Vanzarile Blackberry din Romania au crescut cu peste 50% in acest an. Operatorii spun ca tarifele tin cont de subventiile mari la telefoane
Vanzarile din Romania de solutii de e-mail mobil Blackberry,
care permit primirea in timp real a mesajelor si vizualizarea unor
documente Word, Excel sau Powerpint direct de pe telefonul mobil,
au crescut in acest an cu peste 50% iar tendinta s-ar putea mentine
si anul viitor in ciuda contextului economic, spun reprezentantii
Orange, Vodafone si Cosmote - operatorii care vand pe piata locala
produsele companiei canadiene Research in Motion (RIM).
"In acest an vanzarile au crescut cu 50% fata de 2008", a precizat
pentru ZF Razvan Sturza - M2M Proposition Manager la Orange
Romania.
"Solutia BlackBerry castiga, in fiecare an, din ce in ce mai multi
clienti in Romania. Rata de crestere este de aproximativ 55% de la
un an la altul", a spus pentru ZF Claudia Ivan, Senior Product
Manager, Mobile Data la Vodafone Romania.
Orange si Vodafone vand in Romania solutiile Blackberry incepand cu
anul 2005 iar numarul de clienti ajunsese la inceputul acestui an
la aproximativ 50.000 - potrivit unor estimari ale oficialilor
Orange. Daca vanzarile au avansat in ritmul mentionat de cei Orange
si Vodafone - peste 50%, numarul actual de clienti Blackberry a
depasit probabil 70.000 iar anul viitor ar putea depasi 100.000 in
conditiile in care din aceasta luna Cosmote a devenit cel de-al
treilea operator vinde aceasta solutie de acces la e-mail.
"Solutia BlackBerry ofera functionalitate extinsa si aplicatii de
care pot beneficia un numar mare de consumatori individuali si
companii din Romania", spune Costas Kapetanopoulos, Director
Marketing & Comunicare al Cosmote Romania, fara a oferi
estimari privind evolutia pietei Blackberry.
Cum vad insa 2010 Orange si Vodafone, operatorii care au deja
aproximativ 70.000 de clienti Blackberry?
"Estimam ca anul viitor volumul vanzarilor va creste in continuare.
Unul din segmentele in care vor fi cresteri foarte mari va fi cel
rezidential datorita introducerii modelului cel mai accesibil din
portofoliul Blackberry - 8520 si datorita extinderii vanzarilor si
pe canalul on-line", spune reprezentantul Orange Romania.
"Tendinta de crestere s-a manifestat si in acest an, iar estimarile
pentru anul viitor sunt optimiste", adauga si Claudia Ivan
(Vodafone).
Cine vinde cel mai ieftin serviciu Blackberry din Romania?
Pentru a avea acces la solutiile de e-mail mobil Blackberry
utilizatorii trebuie sa cumpere un telefon compatibil si sa
activeze si o optiune de date speciala de la unul dintre cei trei
parteneri ai companiei Research in Motion din Romania: Orange,
Vodafone si Cosmote.
Toti cei trei operatori au o structura de preturi relativ apropiata
in Romania, una dintre putinele diferente fiind remarcata la
Orange, care are cele mai mici preturi de intrare pentru Blackberry
- scadere penalizata insa de traficul inclus foarte mic.
In Romania cea mai ieftina optiune Blackberry care poate fi
adaugata unui abonament de voce este oferita de Orange si ofera un
trafic lunar de 400 KB in schimbul a 5,9 euro. Urmatorul plan
tarifar de la Orange costa 9,5 euro si include 1 MB de trafic de
date inclus.
La Vodafone si Cosmote cea mai ieftina optiune Blackberry costa
10,7 euro si include trafic de 5 MB pe luna. La Orange, pentru 17,8
euro clientii Orange primesc 10 MB de trafic inclus.
Ce primesc utilizatorii din Romania pentru cele mai scumpe optiuni
Blackberry?
