Creditul de consum va ramane firav si in 2010

Autor: Izabela Badarau 06.12.2009

Doar o treime din cei care conduc afaceri de consumer finance cred ca volumul de credite va creste in 2010 fata de 2008, se arata intr-un studiu Roland Berger, realizat la nivelul Europei Centrale si de Est in colaborare cu Asociatia Europeana de Management si Marketing Financiar (EFMA).

O pondere de 16% dintre opinii indica o stagnare a volumului de credite de consum in 2010 fata de 2008, in timp ce 52% de manageri cred ca acesta va fi mai redus.

In ultima perioada, oamenii de afaceri si executivii tin sa precizeze ca daca in 2010 se inregistreaza o crestere fata de 2009 nu inseamna o revenire. Comparatia cu 2008 are astfel mai mult sens pentru a evidentia cat de mult se redreseaza businessurile.

In legatura cu creditele auto si cele ipotecare, managerii cred in egala masura ca acestea vor stagna, vor scadea sau vor creste, o pondere de o treime fiind atribuita fiecarui scenariu, se arata in studiul Roland Berger.

Creditele luate direct la punctul de vanzare a bunurilor de folosinta indelungata (de exemplu electrocasnicele cumparate din Altex prin credit de la compania de consumer finance Credex) sunt asteptate sa inregistreze o scadere anul viitor de catre 40% dintre manageri. 33% vad o stagnare si tot 27% vad o crestere. "Este greu de spus daca anul viitor se vor acorda mai multe credite noi fata de anul acesta. Probabil va fi o crestere, dar nu m-as hazarda sa dau cifre", spune Stelian Stanga, director in cadrul diviziei de retail a Raiffeisen Bank, una dintre bancile de top din piata.

Pentru anul acesta, cei mai multi manageri - 52% din cei intervievati, estimeaza o crestere a volumului de credite pe piata de retail banking cu un ritm cuprins intre 0 si 2%, potrivit sondajului Roland Berger. In acelasi timp, 65% dintre manageri cred ca profitul va scadea cu un procent cuprins intre 0 si 20% in 2009.

Rata de default a portofoliului de credite va fi intre 1 si 5% la sfarsitul acestui an, potrivit studiului companiei de consultanta.

"Urmarim imbunatatirea sistemelor de colectare a debitelor si totodata vom externaliza o parte din ele", spune Ion Idu, Seful Retail Business Management Directorate din MKB Romexterra. In Romania, cele mai afectate trei sectoare sunt real estate, sectorul auto si industria metalurgica, potrivit Roland Berger.

Studiul a fost realizat prin intervievarea executivilor din peste 50 de companii din Europa Centrala si de Est care vand credite de consum sub diverse modele de business.