Ce are magnatul Rupert Murdoch de pierdut daca isi scoate publicatiile de pe Google

Autor: Catalina Apostoiu 06.12.2009

Rupert Murdoch se plange de luni intregi ca Google ruineaza industria ziarelor, iar acum s-a decis sa faca ceva in legatura cu acest lucru, scrie agentia de presa Thomson Reuters.

Totusi, propunerea sa este riscanta si ar putea dauna companiei News Corp in loc de a o ajuta.

Murdoch vrea sa scoata stirile News Corp. din rezultatele de cautare ale Google si se afla in discutii cu Microsoft cu privire la includerea continutului doar pe motorul de cautare, Bing, al acestei companii. Microsoft ar urma sa plateasca pentru acest privilegiu, insa nu se stie clar cat.

Daca Murdoch va reusi in acest demers, exemplul acestuia ar fi probabil urmat de alti publisheri de ziare aflati in cautarea unor noi surse de venituri intr-o perioada in care cele vechi nu mai sunt sustenabile in era digitala.

Proprietarii de ziare sunt ostili Google pentru ca firma obtine venituri din reclamele afisate langa rezultatele cautarilor de stiri.

Printre riscurile atasate propunerii News Corp. se numara distrugerea veniturilor din publicitate de care majoritatea website-urilor de stiri depind, daca traficul scade pentru ca utilizatorii Google nu gasesc stirile. De asemenea, nu este clar care este pozitia autoritatilor in acest caz.

Google aduce pana la 14% din traficul website-urilor de stiri americane ale News Corp., incluzad New York Post si Fox News, estimeaza Jeffrey Lindsay, analist in cadrul firmei Bernstein.

Multi oameni isi gasesc stirile pe Google, care detine 65% din piata americana de cautari, conform comScore. Publisherii de ziare ale caror website-uri depind de vanzarile de publicitate vor multi vizitatori si au nevoie de Google pentru a-i aduce.

Google aduce organizatiilor de stiri 100.000 de click-uri pe minut, conform purtatorului de cuvant al companiei Gabriel Stricker. "Fiecare din aceste vizite ofera o oportunitate de business pentru publisheri", a declarat el.

Oferind exclusivitate motorului de cautare Bing pentru cautarea de stiri, publisherii ar asista la o reducere a numarului de vizitatori si a sumelor pe care website-urile de stiri le pot percepe advertiserilor.

Sansele sunt reduse ca oamenii sa abandoneze Google, care a devenit atat de important, incat numele sau a devenit si verb.

Microsoft a refuzat sa comenteze, insa teoretic si-ar dori parteneriatul cu News Corp. pentru a majora cota detinuta de Bing din piata de publicitate pe motoare de cautare in detrimentul Google. Microsoft detinea 10% din piata americana de cautare online in septembrie, conform comScore.

Unii actionari se tem ca Microsoft ar putea plati News Corp si publisherilor mai multi bani decat merita acest privilegiu.

De asemenea, autoritatile americane ar putea lua in vizor un acord exclusiv intre News Corp si gigantul Microsoft, sau orice fel de actiune comuna a publisherilor de stiri, care ar afecta alte companii de internet sau consumatorii.

Daca s-ar alatura acestei initiative, alti publisheri americani ar fi afectati mai dramatic pentru ca acestia sunt cu mult mai mici decat News Corp si depind cel mai mult de vanzarile de publicitate.

A risca sinuciderea ar putea sa nu para o idee atat de nebuneasca publisherilor in conditiile in care un numar in crestere de cititori renunta la abonamentele pentru editiile tiparite, iar veniturile din publicitate scad.

In contextul in care multi se confrunta cu datorii importante, acestia trebuie sa ia in considerare unele masuri radicale dupa disponibilizari masive.

"Nu pot supravietui la scara cu care sunt obisnuiti pe segmentul online daca nu gasesc un nou model economic", declara Tom Rosenstiel, care se ocupa de Project of Excellence in Journalism. "Daca miscarea News Corp. va avea succes, Google ar putea spune «Stai putin, este foarte important pentru noi sa ne mentinem cota din piata cautarilor». Este in interesul Google ca industria de stiri sa supravietuiasca", adauga Rosenstiel.

"Singurul mod in care o astfel de strategie ar afecta Google este ca toate ziarele importante si sursele majore de stiri incluzand AP si Reuters sa fie de acord cu constituirea unui cartel", considera Lindsay din cadrul Bernstein.