Telefonul Google ar putea detrona iPhone-ul in topul preferintelor clientilor, anul viitor - analisti

Autor: Andrei Constantinescu 15.12.2009

Lansarea noului dispozitiv al firmei Google, detinatorul celui mai popular motor de cautare din lume, ar putea accentua rivalitatea dintre gigantul web si Apple, producatorul dispozitivelor iPhone si iPod, la inceputul anului viitor, scrie New York Times.

Google intentioneaza sa vanda propriul smartphone anul viitor, sustin angajatii companiei, generand o miscare strategica pe care Apple o va lua ca pe o provocare. Noul dispozitiv cu sistem Android al lui Google, care a fost oferit angajatilor companiei pentru a fi testat, ar putea influenta piata smartphone-urilor din Statele Unite, unde majoritatea telefoanelor functioneaza exclusiv pe retelele furnizorilor care le-au vandut.

Gigantul web, folosindu-se de brand-ul sau, intentioneaza sa vanda noul telefon direct consumatorilor, numai prin comanda online, iar clientii se vor putea abona la orice tip de serviciu de telefonie compatibil, sustin angajatii firmei.

Introducerea unui dispozitiv Google ar putea fi o miscare strategica riscanta pentru companie. Pana in acest moment, firma s-a axat pe producerea de software pentru telefoanele partenerilor si a evitat, in general, producerea de hardware. De asemenea, faptul indica hotararea oficialilor Google de a se face remarcati si pe o alta piata, in afara de cele actuale precum publicitatea sau carti si clipuri online.

Insa analistii au declarat ca nu sunt siguri ca succesul firmei Google, inregistrat pe segmentul online, va avea acelasi efect pe producerea si distribuirea hardware. Multe companii au incercat aceasta trecere de la un domeniu la altul, si nu au reusit, au sustinut ei. Microsoft a transformat consola de jocuri Xbox intr-un succes, insa in momentul in care si-a lasat partenerii deoparte in scopul producerii player-ului Zune, nu a putut rezista in fata iPod-urilor de la Apple.

Succesul noului dispozitiv poate depinde si de pretul pe care Google i-l va atribui. Majoritatea americanilor cumpara telefoane cu tot cu un contract de la furnizori, pentru a reduce costurile mai mult. Spre exemplu, iPhone-ul care este cumparat cu 199 de dolari, in realitate costa 550 de dolari de la AT&T, au spus analistii.
Katie Watson, o purtatoare de cuvant a firmei Google, a refuzat sa comenteze cu privire la planurile companiei. Ea a indicat faptul ca Google a scris in blogul companiei ca noul dispozitiv este ca un "laborator ambulant" pentru angajatii care doresc sa experimenteze noi aplicatii pe el.

Angajatii companiei, care doresc sa ramana anonimi deoarece planurile companiei legate de telefon sunt confidentiale, au spus ca smartphone-ul Google, denumit Nexus One, este mai subtire decat iPhone-ul, cu un touchscreen putin mai mare si este fabricat de HTC. De asemenea, ei au mai spus ca telefonul poate fi lansat in ianuarie.
Angajatii au mai precizat ca noul dispozitiv se va vinde la liber, respectiv clientii vor putea sa-si aleaga furnizorul de servicii de telecomunicatii, si se va baza pe tehnologie GSM, care este utilizata de AT&T si T-Mobile in Statele Unite, precum si de majoritatea furnizorilor la nivel mondial.
Google a declarat ca nu este interesat de producerea de telefoane mobile si ca firma este interesata doar de partenerii care fabrica dispozitive pe care poate rula sitemul de operare Android, pe care gigantul web il ofera gratuit.

In octombrie, Andy Rubin, vice presedintele departamentului de inginerie al platformei Android, din cadrul companiei Google, a negat ideea conform careia Google ar putea concura impotriva partenerilor si clientilor sai, prin lansarea unui telefon propriu, scrie presa internationala. Analistii sustin ca schimbarea brusca denota faptul ca Google a inteles ca este necesar un control mai mare pe piata pe care activeaza.
"Ei percep telefonul ca fiind urmatoarea oportunitate mare", a declarat Jeffrey Lindsay, analist al firmei de cercetare Sanford C. Bernstein. "Este un risc prea mare sa efectueze miscarile strategice prin intermediul partenerilor lor. Google vrea sa aiba mai mult control", a adaugat el.
Pe langa acest fapt, analistii sustin ca iPhone-ul perturba compania, in pofida faptului ca dispozitivul de la Apple ofera clientilor sai servicii Google.
"Ei nu vor sa aiba acces la ideea ca Google este controlat sau influentat de un jucator mare precum Apple", a declarat Ben Schachter, analist al firmei de cercetare Broadpoint AmTech.

