MEMORIA CARTII POSTALE/ Ce spune si ce nu spune presa militara
Autor:
Calin Hentea
16.12.2009
Toate armatele moderne de la Napoleon incoace au avut si incă
mai au nevoie de propria lor presă militară. Comandantii si sefii
trebuie să dispună de un vector mediatic prin care să comunice, nu
să dea ordine, din ce in ce mai numerosilor lor subordonati, iar
acestia, dincolo de ce se aude sau se scrie ca zvon sau speculatie,
simt nevoia să afle si varianta oficială a evenimentelor.
In plus, pentru marii sefi si generali, presa militară a fost
dintotdeauna un mijloc de sustinere si dirijare a moralului
trupelor, un factor, nu-i asa?, esential al eficacitătii
functionării oricărui organism militar. Urmând cursul evolutiilor
tehnologice, presa militară a fost la inceput doar scrisă (foi,
gazete, ziare, reviste), dupa care au apărut emisiunile radiofonice
dedicate soldatilor si, in fine, filme si televiziuni produse de
militari si destinate militarilor.
La fel au stat lucrurile si la
noi, desigur, nu la dimensiuni americane, britanice sau germane.
Notabila diferentă a constat in faptul că programele de televiziune
si radio militare românesti s-au adresat vreme de 38 de ani nu
exclusiv militarilor (cum era cazul ziarelor, gazetelor sau
revistelor), ci si societătii civile, deoarece, chiar dacă erau
realizate si finantate de Ministerul Apărării Nationale, erau
difuzate nu pe canale speciale, ca la americani, britanici sau
germani, ci pe posturile nationale de televiziune si radio.
Prima emisiune militară de televiziune (15 minute) s-a
transmis pe TVR pe 30 martie 1968 din ordinul lui Nicolae
Ceausescu, care voia să vadă "ceva cu armata la televizor". Din
toamnă, probabil si sub impulsul invadarii Cehoslovaciei,
emisiunea, sub genericul "De strajă patriei", a inceput să se
transmită săptămânal (până in 1989), duminica la prânz, având 30 de
minute, din care 10 minute filmate in teren si restul discutii,
interviuri in direct din studio, toate realizate de ofiteri
reprofilati in universul televiziunii din presa militară scrisă.
Chiar dacă, la fel ca toate emisiunile televiziunii din acea vreme,
"De strajă patriei" infătisa o realitate militară perfect
cosmetizată, supusă total vizei ideologice, propagandei de partid
si de stat, ea reusise să intre in tabieturile duminicale ale
românilor, alături de emisiunea despre viata satelor. Nu pentru că
ar fi fost pe atunci prea multi militari (peste 300.000 doar in
M.Ap.N) sau tărani (incomplet orăsenizati si industrializati), ci
pentru că aduceau o pată de culoare duminicală linistitoare
(odihniti-vă, tara e bine apărată si hrănită).
Incepând din 1977, au fost eliminate treptat transmisiunile in
direct, autocenzura redactorilor militari a devenit dură până la
angoasă (dispăruse in schimb securistul din camera obscură
insărcinat să intrerupă oricând emisiunea si să pună cartonul cu
"Defectiune tehnică" dacă i se părea ceva suspect), iar
autoorientarea politică in functie de cum băteau vânturile politice
la Consiliul Politic Superior al Armatei era esentială. Nici o
vorbă despre aspectele negative sau critici (cel mult până la
nivelul unei companii, adică a căpitanului), "Cântarea României"
era in floare, cum nelipsită era si tematica "Arma si unealta" -
adică munca fortată a militarilor in termen pe santierele ceausiste
sau in agricultură, in schimb toată lumea care "iesea pe sticlă"
era proaspăt bărbierită, avea uniforma impecabil călcată si
răspunsul invătat perfect.
După 1990, emisiunea s-a numit "Pro Patria", cele treizeci de
minute au devenit timp de peste un deceniu o oră, aducând oarece
audientă vinerea, la inceput de weekend. Personalitatea extrem de
puternică a noului redactor-sef, colonelul poet Valeriu Pricină, cu
toate accentele sale nationalist-pătimase, cu controversabilele,
dar onestele sale idealisme si teribilisme culturale au creat
amprenta editorială a emisiunii, care se inscria de altfel in
trendul general al societătii românesti (incă profund
conservatoare, dar deschisă la eforturi pentru integrare in NATO,
participare entuziastă la misiuni internationale, parteneriate cu
marile armate occidentale, un nou model de instructie etc.).
Oricâtă iluzorie libertate de exprimare sau talent jurnalistic
ar fi avut noii redactori militari ad-hoc perindati intre 1990 si
2004 prin redactia "Pro Patria", ei nu puteau să arate in
integralitate sărăcia cruntă in care se zbătea o armată incă
entuziastă si doritoare de modernizare, dupa cum nu puteau arata
prostia si incompetenta multor generali si colonei cu ifose
postdecembriste, care ii tratau pe jurnalistii militari drept
simpli pozari ai unei realităti ordonate de ei. "Pro Patria" in
formatul clasic de emisiune săptămânală de televiziune pe canalul 1
al postului public de televiziune s-a stins in decembrie 2005, dar
nu pentru că stagiul militar obligatoriu a fost desfiintat in 2007
sau pentru că s-au redus efectivele armatei, ci pentru că
mentalitatea, preocupările si interesele de viată ale societătii
românesti au evoluat in sensul desprinderii de vechile deprinderi
si tabieturi mentale si al trecerii la un nou ritm si
atitudine.
CALIN HENTEA (n. 2 mai 1958), inginer politehnist (1983) si doctor (Magna cum Laude) in stiinte militare, a fost ofiter in cadrul M.Ap.N. (1986-2008), lucrând ca jurnalist militar de televiziune si presa scrisa si apoi ca ofiter specialist in operatii psihologice in cadrul NATO. A efectuat misiuni NATO in Kosovo si Afganistan. A publicat mai multe volume despre propaganda, razboi mediatic si istorie militara in România si Statele Unite. Din 2008 este colaborator al "Ziarului de Duminica" si revistei "Flacara".