TOPGALERII/ Gravuri, acuarele, tapiserii

Autor: Cristina Turlea 01.12.2009
In timp ce finalizeaza lucrarile de restaurare a unor elemente artistice de patrimoniu in Palatul Bancii Nationale a Romaniei din strada Lipscani (pictura murala si tapiserie), sotii Draghici, Gabriela si Ion, au gasit timp sa deschida o noua expozitie. Pe 24 noiembrie ne-au intampinat in galeria Cercul Militar National cu o parte dintre lucrarile realizate in ultima vreme. Expozitia va ramane deschisa pana la 7 decembrie.
Gabriela Draghici expune desen, acuarela, tehnica mixta si tapiserie. Ion Draghici - desen, gravura, tehnica mixta, pastel si ulei. Impreuna creeaza un univers fascinant prin tematica, culoare, textura si scara a lucrarilor. Absolventi ai Institutului de Arte Plastice N. Grigorescu, promotia 1984, cei doi au realizat o serie de lucrari monumentale, tapiserie si restaurari de pictura murala in cladiri emblematice ale Bucurestilor, precum Biblioteca Universitara Fundatia Carol I (1998, 2000, 2006), Muzeul Militar Central Bucuresti (1989-1992) si Academia de Studii Economice Bucuresti (1997), dar si in tara: Hotel International Sinaia (2004), Teatrul National "Gheorghe Pastia", Focsani (1991, 1995-1996), Teatrul National Caracal (2008) s.a. In paralel, au fost prezenti pe simeze cu expozitii personale si de grup in Bucuresti - Galeria Veroniki Art, Caminul Artei, Galeria de Arta Orizont, Muzeul Cotroceni - si in expozitii internationale la Bruxelles, Paris, Viena, Nurenberg, Beirut, Toronto. Lucrarile lor se gasesc in colectii particulare si de stat din Romania, SUA, Germania, Franta, Italia, Canada, Marea Britanie, Belgia, Suedia. In sfarsit, Ion Draghici a primit mai multe premii importante in domeniul artelor vizuale.
Creatia Gabrielei Draghici se remarca prin decorativitate dublata de expresivitatea universului viu, a arhitecturii biologicului. Corneliu Antim, cronicarul "Ziarului de duminica", scria, in urma cu cativa ani, cum "lumini si unghere paradisiace se disting in urzeala tapiseriilor sale", iar "fibra de lana catifeleaza contururile, temperand grafismul net la desenului".
Ion Draghici a cunoscut succesul inca de la debut. Suitele sale de desene sunt percepute ca rod al meditatiei asupra unor teme, si mai putin ca ilustratii. Una dintre aceste teme, "Mistretul cu colt de argint", a dat viata unei suite caracterizate de Radu Ionescu ca "intalnirea, dialogul consemnat pe hartie dintre doi mari artisti: supremul condeier si subtilul cautator de intelesuri. Compozitiile sale in desen sau pastel ne dau impresia unei incursiuni intr-o lume adevarata pe care, insa, nu am vazut-o inca."
Acum, la Cercul Militar National, sotii Draghici surprind privitorul cu imagini ale Bucurestiului interbelic, cu viziuni suprarealiste bogate in simboluri, cu scene imaginare dominate de oameni si cai si portrete inedite - un univers fascinant de combinatii de culoare si contur, dimensiuni si scara, claritate sau subtilitate a mesajului, imagini fie ancorate intr-un timp anume, fie atemporale. "Analizandu-mi desenele - spune Ion Draghici -, va invit la o lectura fabuloasa in care animalele si pasarile fantastice, personajele, simbolurile dezvolta o lume care prinde contur prin intermediul creionului, penitei si pastelului, devenind astfel partasii scenelor dramatice si variilor stari. Un bun exemplu pentru mine sunt maestrii artei romanesti si universale." "Nu imi place sa vorbesc prea mult despre lucrarile mele - spune si Gabriela Draghici -, dar, in cateva cuvinte, vreau sa spun ca prin ceea ce pun pe hartie nu fac decat sa atrag atentia asupra bogatiei imense pe care ne-o ofera natura si pe care oamenii nu mai au timp si dispozitie sa o vada, asa incat demersul meu este simplu, natural si fara ostentatie. admiratia mea pentrul Bucurestiul vechi se concretizeaza in ciclul de desene ale Bucurestiului de inceput de secol. Ciclul de compozitii in pastel si creion stau la baza realizarii tapiseriilor executate in tehnica haute-lisse din lana, matase si fir auriu. Mai mult decat o pot face cu ajutorul cuvintelor, prin intermediul lucrarilor mele intru intr-un dialog sincer si profund cu fiecare privitor."
O expozitie complexa prin multitudinea tehnicilor si prin tematica.
CRISTINA TURLEA a urmat studii de arhitectura la Universitatea de Arhitectura "Ion Mincu" (1990) si de drept administrativ (2003) la Universitatea Crestina "Dimitrie Cantemir". A frecventat cursuri de specializare la Bucuresti si Rotterdam. A lucrat ca arhitect in cadrul mai multor firme particulare, iar in perioada 1993-2001 in cadrul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului. A fost asistent asociat la catedra de urbanism, lector asociat Centrului de Pregatire si Formare Profesionala a Functionarilor Publici, din subordinea Guvernului si membru al grupului de experti Vision Planet. Este doctor in arhitectura din 2007. A primit Ordinul National Pentru Merit in grad de cavaler.