CARTEA DE POEZIE/ Made-n China
Autor:
Iulia Iarca
16.12.2009
Pofta de comunicare a dat in ameteala, iar nevoia de socializare a condus la o depersonalizare stravezie ca gelul de dus cu extract de aloe vera si bambus de Tahiti.
Parul devine o adiere calda si matasoasa, radiind un volum
seducator, care mângâie soptit pielea parfumata si catifelata,
privirea sclipeste prin perfectiunea make-up-ului inovativ.
Hainele sunt intotdeauna cele care iti definesc cel mai bine
personalitatea, iar cercetatorii britanici sau finlandezi iti vor
anticipa, de cele mai multe ori, bizareriile. Desigur, trebuie sa
incerci sa te cunosti (este foarte important sa te intelegi mai
intâi pe tine insuti pentru ca, mai apoi, sa-i intelegi pe
altii).
Nimic mai simplu. Orice revista care se respecta are un
psihotest. Ii urmezi intrebarile care te vor duce, cu o siguranta
de necontestat, catre adevaratul tau caracter. Cât despre hranire,
prudenta este o trasatura esentiala: cu orice pret trebuie sa te
feresti de E-urile din alimente.
Dar, oh, my God!, pericolul
e inopinat. Trebuie sa retii ca aliatii sanatatii tale sunt cei
care - practic - te tin in viata si care dau un sens piramidei lui
Maslow: Bifidus esensis, L. casei Imunitass si
Alintaroma. Trebuie sa te supui si sa zâmbesti larg,
hollywoodian.
Acestea sunt cliseele lumii contemporane si ar fi fost,
intr-adevar, pacat de asa mândrete de spoiala sa nu intre, cu toata
seriozitatea, in literatura. I-a luat ceva timp pâna sa fie
preluata, ca tema literara, de poezie. Stiindu-li-se prestigiul
superficial, temele societatii de consum au fost evitate cu
eleganta de scriitorii preocupati mai degraba de esentele tari ale
spiritului.
Elena Vladareanu, tânara poeta care pare a fi complet lipsita
de lasitate sau macar de menajamentele firesti ale sensibilitatii,
vede in banalele indemnuri cu aer publicitar tocmai mecanismele
extrem de puternic uniformizante. Lumile interioare devin, cu
naturalete, obiecte exterioare. Din acest punct, umanitatea se
impresioneaza sau devine grijulie, doar prin actiunea telecomandei.
Autoarea nici macar nu militeaza impotriva consumismului. Ar fi
fost patetic si neconvingator. Ea mimeaza discursul consumatorului
si pe cel al militantului, vorbeste in limba lui Pro si al lui
Contra fara intentii moralizatoare. Si bine face. Altfel, chiar ar
fi devenit Pro sau Contra. Or, acestea nu sunt decât niste
personaje, carora poeta le imprumuta, ca un ventriloc, vocea.
Recent publicatul volumul de poezie "spatiu privat. a
handbook"* vine insotit de 33 de ilustratii ale lui Dan
Perjovschi si reprezinta o opera, intru totul reusita, de arta
urbana. Si poemele, si imaginile sunt esentializate, de o
expresivitate voluntara. Accentul tonic al imaginarului poetic este
fidel urmat de liniile desenelor lui Perjovschi. Tusele se prezinta
ca argumente sau ca interpretari ale versurilor care, de multe ori,
refuza nazuros sa isi lase la vedere sensul.
Cartea creeaza niste povesti incomplete, voit descentrate, cu
mijloace literare proaspete, care mentin cititorul conectat pâna la
parcurgerea completa a textelor. Aiuristica mediatica a comunicarii
se intrevede ca un peisaj uniform. Se traieste urmând regulile unui
handbook comunicational, chiar cu pretul spatiului privat.
Titlul si capitolele indica directiile-standard ale vietii
personale si dau reteta vietii "ca la carte" (capitolele care
structureaza textele se numesc Bedroom, TV Room,
Kitchen, Bathroom).
Layout-ul metodei de constructie a acestor texte - ca
sa vorbim pe potriva tendintei contemporane - merita o atentie
sporita. Fiindca autoarea propune o subiectivitate unitara, desi
aceasta consecventa este aparent contrazisa de coloritul replicilor
dintre cele mai diverse. O data vocea este de-a dreptul ingrijorata
de petecul de dusumea unde "nu intra nici peria subtire si ascutita
a aspiratorului, nici vârful maturii" si unde stau pititi agentii
patogeni, bacteriile si hepatita C, drept pentru care poate
proclama, cu dezamagire, ca "nu e casa mea din reviste. e tot ce
pot spune acum". Alta data, aceeasi se declara o tânara de etnie
roma, de 25 de ani, descriindu-se minutios sub titlul Product
description. De fapt, ea mimeaza nu o data monologul celor care
imbraca, cuminti, uniforma de "consumator": "soya: cel mai
mult imi place sa manânc si sa descopar/ surprizele din revistele
glossy./ nici somnul nu e de neglijat./ am câteva kile in
plus peste limita greutatii normale/ la inaltimea mea/ si
deocamdata nu imi prea pasa./ manânc dimineata la prânz seara si
ori de câte ori imi/ e foame./ imi plac chestiile crocante,
sosurile aromate, carnea/ fiarta in vin, prajiturile cu alcool,
fructele, preferata/ mea e bucataria orientala./ astazi in burta
mea au intrat de-a valma:/ cafea apa iaurt 2,5% grasime fulgi de
porumb un mar/ o mandarina o banana vreo zece alune apa o felie de/
cheese cake humus o lipie libaneza un snitel de pui/ cartofi
prajiti apa./ inlocuiesc totul cu soia. stau pe un scaun de soia/
intr-un apartament de soia intr-un bloc de soia/ intr-un oras de
soia. in farfuria de soia am un snitel de soia si câteva cubulete
de tofu. beau lapte de soia/ cu arome de piersici si banana identic
naturale. rontai/ boabe de soia prajite./ suficient. Talk is
cheap./ De ce ultima ta dieta nu a dat nici un rezultat?
Spune!/ Slabeste 7 kg in doua saptamâni. Acum!/ Potrivit unor
studii recente, nicotina si marijuana/ sunt benefice pentru
bolnavii de alzheimer. / You are made in China."
Dincolo de toate rolurile pe care le arata, cu o doza
variabila de convingere, se mentine una si aceeasi voce care ingâna
- jucat - tot ceea ce vede. Nu e bine, nu e rau, e
contemporan.
*) Elena Vladareanu,
spatiu privat. a handbook, cu 33
de ilustratii de Dan Perjovschi, Editura Cartea Româneasca,
Bucuresti, 2009, 80 p.
Iulia Iarca este absolventă a Facultăţii de Litere, Universitatea din Bucureşti. A publicat cronici literare la revistele România literară, Cuvântul. Participă la un proiect de cercetare in cadrul Institutului "G. Călinescu" privind fenomenul literar al anilor '90.In prezent, urmează in anul al doilea masteratul de "Studii Literare Româneşti".