Reportaj ZF - Cum se vede criza in San Francisco: My name is Rich but I’m not rich at all. So folks, I don’t mind if you tip me! - galerie FOTO
La prima vedere, dupa ce ai coborat de la clasa business a unui
avion Jumbo Jet si ai luat masina ca sa ajungi intr-un Hilton din
San Francisco, ai spune ca nu este nicio criza economica in cel
de-al patrulea oras ca populatie din golful San Francisco.
"Cei mai multi bani vin din turism, real-estate si servicii
financiare. Anul acesta toate au fost afectate. Sunt multe
constructii care au ramas nefinalizate, asa cum se vede cand treci
prin aceasta zona. Deasemenea, au fost mai putini turisti in
circuitele din San Francisco, ceea ce se poate observa usor si cand
te uiti in autocar", explica rar Richard, unul din ghizii din San
Francisco. In circuitul celor mai cunoscute podgorii din California
(Napa Valley si Sonoma Valley), pe care Richard era ghid, se aflau
doar 11 oameni intr-un autocar cu peste 50 de locuri.
Desi San Francisco, cu o populatie de 800.000 de oameni, este un
oras al atractiilor turistice, acesta nu a fost ocolit de efectele
crizei economice.
"Anul trecut erau mai multi oameni in restaurantul din Hilton dar
anul acesta unii colegi au trebuit sa isi gaseasca de munca in alta
parte. Aveam si un coleg din Romania si unul din Bosnia
-Hertegovina, care s-au angajat la un restaurant pe o strada mai
jos", a spus Robert, unul dintre chelnerii reataurantului hotelului
de cinci stele Hilton.
Pentru turistii romani care ajung in San Francisco dupa aproape 14
ore de zbor, cu escala la Londra, de unde se zboara cu un Jumbo Jet
(un avion cu doua etaje, in care etajul superior este mai scurt
decat cel inferior), orasul are multe de aratat. San Francisco
poate fi asociat cu usurinta cu podul Golden Gate, o constructie cu
o lungime de aproape 2.800 de metri patrati suspendata la mai mult
de 150 de metri deasupra apei. Deasemenea, un alt simbol al
orasului este inchisoarea Alcatraz, care a "adapostit" gangsteri ca
Al Capone. Mai mult, in San Francisco gasesti cartierul chinezesc
si japonez dar si Debarcaderul Pescarilor (Fisherman's Wharf) si
Union Square. La prima vedere insa ies in evidenta tramvaiele trase
de cablu pe strazile in panta..
Tot in San Francisco se gaseste una din cele mai faimoase strazi
din lume: Lombard Street, celebra pentru configuratia sa prin cele
opt curbe si inclinatia de 16 grade, care micsoreaza panta pe care
trebuie sa coboare masinile.
It's all about money and marketing
Toti americanii fac marketing: de la cersetorii de pe strada
care expun mesaje precum "Thanks for helping me develop my music
skills", "Lonely for Christmas", sau "Why lie? I need a beer", pana
la producatorii de vinuri, care repeta de cel putin cinci ori in
timpul prezentarii produselor ca beneficiezi de un discount de 15%
daca cumperi "now" (in timpul circuitului cu autocarul-n.r.).
Nici ghizii nu se lasa mai prejos si au grija sa aminteasca pe
parcursul unei calatorii cu autocarul ca "although my name is Rich
I am not rich at all", asa ca cine s-a simtit bine in excursie este
invitat sa lase bacsis. Altfel, "if you don't like it, don't call
me Rich, call me Mark or John or....."
Daca nu ai lasat bacsis ghidului, pentru ca fie ca nu aveai 5
dolari sau pentru ca pur si simplu nu ti-a placut excursia, ai
toate sansele sa faci asta cand ajungi intr-un restaurant cu live
music. Desi platesti la intrare de la cinci dolari in sus, in
functie de solistul invitat, ar trebui sa mai ai cel putin inca
cinci dolari pentru bacsisul cantaretului, care se prezinta cu un
bol in fata scenei, pe langa chitara si instalatia de sunet. Cel
putin asta se intampla daca mergi in restaurantul Biscuits and
Blues, cunoscut in San Francisco pentru solistii prezenti.