Vanzarile Blackberry din Romania au crescut cu peste 50% in acest an. Operatorii spun ca tarifele tin cont de subventiile mari la telefoane

Ziarul Financiar 13.12.2009

Vanzarile din Romania de solutii de e-mail mobil Blackberry, care permit primirea in timp real a mesajelor si vizualizarea unor documente Word, Excel sau Powerpint direct de pe telefonul mobil, au crescut in acest an cu peste 50% iar tendinta s-ar putea mentine si anul viitor in ciuda contextului economic, spun reprezentantii Orange, Vodafone si Cosmote - operatorii care vand pe piata locala produsele companiei canadiene Research in Motion (RIM).

"In acest an vanzarile au crescut cu 50% fata de 2008", a precizat pentru ZF Razvan Sturza - M2M Proposition Manager la Orange Romania.
"Solutia BlackBerry castiga, in fiecare an, din ce in ce mai multi clienti in Romania. Rata de crestere este de aproximativ 55% de la un an la altul", a spus pentru ZF Claudia Ivan, Senior Product Manager, Mobile Data la Vodafone Romania.

Orange si Vodafone vand in Romania solutiile Blackberry incepand cu anul 2005 iar numarul de clienti ajunsese la inceputul acestui an la aproximativ 50.000 - potrivit unor estimari ale oficialilor Orange. Daca vanzarile au avansat in ritmul mentionat de cei Orange si Vodafone - peste 50%, numarul actual de clienti Blackberry a depasit probabil 70.000 iar anul viitor ar putea depasi 100.000 in conditiile in care din aceasta luna Cosmote a devenit cel de-al treilea operator vinde aceasta solutie de acces la e-mail.
"Solutia BlackBerry ofera functionalitate extinsa si aplicatii de care pot beneficia un numar mare de consumatori individuali si companii din Romania", spune Costas Kapetanopoulos, Director Marketing & Comunicare al Cosmote Romania, fara a oferi estimari privind evolutia pietei Blackberry.

Cum vad insa 2010 Orange si Vodafone, operatorii care au deja aproximativ 70.000 de clienti Blackberry?

"Estimam ca anul viitor volumul vanzarilor va creste in continuare. Unul din segmentele in care vor fi cresteri foarte mari va fi cel rezidential datorita introducerii modelului cel mai accesibil din portofoliul Blackberry - 8520 si datorita extinderii vanzarilor si pe canalul on-line", spune reprezentantul Orange Romania.
"Tendinta de crestere s-a manifestat si in acest an, iar estimarile pentru anul viitor sunt optimiste", adauga si Claudia Ivan (Vodafone).

Cine vinde cel mai ieftin serviciu Blackberry din Romania?

Pentru a avea acces la solutiile de e-mail mobil Blackberry utilizatorii trebuie sa cumpere un telefon compatibil si sa activeze si o optiune de date speciala de la unul dintre cei trei parteneri ai companiei Research in Motion din Romania: Orange, Vodafone si Cosmote.
Toti cei trei operatori au o structura de preturi relativ apropiata in Romania, una dintre putinele diferente fiind remarcata la Orange, care are cele mai mici preturi de intrare pentru Blackberry - scadere penalizata insa de traficul inclus foarte mic.

In Romania cea mai ieftina optiune Blackberry care poate fi adaugata unui abonament de voce este oferita de Orange si ofera un trafic lunar de 400 KB in schimbul a 5,9 euro. Urmatorul plan tarifar de la Orange costa 9,5 euro si include 1 MB de trafic de date inclus.
La Vodafone si Cosmote cea mai ieftina optiune Blackberry costa 10,7 euro si include trafic de 5 MB pe luna. La Orange, pentru 17,8 euro clientii Orange primesc 10 MB de trafic inclus.
Ce primesc utilizatorii din Romania pentru cele mai scumpe optiuni Blackberry?
La Orange, pentru 46,4 euro pe luna clientii primesc trafic de 100 MB in Romania si de 15 MB in orice alta tara (in roaming). La Vodafone, pentru 41,6 euro clientii primesc 100 MB in Romania si 4 MB in roaming. La Cosmote, pentru 41,6 euro clientii primesc 110 MB in Romania si 5 MB de date in roaming.

