Piata de publicitate online a scazut cu 25%, la 6 mil. euro in primele sase luni ale anului
In primul semestru al anului 2009, piata de publicitate online
din Romania a generat aproape 25,5 milioane de lei (6,03 mil.
euro), in scadere cu 25% fata de aceeasi perioada a anului trecut,
dar in crestere cu 58% fata de intervalul similar din 2007. Acestea
sunt principalele concluzii ale studiului "Romanian Online
Advertising Study" (ROADS) realizat de IAB Romania, asociatia
industriei de publicitate online, in parteneriat cu
PricewaterhouseCoopers Romania (PwC).
Aflat la a treia editie, studiul "Romanian Online Advertising
Study"(ROADS) realizat de IAB Romania (Interactive Advertising
Bureau Romania), si PricewaterhouseCoopers Romania agrega cifrele
de vanzari directe ale celor mai importante 14 companii din domeniu
(regii si publisheri independenti).
Valoarea exacta a totalului vanzarilor companiilor participante la
studiu a fost de 25.498.023 RON (6.029.041 euro) pentru primul
semestru din 2009, in scadere cu 25% fata de S1 2008, cand valoarea
totala raportata a fost de 33.873.413 RON (9.227.801 euro), dar in
crestere cu 58% fata de S1 2007, cand totalul a fost de doar
16.141.519 RON (4.844.538 euro).
Conform editiei S1 2009 a ROADS, principalele sectoare care au
scazut volumul investitiilor in publicitatea pe internet in acest
semestru au fost cel financiar-bancar si sectorul auto, iar primul
loc in topul categoriilor de advertiseri in functie de volumul
investiilor a fost luat in acest semestru de catre sectorul
telecom, care a cunoscut o crestere a investitiilor in publicitatea
pe internet de 75% fata de S1 2008 si de 3% fata de S2 2008.
"Primul raport IAB si PwC pe 2009 arata efectul crizei si asupra
publicitatii online, cu toate ca internetul pare a fi cel mai putin
afectat dintre toate mediile. Pe segmente de advertiseri, cele mai
afectate sectoare au fost, ca si in restul mediilor, cel financiar
si cel auto. Speram ca editia pe al doilea semestru din 2009 sa
arate o revenire a pietei de publicitate online si probabil
semestrul doi va fi la o diferenta mult mai mica de 2008, cand deja
se facusera simtite efectele crizei", a declarat Cristian
Petriceanu, Presedintele IAB Romania.
Atat in 2007, cat si in 2008, cel de-al doilea semestru a generat
un volum mai mare de vanzari fata de primul, in S2 2007 totalul
raportat fiind de 26.461.682 RON fata de 16.141.519 RON (64%), iar
in S2 2008 38.544.120 RON fata de 33.873.413 RON (14%).
"Ne bucura faptul ca raportul realizat de IAB in parteneriat cu
PricewaterhouseCoopers a ajuns la cea de-a treia editie in Romania.
Acest raport a devenit deja un punct de referinta pentru toti cei
interesati de tendintele actuale din industria autohtona de media
si advertising. Eforturile comune ale echipelor IAB si PwC
implicate in realizarea acestui raport au facut posibil ca editia
pentru primul semestru al 2009 sa ofere o imagine si mai clara a
pietei locale de publicitate online. Remarcam de asemenea cresterea
treptata a numarului de participanti la studiu. Suntem convinsi ca
editiile viitoare ale acestui raport vor acoperi din ce in ce mai
multi publisheri online si vor ramane cel mai precis instrument de
masura a cheltuielilor pentru publicitatea online din Romania", a
declarat Ruxandra Bandila, Marketing & Business Development
Director - PricewaterhouseCoopers Romania.
Printre companiile care au raportat confidential cifrele de vanzari
pentru "Romanian Online Advertising Study" se numara principalele
regii de publicitate online si principalii publisheri independenti
(cu vanzari directe semnificative) din internetul romanesc, care
reprezinta in total peste 700 de site-uri.
Pe baza acestor cifre agregate, expertii PricewaterhouseCoopers au
structurat totalul investitiilor in publicitatea online din Romania
in functie de formatele de publicitate folosite, categoriile de
advertiseri care au utilizat publicitatea pe internet, precum si in
functie de lunile din fiecare semestru pentru determinarea
sezonalitatii. Prima editie a ROADS a analizat trei semestre:
ambele semestre ale anului 2007 si primul semestru al anului 2008,
a doua a oferit o imagine completa asupra anului 2008 comparativ cu
2007, iar a treia editie, cea de-acum compara pentru prima data
trei semestre similare consecutive (S1 2007, S1 2008 si S1
2009)
"In ciuda scaderii resimtite in primul semestru, suntem de parere
ca publicitatea online din Romania are un bun potential de
crestere, tinand cont de diferenta considerabila dintre
cheltuielile pentru publicitatea online din Romania si cele
inregistrate in celelalte state ale Uniunii Europene. De fapt,
actuala criza economica s-ar putea dovedi un catalizator al
schimbarii din acest punct de vedere, tot mai multi advertiseri
alocand un buget consistent pentru publicitatea online. Aceasta si
pentru ca media digitale ofera o eficienta mai mare in ceea ce
priveste directionarea mesajelor publicitare catre un anumit public
tinta si permit masurarea mai precisa a impactului unei anumite
reclame", a declarat Ruxandra Bandila, Marketing & Business
Development Director al PricewaterhouseCoopers Romania.