Sinaia (2004), Teatrul National "Gheorghe
Pastia", Focsani (1991, 1995-1996), Teatrul National Caracal (2008)
s.a. In paralel, au fost prezenti pe simeze cu expozitii personale
si de grup in Bucuresti - Galeria Veroniki Art, Caminul Artei,
Galeria de Arta Orizont, Muzeul Cotroceni - si in expozitii
internationale la Bruxelles, Paris, Viena, Nurenberg, Beirut,
Toronto. Lucrarile lor se gasesc in colectii particulare si de stat
din Romania, SUA, Germania, Franta, Italia, Canada, Marea Britanie,
Belgia, Suedia. In sfarsit, Ion Draghici a primit mai multe premii
importante in domeniul artelor vizuale.
Creatia Gabrielei Draghici se
remarca prin decorativitate dublata de expresivitatea universului
viu, a arhitecturii biologicului. Corneliu Antim, cronicarul
"Ziarului de duminica", scria, in urma cu cativa ani, cum "lumini
si unghere paradisiace se disting in urzeala tapiseriilor sale",
iar "fibra de lana catifeleaza contururile, temperand grafismul net
la desenului".
Ion Draghici a cunoscut succesul
inca de la debut. Suitele sale de desene sunt percepute ca rod al
meditatiei asupra unor teme, si mai putin ca ilustratii. Una dintre
aceste teme, "Mistretul cu colt de argint", a dat viata unei suite
caracterizate de Radu Ionescu ca "intalnirea, dialogul consemnat pe
hartie dintre doi mari artisti: supremul condeier si subtilul
cautator de intelesuri. Compozitiile sale in desen sau pastel ne
dau impresia unei incursiuni intr-o lume adevarata pe care, insa,
nu am vazut-o inca."
Acum, la Cercul Militar
National, sotii Draghici surprind privitorul cu imagini ale
Bucurestiului interbelic, cu viziuni suprarealiste bogate in
simboluri, cu scene imaginare dominate de oameni si cai si portrete
inedite - un univers fascinant de combinatii de culoare si contur,
dimensiuni si scara, claritate sau subtilitate a mesajului, imagini
fie ancorate intr-un timp anume, fie atemporale. "Analizandu-mi
desenele - spune Ion Draghici -, va invit la o lectura fabuloasa in
care animalele si pasarile fantastice, personajele, simbolurile
dezvolta o lume care prinde contur prin intermediul creionului,
penitei si pastelului, devenind astfel partasii scenelor dramatice
si variilor stari. Un bun exemplu pentru mine sunt maestrii artei
romanesti si universale." "Nu imi place sa vorbesc prea mult despre
lucrarile mele - spune si Gabriela Draghici -, dar, in cateva
cuvinte, vreau sa spun ca prin ceea ce pun pe hartie nu fac decat
sa atrag atentia asupra bogatiei imense pe care ne-o ofera natura
si pe care oamenii nu mai au timp si dispozitie sa o vada, asa
incat demersul meu este simplu, natural si fara ostentatie.
admiratia mea pentrul Bucurestiul vechi se concretizeaza in ciclul
de desene ale Bucurestiului de inceput de secol. Ciclul de
compozitii in pastel si creion stau la baza realizarii tapiseriilor
executate in tehnica haute-lisse din lana, matase si fir auriu. Mai
mult decat o pot face cu ajutorul cuvintelor, prin intermediul
lucrarilor mele intru intr-un dialog sincer si profund cu fiecare
privitor."
O expozitie complexa prin
multitudinea tehnicilor si prin tematica.
CRISTINA
TURLEA a urmat studii
de arhitectura la Universitatea de Arhitectura "Ion Mincu" (1990)
si de drept administrativ (2003) la Universitatea Crestina
"Dimitrie Cantemir". A frecventat cursuri de specializare la
Bucuresti si Rotterdam. A lucrat ca arhitect in cadrul mai multor
firme particulare, iar in perioada 1993-2001 in cadrul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului. A fost asistent
asociat la catedra de urbanism, lector asociat Centrului de
Pregatire si Formare Profesionala a Functionarilor Publici, din
subordinea Guvernului si membru al grupului de experti Vision
Planet. Este doctor in arhitectura din 2007. A primit Ordinul
National Pentru Merit in grad de cavaler.