Romanii platesc mai mult pentru 1 MB de date Blackberry decat vecinii. De ce?

Potrivit unei analize realizate de ZF asupra ofertelor Blackberry ale Cosmote, Orange si Vodafone in mai multe tari din regiune romanii primesc cel mai mic trafic de date inclus pentru aceleasi tarife.
Spre exemplu, cu un abonament Blackberry de aproximativ 10 euro pe luna un grec primeste trafic de 100 MB de date, un maghiar - 50 MB de date, un bulgar - 10 MB iar un roman doar 5. Avand un trafic de date inclus mai mic, romanii risca sa depaseasca cu usurinta limitele incluse de trafic, astfel ca pot ajunge rapid in situatia de a plati facturi mai mari, pentru ca volumul de date suplimentar se plateste.
Cum s-a ajuns in aceasta situatie in conditiile in care romanii sunt binecunoscuti in regiune pentru ca primesc mai mult decat orice alti utilizatori telecom pentru aceeasi suma de bani, sau chiar pentru mai putin?

Actuala structura de preturi de pe piata este generata de un complex de factori, dintre care unul extrem de important este cel al subventiilor oferite de operatorii telecom pentru terminalele Blackberry. Un alt motiv este acela ca tarifarea Blackberry este deosebita in raport cu alte segmente de piata avand in vedere ca operatorii trebuie sa plateasca o licenta companiei canadiene Research in Motion pentru furnizarea solutiei e-mail.
Insistand doar pe valoarea absoluta a tarifelor si nu pe raportul intre fiecare euro platit si volumul de date inclus, managerul Orange Razvan Sturza spune ca nu se poate vorbi de tarife mai mari in Romania si explica structura preturilor cu reducerea aplicata la telefoane. "Desi cu optiuni de 5 sau 6 euro nu cred ca se poate afirma ca < >, o explicatie pentru pretul mai ridicat al anumitor optiuni BlackBerry, se regaseste in aceea ca, doar prin achizitionarea acestor optiuni utilizatorul poate achizitiona un telefon BlackBerry la un pret foarte atractiv (independent de contractul de voce pe care un astfel de client l-ar detine), datorita unei subventii foarte mari", a spus Sturza pentru ZF.

O comparatie intre ofertele Orange din Romania si Republica Moldova arata ca pretul subventionat al modelului de telefon Blackberry 8900 este mai mic in Romania. Astfel, cu un abonament Blackberry de aproximativ 15 euro pe luna, romanii pot cumpara Blackberry 8900 la 229 euro in timp ce utilizatorii din Republica Moldova vor plati 350 de euro. Clientii din tara vecina primesc totusi 400 MB de trafic pe luna pentru acest abonament, fata de 5 MB pentru romani.
Insa dincolo de pretul telefoanelor, de ce nu se bat in oferte Blackberry cei trei operatori care ofera aceasta solutie in Romania?
Un posibil raspuns este ca un razboi al preturilor nu ar aduce un volum ridicat de clienti si atunci singurul rezultat cert ar putea fi reducerea marjelor de profit - un indicator cheie intr-un asemenea context economic, in care veniturile nu mai sunt sub control.
Orange si Vodafone au strans aproape 70.000 de clienti Blackberry in aproape patru ani, in timp ce numarul de utilizatori activi de telefonie mobila din Romania trece de 24 de milioane.
Practic, strategiile tarifare ale Orange, Vodafone si Cosmote sugereaza ca operatorii anticipeaza ca piata Blackberry are inca un potential important de crestere in urmatorii ani in Romania si de aceea nu doresc sa intre intr-un razboi "prematur" al preturilor, intr-un moment in care veniturile de pe piata telecom sunt in scadere iar principalul obiectiv al companiilor telecom este profitul.