2009, anul magazinelor cu preturi mici: Discounterii au deschis cate un magazin la fiecare cinci zile. Hipermarketurile nu mai tin pasul

Autor: Mihaela Popescu 18.12.2009

Discounterii, cei mai ieftini retaileri din comertul alimentar, care au deschis in acest an cate un magazin la fiecare patru-cinci zile, adica peste 75 de noi unitati, au ajuns la un ritm de expansiune de trei ori mai mare decat cel al lanturilor de hipermarketuri. Anul trecut cele doua formate de retail au mers umar la umar in extindere.



Prin investitii de circa 100 mil. euro, discounterii si-au extins suprafata de vanzare cu 35% in 2009 fata de 2008, intr-un an in care operatorii de hipermarketuri au realizat un ritm de expansiune de doar 10% si au recurs pentru prima data la inchideri de magazine.

Spre comparatie, anul trecut cele doua formate de retail au avut ritmuri de expansiune similare, situate intre 40-50% fata de perioada anterioara, calculate la suprafetele de vanzare operate.

Discounterii sunt cei mai ieftini retaileri din comertul alimentar, ei operand pe piata cu costuri foarte mici pentru ca marfa este colectata in centre logistice, apoi pusa pe raft direct in cutii; in plus, oferta lor de produse se concentreaza pe segmentul inferior de pret.

Si hipermarketurile au mizat in acest an pe o politica de discount, prin promotii agresive si dezvoltarea marcilor private care sunt mai ieftine decat brandurile consacrate pe piata. Nu au putut insa sa elimine impactul scaderii consumului pe segmentul produselor nealimentare, care reprezinta in medie 20-30% din vanzarile unui hipermarket.

Astfel, incepand cu al doilea semestru, raportarile operatorilor de profil indica scaderi de vanzari in magazinele mai vechi de un an si o strategie de extindere foarte precauta.

Reducerea la jumatate a numarului de deschideri de hipermarketuri in acest an fata de 2008 - cand au fost finalizate 28 de unitati noi - este si rezultatul inghetarii majoritatii proiectelor de centre comerciale planificate initial de dezvoltatori pentru 2009.

"Sunt cinci proiecte de centre comerciale sau parcuri de retail cu hipermarketuri care fusesera anuntate pentru 2009 si care au fost amanate", a precizat Georgiana Andrei, Manager Retail Division la compania Colliers International.

De exemplu, la inceputul anului dezvoltatorii anuntau inaugurarea centrelor Sun Plaza din Bucuresti sau Armonia Satu Mare pana la finele lui decembrie, insa acest lucru nu s-a intamplat.

In plus, anterior crizei dezvoltatorii unor proiecte precum Gold Plaza Baia Mare si Polus Center Constanta, a caror deschidere este programata in acest moment pentru 2010, sperau ca noile centre comerciale sa fie inaugurate in acest an sau chiar in 2008.

Chiriile in mall-uri au devenit acceptabile pentru discounteri

2009 a adus si o premiera in segmentul discounterelor alimentare, anul acesta fiind deschise primele magazine de acest tip in interiorul unor mall-uri.

Acest lucru a fost posibil datorita reducerii nivelului chiriilor in centre comerciale, explica consultantul Colliers. "Ca in cazul majoritatii segmentelor de retail, chiriile negociate cu un operator de supermarket pentru o locatie intr-un mall sunt in acest moment cu aproximativ 20-25% mai scazute decat cele care se discutau in 2008.

Stimulentele folosite in ultimul an de dezvoltatorii de centre comerciale pentru a atrage astfel de chiriasi ancora variaza de la reduceri de chirii in perioada initiala a contractului la contributii pentru amenajarile specifice in spatiu", a mai spus Andrei.

In plus, exit-ul unor supermarketuri si electroretaileri din mall-uri, in urma reorganizarii retelelor, a facut loc intrarii discounterelor in centre precum Euromall sau Winmarkt.

O revenire la normal in retail?

Cu toate acestea, investitiile finalizate de lanturile de hipermarketuri de pe piata le depasesc si in 2009 pe cele ale discounterilor datorita diferentelor la nivelul dimensiunii magazinelor.

In medie, investitiile intr-un hipermarket nou sunt de 20 mil. euro, suma care poate acoperi 10-15 deschideri de magazine cu discount.

Datorita acestor diferente era de asteptat ca si in anii trecuti ritmul de expansiune al discounterelor sa fie superior hipermarketurilor.

Acest lucru nu s-a intamplat insa, pentru ca pe segmentul hipermarketurilor competitia intre jucatori este mai mare decat pe cel al discounterelor, retele precum Real sau Kaufland mizand pe expansiune pentru a ajunge din urma liderul pietei Carrefour.

Din aceasta perspectiva, decalajul dintre ritmul de expansiune al discounterelor si cel al hipermarketurilor ar putea fi vazut ca o revenire la normal in retailul modern.

Vin competitori noi cu planuri mari

In urmatorii ani, discounterii ar putea ramane cei mai expansivi retaileri ca ritm de extindere datorita intrarii pe piata a doi jucatori puternici, cu resurse financiare solide pentru dezvoltarea retelelor.

In acest an si-au facut intrarea pe piata de profil fondul de investitii Polish Enterprise Fund VI, administrat de Enterprise Investors, si grupul belgian de retail Delhaize, proprietarul supermarketurilor Mega Image.

Enterprise Investors a anuntat deja ca vrea sa dubleze numarul de magazine Profi in urmatorii 3-4 ani.

In plus, in a doua jumatate a lui 2010 vor fi deschise primele magazine LIDL in Romania.

Retailerul vrea sa dezvolte o retea de 100 de magazine la nivel local, potrivit unor surse din piata. Compania nu a anuntat inca ce planuri are pentru piata romaneasca.

LIDL este divizia de hard-discount a grupului german de retail LIDL & Schwartz, care opereaza in acest moment in Romania reteaua de hipermarketuri cu discount Kaufland.