CONCERT/ Alexandru Tomescu, Stradivarius si o reteta de succes la Roma

Autor: Parau Oltea Serban 09.12.2009

Un concert care sa marcheze aniversarea a 130 de ani de relatii diplomatice dintre România si Italia nu avea motive sa ramâna altceva decât un frumos moment muzical, asa cum au mai fost si vor mai fi, la care se participa si se aplauda din politete.



Evenimentul a fost organizat de Ambasada Italiei in parteneriat cu Radio România la inceputul acestei luni, la cea mai importanta sala de concerte din Roma, Auditorium Parco della Musica. Organizatorii, nevoiti sa lupte pentru corectarea unei imagini predominant negative pe care o are România in Italia, au dorit sa contraatace cu un concert extraordinar adunând talent, tinerete, virtuozitate si originalitate. Sala Giuseppe Sinopoli a Auditorium-ului a mai gazduit un concert al Orchestrei Nationale Radio in urma cu 6 ani, dirijor fiind atunci Ilarion Ionescu-Galati. Reteta surprinzatoare pentru numerosii invitati la eveniment - diplomati, politicieni, personalitati ale vietii culturale - a venit din afisul alaturând trei nume ale generatiei aflate in plina ascensiune, muzicieni cu vârste intre 30 si 40 de ani, nume mai mult sau mai putin cunoscute, dar reusind sa convinga publicul din prima si pâna in ultima clipa a concertului.
Despre violonistul Alexandru Tomescu a auzit mai toata lumea, charisma sa incontestabila fiind dublata de o preocupare pentru propria imagine pe care a cultivat-o in ultimii ani. Partenerul sau de duo, pianistul Horia Mihail, este mai putin celebru, dar evolutia celor doi ca solisti in Concertul pentru pian, vioara si orchestra de Felix Mendelssohn a fost una cu totul exceptionala, coerenta cu care se succedau elanurile entuziaste ale viorii si frazele pline de pasiune ale pianului depasind parca datele partiturii compuse de autor, se pare, la numai 12 ani. A contribuit la acest rezultat si dirijorul Radu Popa, care, impreuna cu Orchestra Nationala Radio a asigurat un acompaniament extrem de nuantat si de ingrijit, obtinând o versiune live cu totul exceptionala.
A doua parte a concertului a parcurs cu dinamism un spectru expresiv marcând câteva momente semnificative ale muzicii italiene si românesti. Odata suscitat entuziasmul publicului cu spectaculoasa uvertura a operei Cotofana hoata de Rossini, condusa cu o adevarata preocupare pentru coloristica de Radu Popa, rafinatele exotisme din Izbuc de Martian Negrea si apoi din arhicunoscuta Rapsodia româna nr. 2 de George Enescu au ridicat publicul in picioare, aparitia unui bis (Intermezzo din Cavalleria rusticana de Mascagni) fiind fireasca.
Daca va imaginati ca asa era normal, va asigur ca va inselati, pentru ca, in general, publicul de premiera sau publicul compus din oficialitati este foarte greu de entuziasmat. In consecinta, faptul ca venind la un concert cu nume prea putin cunoscute in Italia, fiecare a plecat cu amintirea unei seri exceptionale reprezinta cu adevarat un serviciu adus imaginii României, desi uneori este greu de crezut ca impactul unei astfel de manifestari poate sterge din memorie ideile preconcepute sau, pur si simplu, faptele unora sau altora dintre românii prezenti acum in Italia, care au cu totul alte preocupari decât cele artistice.
OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969) este muzicolog si critic muzical, actualmente redactorul-sef al postului public Radio Romania Cultural, dupa ce a condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semneaza in continuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica si Adevarul literar. Activitatea ei publicistic" cuprinde peste 2.000 de articole aparute in presa scrisa, majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni si programe de radio si numeroase emisiuni si aparitii TV. Este semnatara traducerii si a articolelor privind compozitorii romani pentru Larousse - Dictionar de mari muzicieni, si responsabila cu sectiunea muzical" a Dictionarului enciclopedic. Este membra a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania. A fost distinsa cu mai multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului National al Audiovizualului in 2002 si Premiul pentru Publicistica al Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania in 2006.