Google vrea sa instige cat mai multi oameni sa utilizeze telefoane cu acces la internet, deoarece compania depinde de publicitatea online, a carei crestere incetineste pe PC-uri. Pe dispozitivele mobile, utilizarea motorului de cautare Google a crescut cu 30% in ultimele sase luni, a spus Schachter. "Este imens, iar majoritatea cautarilor sunt efectuate de pe iPhone. Atunci cand se intampla acest lucru, Apple are o putere de influentare mult mai mare asupra comportamentului utilizatorilor", a adaugat el.
Pana de curand, Google si Apple erau considerati aliati, cu un singur inamic comun: Microsoft. Companiile "imparteau" doi membrii ai comisiei de conducere, Eric E. Schmidt, director general al firmei Google, si Arthur Levinson, fostul director general al Genentech.
Cu trecerea timpului, cresterea telefoanelor mobile a starnit rivalitati intre cele doua firme. In urma cu un an, Schmidt a inceput sa refuze sa participe la discutii cu privire la iPhone, in cadrul intalnirilor comisiei de conducere Apple.

Google si Apple concureaza pe alte segmente, precum distributia online a filmelor sau a muzicii, programe de navigare online si, in curand, sisteme de operare. Insa, pe segmentul telefoanelor mobile cele doua companii par a se confrunta intr-un mod mai agresiv. In utlimele saptamani, Google a lansat un sir de servicii pentru smartphone-uri pe care ruleaza platforma Android. Printre ele se numara o aplicatie care are rol de GPS, pe care Google o ofera gratuit. O aplicatie similara, de la compania TomTom, care ofera navigare prin intermediul satelitilor, costa 99 de dolari pentru iPhone.
"In sfarsit, Apple se va confrunta cu un cuncurent demn de rangul sau", a declarat Ashok Kumar, analist al firmei de cercetare Northeast Securities, care sustinea in urma cu doua luni ca Google ar putea lucra in secret la un dispozitiv mobil.
Natalie Kerris, o purtatoare de cuvant a firmei Apple, a refuzat sa comenteze planurile firmei Google.

Analistii au sustinut ca modalitatea firmei Google de a actiona acum este foarte riscanta, in mare parte din cauza faptului ca ar putea indeparta partenerii Android ai companiei, precum Motorola sau Samsung, si furnizori ca Verizon Wireless sau T-Mobile.
Acesti parteneri sunt responsabili de amploarea actuala a sistemului de operare Android, au continuat analistii. Ei au lansat multe dispozitive noi in utlima perioada, inclusiv Motorola Droid, un dispozitiv considerat ca fiind puternic, insa dispozitivele Android sunt depasite in vanzari de catre iPhone, care este de asemenea tinta multor dezvoltatori de aplicatii, au adaugat ei.

Compania Google crede ca poate sustine singura platforma Android, ca si concurent solid pentru iPhone, care in acest moment este disponibil in Statele Unite doar prin intermediul furnizorului AT&T, au mai spus analistii. Exclusivitatea dispozitivului produs de Apple se va termina anul viitor daca acordul nu va fi reinnoit.
Nu se stie daca Google va incheia acorduri cu alti furnizori pentru a vinde abonamente pentru telefon, sau daca Google va lansa dispozitivul doar pentru a creste profitul de pe urma publicitatii online.
"Daca nu va fi subventionat, atunci ma astept ca impactul sa fie mic", a declarat Charles S. Golvin, analist al firmei de cercetare Forrester Research. Golvin a spus ca Nokia a incercat sa vanda telefoane scumpe, nesubventionate in Statele Unite, si nu a avut succes. "Daca ei aleg sa-l vanda subventionat, atunci impactul ar ptuea fi foarte, foarte semnificativ", a adaugat el.

Analistii au mai spus ca Google ar putea avea ca tinta pietele din Europa si Asia unde telefoanele "la liber" par sa aiba un impact mai mare.
Kumar este de parere ca Google ar putea gasi modalitati de a colabora in continuare cu partenerii sai, in pofida faptului ca noul telefon ar putea atrage plangeri din partea lor. "Cat timp Google ofera o platforma de pe urma careia furnizorii pot profita, ei vor participa fericiti in continuare. Google ar putea, de asemenea, sa imparta profitul de pe urma publicitatii cu furnizorii", a adaugat el.
Pana la urma, totul depinde de cat de atragator este telefonul, au mai spus analistii.