FANTASY & SCIENCE FICTION/ Normalitatea e ceva discutabil

Autor: Michael Haulica 02.12.2009
Exista scriiitori care ne plac din prima, exista scriitori care nu ajung sa ne placa indiferent cât de multe carti le-am citi, dar exista si unii scriitori care am vrea sa ne placa. Nu stiu de ce. Unul dintre scriitorii din aceasta categorie, pentru mine, este F. Scott Fitzgerald. Am citit romane, am citit povestiri de-ale lui si parca de fiecare data ramânea ceva in aer, ceva nu reusea sa ajunga pâna la mine.
In 2008, Editura Polirom a publicat volumul Strania poveste a lui Benjamin Button si alte intâmplari din epoca jazzului, in versiunea româneasca a Onei Frantz. Sa mai facem o incercare, mi-am zis (si m-a ferit Dommnul de editia piratata de o editura oarecare insa dornica de a da un tun pe piata dupa ce ecranizarea povestii lui Benjamin Button, cu Brad Pitt si Cate Blanchett, a adunat nu mai putin de trei premii Oscar si alte zece nominalizari).
Povestea e asa: Benjamin Button se naste cu infatisarea unui domn de saptezeci de ani. Aparentele sociale din Baltimore la anul 1860 sunt date peste cap de acest eveniment care, cu timpul, trece totusi in uitare, astfel incât tânarul Benjamin poate intra in rândul lumii vreo douazeci de ani mai târziu, când incepe sa arate ca de cincizeci de ani, când, desi dat afara de la Yale - ceea ce va aduce in familia Button traditia urmarii cursurilor universitare la Harvard - o cucereste pe fiica generalului Moncrief, cu ego-ul mângâiat de descrierea pe care aceasta o face frumoasei vârste de cincizeci de ani (desi, citind acel pasaj, poate unii vor crede ca autorul avea tocmai acea vârsta, trebuie spus ca Fitzgerald a murit la patruzeci si patru de ani). Dupa conflictele cu tatal sau, pentru Benjamin urmeaza cel cu Hildegarde Moncrief, care ii devine sotie. Mai ales când aceasta ajunge spre cincizeci de ani, iar el se apropie de treizeci. Apoi cele cu fiul sau, Roscoe. Si din nou cu scolile. Ba mai apare unul cu armata SUA in care este implicat atunci când esete avansat general si este chemat din nou la arme. Dar cum sa fie general un pusti de treisprezece ani...?
Important in aceasta povestire nu este ceea ce se intampla. Sau mai putin asta. Importante sunt relatiile dintre personaje. Importanta este perceptia realitatii de un Benjamin Button constient mereu de discrepanta dintre realitate si aparenta ei. Importante sunt relatiile interumane pe care cititorul are ocazia sa le vada cumva din afara. Iar uneori concluzia este neasteptata. Cum? Chiar asa se intâmpla lucrurile? Chiar asa ne vedem unii pe altii? E ca si cum am actiona asa cum stim, cum am fost invatati, educati, lucruri de care suntem tare mândri si, intr-o buna zi, cineva ne pune in fata o oglinda si avem ocazia sa vedem ceea ce niciodata n-am vazut: sa ne vedem pe noi facând lucrurile pe care le consideram normale. Si sa ne dam seama ca normalitatea e ceva discutabil daca iti schimbi, fie si numai cu un grad, pozitia.
Niciodata nu mi-a parut Scott Fitzerald atât de citibil (evident, nu am citit chiar toate variantele tuturor cartilor lui in limba româna). La sfarsitul lecturii - evident, povestea lui Benjamin Button, prima din volum, nu face decât sa te incurajeze sa treci la urmatoarea si la urmatoarea, pentru a descoperi un Fitzggerald fascinant (iar notele traducatoarei implinesc peisajul si intelegerea lui) - inchizi cartea si iti zici: si eu unde am fost in tot acest timp? Cum de nu l-am descoperit pe Scott Fitzgerald? Ii multumesc Onei Frantz pentru ca mi l-a redat pe F. Scott Fitzgerald si ca, de câtava vreme, acesta nu mai este un scriitor care trebuie sa-mi placa, ci a devenit unul dintre scriitorii care imi plac.

MICHAEL HAULICA s-a nascut la 1 februarie 1955. A absolvit Facultatea de Matematica, Sectia Informatica, a Universitatii Transilvania din Brasov in 1978 si, dupa 25 de ani de activitate ca programator, a renuntat la informatica. A debutat cu poezie in revista Flacara, in 1974, a publicat poezie, proza, articole. A fost redactor al suplimentelor SF Supernova si Alternativ SF, iar in anul 2000 a fondat revista Lumi Virtuale (in format electronic). In perioada 2005 - 2007 a fost redactor-sef al Editurii Tritonic, unde a coordonat colectiile fiction.ro si LIT si a editat revista Fiction.ro. Sustine rubrici despre literatura F&SF in Observator cultural, Ziarul de Duminica si Dilemateca. A publicat texte in antologiile Motocentauri pe acoperisul lumii (1995), Nemira '95, Nemira '96, Quasar 001 (2001), România SF 2001, Megaera Anthology (SUA, 2005), AtelierKult: povestiri fantastice ( 2005), Millennium Est (2006, in limba franceza), The New Weird (SUA, 2008). A fost tradus in limbile engleza, maghiara, croata, daneza, bulgara, franceza, ceha.