Clientii reprezinta cea mai mare sursa de risc pentru companii, spun executivii

Autor: Adelina Mihai 06.12.2009

Mai bine de 58% din executivii de top europeni considera ca cea mai importanta sursa de risc pentru companiile pe care le conduc sunt clientii, arata cel mai recent studiu de cercetare de risk management al companiei Marsh, unul dintre cei mai mari brokeri de asigurari si consultanta de risc.



Studiul a masurat preocuparile managerilor de top cu privire la riscurile asociate celor patru grupe de parteneri: clienti, furnizori, asiguratori si parteneri pentru externalizare, clientela fiind identificata ca fiind cel mai mare risc perceput de management.

Cercetarea a fost efectuata pe un esantion de peste 700 de companii care au avut cifre de afaceri de peste 50 de milioane de euro fiecare.

"Chiar daca vechiul continent isi revine usor, multe riscuri ameninta in continuare activitatea marilor companii. Din experienta noastra in alte recesiuni, putem spune ca acum este momentul in care multe companii ezita sau iau decizii gresite care le inrau tatesc situatia", explica Mark Pollard, director al Marsh Industry Practices EMEA (Europe, Middle East si Africa).

Marsh este una dintre companiile grupului Marsh & McLennan Companies (MMC), un grup de consultanta la nivel mondial cu aproximativ 52.000 de angajati si venituri anuale de peste 11 miliarde dolari.

Pe langa riscurile legate de clienti, managerii de top din companiile mari europene spun ca accesul la creditare este unul dintre riscurile care ii ingrijoreaza cel mai tare, in conditiile in care se pregatesc pentru o revenire economica.

Peste 60% din managerii chestionati, care activeaza in sapte sectoare economice, spun ca riscurile financiare si macroeconomice se numara si ele printre cele mai importante, creditul comercial fiind cel mai semnificativ dintre acestea.

Riscul implicat de credit comercial a fost identificat de catre 31% dintre respondenti ca fiind cel mai important risc financiar.

Mai mult, managerii nu si-au redus bugetele alocate pentru risk management in urma reorganizarilor, iar 34% din acestia cred ca bugetele dedicate acestui segment sa creasca, in timp ce numai 5% estimeaza scaderi pentru fondurile alocate risk managementului in companiile in care lucreaza.

"Chiar daca este foarte incurajator ca o treime din marile companii europene se gandesc sa creasca bugetele dedicate managementului de risc, cred ca este important ca tot mai multe companii din Romania sa le urmeze exemplul. Acest tip de investitie aduce un avantaj competitiv indispensabil unei companii care doreste sa gestioneze bine revenirea din criza si gandeste un plan de dezvoltare pe termen lung", sustine Cristian Fugaciu, general manager al Marsh Romania.

De altfel, peste doua treimi (69%) din respondenti si-au revizuit abordarea riscurilor pe fondul problemelor economice din ultima perioada.

Managementul riscului este esen tial pentru managementul companiei pe care o conduc, in opinia a peste 70% din participanti la studiu.