Telefonul Google ar putea detrona iPhone-ul in topul preferintelor clientilor, anul viitor - analisti
Lansarea noului dispozitiv al firmei Google, detinatorul celui
mai popular motor de cautare din lume, ar putea accentua
rivalitatea dintre gigantul web si Apple, producatorul
dispozitivelor iPhone si iPod, la inceputul anului viitor, scrie
New York Times.
Google intentioneaza sa vanda propriul smartphone anul viitor,
sustin angajatii companiei, generand o miscare strategica pe care
Apple o va lua ca pe o provocare. Noul dispozitiv cu sistem Android
al lui Google, care a fost oferit angajatilor companiei pentru a fi
testat, ar putea influenta piata smartphone-urilor din Statele
Unite, unde majoritatea telefoanelor functioneaza exclusiv pe
retelele furnizorilor care le-au vandut.
Gigantul web, folosindu-se de brand-ul sau, intentioneaza sa vanda
noul telefon direct consumatorilor, numai prin comanda online, iar
clientii se vor putea abona la orice tip de serviciu de telefonie
compatibil, sustin angajatii firmei.
Introducerea unui dispozitiv Google ar putea fi o miscare
strategica riscanta pentru companie. Pana in acest moment, firma
s-a axat pe producerea de software pentru telefoanele partenerilor
si a evitat, in general, producerea de hardware. De asemenea,
faptul indica hotararea oficialilor Google de a se face remarcati
si pe o alta piata, in afara de cele actuale precum publicitatea
sau carti si clipuri online.
Insa analistii au declarat ca nu sunt siguri ca succesul firmei
Google, inregistrat pe segmentul online, va avea acelasi efect pe
producerea si distribuirea hardware. Multe companii au incercat
aceasta trecere de la un domeniu la altul, si nu au reusit, au
sustinut ei. Microsoft a transformat consola de jocuri Xbox intr-un
succes, insa in momentul in care si-a lasat partenerii deoparte in
scopul producerii player-ului Zune, nu a putut rezista in fata
iPod-urilor de la Apple.
Succesul noului dispozitiv poate depinde si de pretul pe care
Google i-l va atribui. Majoritatea americanilor cumpara telefoane
cu tot cu un contract de la furnizori, pentru a reduce costurile
mai mult. Spre exemplu, iPhone-ul care este cumparat cu 199 de
dolari, in realitate costa 550 de dolari de la AT&T, au spus
analistii.
Katie Watson, o purtatoare de cuvant a firmei Google, a refuzat sa
comenteze cu privire la planurile companiei. Ea a indicat faptul ca
Google a scris in blogul companiei ca noul dispozitiv este ca un
"laborator ambulant" pentru angajatii care doresc sa experimenteze
noi aplicatii pe el.
Angajatii companiei, care doresc sa ramana anonimi deoarece
planurile companiei legate de telefon sunt confidentiale, au spus
ca smartphone-ul Google, denumit Nexus One, este mai subtire decat
iPhone-ul, cu un touchscreen putin mai mare si este fabricat de
HTC. De asemenea, ei au mai spus ca telefonul poate fi lansat in
ianuarie.
Angajatii au mai precizat ca noul dispozitiv se va vinde la liber,
respectiv clientii vor putea sa-si aleaga furnizorul de servicii de
telecomunicatii, si se va baza pe tehnologie GSM, care este
utilizata de AT&T si T-Mobile in Statele Unite, precum si de
majoritatea furnizorilor la nivel mondial.
Google a declarat ca nu este interesat de producerea de telefoane
mobile si ca firma este interesata doar de partenerii care fabrica
dispozitive pe care poate rula sitemul de operare Android, pe care
gigantul web il ofera gratuit.
In octombrie, Andy Rubin, vice presedintele departamentului de
inginerie al platformei Android, din cadrul companiei Google, a
negat ideea conform careia Google ar putea concura impotriva
partenerilor si clientilor sai, prin lansarea unui telefon propriu,
scrie presa internationala. Analistii sustin ca schimbarea brusca
denota faptul ca Google a inteles ca este necesar un control mai
mare pe piata pe care activeaza.
"Ei percep telefonul ca fiind urmatoarea oportunitate mare", a
declarat Jeffrey Lindsay, analist al firmei de cercetare Sanford C.
Bernstein. "Este un risc prea mare sa efectueze miscarile
strategice prin intermediul partenerilor lor. Google vrea sa aiba
mai mult control", a adaugat el.
Pe langa acest fapt, analistii sustin ca iPhone-ul perturba
compania, in pofida faptului ca dispozitivul de la Apple ofera
clientilor sai servicii Google.