La Orange, pentru 46,4 euro pe luna clientii primesc trafic de 100
MB in Romania si de 15 MB in orice alta tara (in roaming). La
Vodafone, pentru 41,6 euro clientii primesc 100 MB in Romania si 4
MB in roaming. La Cosmote, pentru 41,6 euro clientii primesc 110 MB
in Romania si 5 MB de date in roaming.
Romanii platesc mai mult pentru 1 MB de date Blackberry decat vecinii. De ce?
Potrivit unei analize realizate de ZF asupra ofertelor
Blackberry ale Cosmote, Orange si Vodafone in mai multe tari din
regiune romanii primesc cel mai mic trafic de date inclus pentru
aceleasi tarife.
Spre exemplu, cu un abonament Blackberry de aproximativ 10 euro pe
luna un grec primeste trafic de 100 MB de date, un maghiar - 50 MB
de date, un bulgar - 10 MB iar un roman doar 5. Avand un trafic de
date inclus mai mic, romanii risca sa depaseasca cu usurinta
limitele incluse de trafic, astfel ca pot ajunge rapid in situatia
de a plati facturi mai mari, pentru ca volumul de date suplimentar
se plateste.
Cum s-a ajuns in aceasta situatie in conditiile in care romanii
sunt binecunoscuti in regiune pentru ca primesc mai mult decat
orice alti utilizatori telecom pentru aceeasi suma de bani, sau
chiar pentru mai putin?
Actuala structura de preturi de pe piata este generata de un
complex de factori, dintre care unul extrem de important este cel
al subventiilor oferite de operatorii telecom pentru terminalele
Blackberry. Un alt motiv este acela ca tarifarea Blackberry este
deosebita in raport cu alte segmente de piata avand in vedere ca
operatorii trebuie sa plateasca o licenta companiei canadiene
Research in Motion pentru furnizarea solutiei e-mail.
Insistand doar pe valoarea absoluta a tarifelor si nu pe raportul
intre fiecare euro platit si volumul de date inclus, managerul
Orange Razvan Sturza spune ca nu se poate vorbi de tarife mai mari
in Romania si explica structura preturilor cu reducerea aplicata la
telefoane. "Desi cu optiuni de 5 sau 6 euro nu cred ca se poate
afirma ca < >, o explicatie pentru pretul mai ridicat al
anumitor optiuni BlackBerry, se regaseste in aceea ca, doar prin
achizitionarea acestor optiuni utilizatorul poate achizitiona un
telefon BlackBerry la un pret foarte atractiv (independent de
contractul de voce pe care un astfel de client l-ar detine),
datorita unei subventii foarte mari", a spus Sturza pentru
ZF.
O comparatie intre ofertele Orange din Romania si Republica Moldova
arata ca pretul subventionat al modelului de telefon Blackberry
8900 este mai mic in Romania. Astfel, cu un abonament Blackberry de
aproximativ 15 euro pe luna, romanii pot cumpara Blackberry 8900 la
229 euro in timp ce utilizatorii din Republica Moldova vor plati
350 de euro. Clientii din tara vecina primesc totusi 400 MB de
trafic pe luna pentru acest abonament, fata de 5 MB pentru
romani.
Insa dincolo de pretul telefoanelor, de ce nu se bat in oferte
Blackberry cei trei operatori care ofera aceasta solutie in
Romania?
Un posibil raspuns este ca un razboi al preturilor nu ar aduce un
volum ridicat de clienti si atunci singurul rezultat cert ar putea
fi reducerea marjelor de profit - un indicator cheie intr-un
asemenea context economic, in care veniturile nu mai sunt sub
control.
Orange si Vodafone au strans aproape 70.000 de clienti Blackberry
in aproape patru ani, in timp ce numarul de utilizatori activi de
telefonie mobila din Romania trece de 24 de milioane.
Practic, strategiile tarifare ale Orange, Vodafone si Cosmote
sugereaza ca operatorii anticipeaza ca piata Blackberry are inca un
potential important de crestere in urmatorii ani in Romania si de
aceea nu doresc sa intre intr-un razboi "prematur" al preturilor,
intr-un moment in care veniturile de pe piata telecom sunt in
scadere iar principalul obiectiv al companiilor telecom este
profitul.