Capitalismul de la coltul strazii

Ziarul Financiar 17.12.2009

De la "Alimentara" la cash & carry

In urma cu 20 de ani, romanii priveau rafturile goale ale "Alimentara" si se imbracau, indeobste, de la "Magazinul universal" si de la "Lumea copiilor".

Acum, peste 500 de retele internationale de magazine - supermarketuri si hipermarketuri - au intrat pe piata romaneasca incepand cu 1996, prin investitii ce pot fi estimate la aproximativ doua miliarde de euro. Retailul, care a scos la lumina o parte din piata neagra, a inceput odata cu intrarea grupului german Metro in Romania in anul 1996. Acesta a adus pe piata o retea de magazine cash & carry care se adreseaza clientilor profesionisti (firme, in special din HoReCa, sau revanzatori), insa romanii au vazut magazinele ca fiind primele hipermarketuri deschise la nivel local datorita ofertei mari de produse listate - peste 30.000 de articole la raft. Primul hipermarket din Romania a fost deschis in 2001, fiind adus de retailerul francez Carrefour. Retelele internationale de comert alimentar au intrat in Romania cu o strategie precauta de investitii si au atacat intai piata din Capitala. Incurajate de explozia consumului, ele au accelerat ritmul expansiunii incepand cu 2005-2006, astfel incat in ultimii 4 ani pe harta retailului modern au aparut circa 350 de locatii noi, fata de 130, cate erau la finele lui 2005. In prezent 40% din vanzarile de bunuri de larg consum din Romania se realizeaza in supermarketuri, hipermarketuri sau magazine cash & carry. Dezvoltarea retelelor de magazine a adus o competitie puternica in comertul alimentar si o lupta acerba pe pret intre marii comercianti. De partea cealalta, alimentarele, "supermarketurile" perioadei comuniste, dispar treptat din peisajul marilor orase sau se transforma in magazine specializate sau in mini-market-uri de cartier pentru a supravietui. Mihaela Popescu

Piata auto, de la Aro si Dacia la 80 de marci de automobile

Parcul auto local numara in prezent mai mult de 5 mil. autovehicule, din care aproximativ 4 mil. sunt autoturisme. Un progres considerabil avand in vedere ca la finalul anului 1990 parcul auto al Romaniei numara 2,2 mil. autovehicule, iar peste 90% dintre ele erau automobile marca Dacia (pentru care trebuia sa stai la rand chiar si ani de zile). Oferta locala numara acum, pe langa marca nationala Dacia (Aro a disparut), majoritatea brandurilor internationale, dar si marci de lux, precum Bentley, Ferrari sau Maybach. Numarul de automobile supersport vandute in prezent anual pe piata locala, pe langa cele importate de persoane fizice, trece de 100 de unitati.

In ultimii 20 de ani oferta auto locala a crescut progresiv, pe piata auto locala fiind in prezent disponibile 80 de marci auto, conform statisticilor Directiei Regim Permise si Inmatriculari a Vehiculelor. Numarul autovehiculelor comercializate anual a crescut pana la un maxim de 366.000 de unitati in 2007 (315.000 erau automobile) pentru a intra in declin, ajungand la un total estimat in 2009 de 140.000 de autovehicule. Alexandru Anghel

Statul, ca mare "proprietar imobiliar", a disparut

8,03 milioane era, in 1996, fondul national de locuinte, fata de 7,8 milioane in 1991. De ramarcat este faptul ca in 1991 deja fostele apartamente ale statului se vindeau catre fostii chiriasi la stat care a pierdut, in mod accelerat, pozitia de "mare proprietar". Imediat dupa '89, constructiile de locuinte au mai mers pentru o scurta perioada din inertie, prin continuarea unor proiecte incepute in vechiul regim. Ulterior, piata a scazut de la 100.000 la circa 25.000 de locuinte construite anual, pentru a-si reveni doar in intervalul 2004-2009, cand au fost construite in total 250.000 de noi locuinte. Anul 2008 a reprezentat un nou record post-revolutie, cu 64.000 de case livrate. Ce s-a mai schimbat este faptul ca acum 90% din locuinte sunt construite din fonduri private, iar din 1991 pana in 2006 numarul locuintelor aflate in proprietatea statului a scazut de la 1,6 milioane la 193.000 de unitati. Cristi Moga