"Ei nu vor sa aiba acces la ideea ca Google este controlat sau
influentat de un jucator mare precum Apple", a declarat Ben
Schachter, analist al firmei de cercetare Broadpoint AmTech.
Google vrea sa instige cat mai multi oameni sa utilizeze telefoane
cu acces la internet, deoarece compania depinde de publicitatea
online, a carei crestere incetineste pe PC-uri. Pe dispozitivele
mobile, utilizarea motorului de cautare Google a crescut cu 30% in
ultimele sase luni, a spus Schachter. "Este imens, iar majoritatea
cautarilor sunt efectuate de pe iPhone. Atunci cand se intampla
acest lucru, Apple are o putere de influentare mult mai mare asupra
comportamentului utilizatorilor", a adaugat el.
Pana de curand, Google si Apple erau considerati aliati, cu un
singur inamic comun: Microsoft. Companiile "imparteau" doi membrii
ai comisiei de conducere, Eric E. Schmidt, director general al
firmei Google, si Arthur Levinson, fostul director general al
Genentech.
Cu trecerea timpului, cresterea telefoanelor mobile a starnit
rivalitati intre cele doua firme. In urma cu un an, Schmidt a
inceput sa refuze sa participe la discutii cu privire la iPhone, in
cadrul intalnirilor comisiei de conducere Apple.
Google si Apple concureaza pe alte segmente, precum distributia
online a filmelor sau a muzicii, programe de navigare online si, in
curand, sisteme de operare. Insa, pe segmentul telefoanelor mobile
cele doua companii par a se confrunta intr-un mod mai agresiv. In
utlimele saptamani, Google a lansat un sir de servicii pentru
smartphone-uri pe care ruleaza platforma Android. Printre ele se
numara o aplicatie care are rol de GPS, pe care Google o ofera
gratuit. O aplicatie similara, de la compania TomTom, care ofera
navigare prin intermediul satelitilor, costa 99 de dolari pentru
iPhone.
"In sfarsit, Apple se va confrunta cu un cuncurent demn de rangul
sau", a declarat Ashok Kumar, analist al firmei de cercetare
Northeast Securities, care sustinea in urma cu doua luni ca Google
ar putea lucra in secret la un dispozitiv mobil.
Natalie Kerris, o purtatoare de cuvant a firmei Apple, a refuzat sa
comenteze planurile firmei Google.
Analistii au sustinut ca modalitatea firmei Google de a actiona
acum este foarte riscanta, in mare parte din cauza faptului ca ar
putea indeparta partenerii Android ai companiei, precum Motorola
sau Samsung, si furnizori ca Verizon Wireless sau T-Mobile.
Acesti parteneri sunt responsabili de amploarea actuala a
sistemului de operare Android, au continuat analistii. Ei au lansat
multe dispozitive noi in utlima perioada, inclusiv Motorola Droid,
un dispozitiv considerat ca fiind puternic, insa dispozitivele
Android sunt depasite in vanzari de catre iPhone, care este de
asemenea tinta multor dezvoltatori de aplicatii, au adaugat
ei.
Compania Google crede ca poate sustine singura platforma Android,
ca si concurent solid pentru iPhone, care in acest moment este
disponibil in Statele Unite doar prin intermediul furnizorului
AT&T, au mai spus analistii. Exclusivitatea dispozitivului
produs de Apple se va termina anul viitor daca acordul nu va fi
reinnoit.
Nu se stie daca Google va incheia acorduri cu alti furnizori pentru
a vinde abonamente pentru telefon, sau daca Google va lansa
dispozitivul doar pentru a creste profitul de pe urma publicitatii
online.
"Daca nu va fi subventionat, atunci ma astept ca impactul sa fie
mic", a declarat Charles S. Golvin, analist al firmei de cercetare
Forrester Research. Golvin a spus ca Nokia a incercat sa vanda
telefoane scumpe, nesubventionate in Statele Unite, si nu a avut
succes. "Daca ei aleg sa-l vanda subventionat, atunci impactul ar
ptuea fi foarte, foarte semnificativ", a adaugat el.
Analistii au mai spus ca Google ar putea avea ca tinta pietele din
Europa si Asia unde telefoanele "la liber" par sa aiba un impact
mai mare.
Kumar este de parere ca Google ar putea gasi modalitati de a
colabora in continuare cu partenerii sai, in pofida faptului ca
noul telefon ar putea atrage plangeri din partea lor. "Cat timp
Google ofera o platforma de pe urma careia furnizorii pot profita,
ei vor participa fericiti in continuare. Google ar putea, de
asemenea, sa imparta profitul de pe urma publicitatii cu
furnizorii", a adaugat el.
Pana la urma, totul depinde de cat de atragator este telefonul, au
mai spus analistii.