Interviu: Alina Dragan, HR Executive Director, UniCredit Tiriac Bank: Nu au existat concedieri. Am redistribuit intern angajatii de pe pozitiile desfiintate

Autor: Adelina Mihai 21.12.2009

Piata fortei de munca din banci nu mai este afectata de acelasi grad de volatilitate ca in anii trecuti, insa candidati foarte bine pregatiti se gasesc la fel de greu ca inainte, spune Alina Dragan, noul director executiv de resurse umane in cadrul UniCredit Tiriac Bank, una dintre bancile de top zece de pe piata locala, care numara aproximativ 3.000 de angajati.



"Politica grupului se orienteaza foarte mult pe dezvoltarea si pe implicarea progresiva a angajatilor in business. Orice angajat din tarile in care grupul este prezent poate aplica pentru pozitiile vacante disponibile pe portalul grupului", sustine Alina Dragan, 31 de ani, directorul executiv de resurse umane al UniCredit Tiriac Bank. Ea a preluat aceasta functie din luna octombrie a acestui an, cand a venit in locul Danielei Rohan, fostul vicepresedinte executiv pe HR al bancii, care a fost promovata la headquarter-ul grupului de la Milano.

Dragan are o experienta de sapte ani in domeniul resurselor umane, iar in cadrul bancii s-a ocupat anterior de coordonarea echipelor de recrutare, training, dezvoltare, compensatii si beneficii, relatii de munca si administrare de personal.

14 din cei peste 3.000 de angajati lucreaza la filialele grupului din strainatate, accesul la locurile de munca din alte tari fiind una din politicile de resurse umane folosite la nivelul intregului grup.

In cadrul bancii lucreaza in acest moment 11 expati proveniti din tarile in care grupul este prezent, insa numarul romanilor care au plecat sa lucreze la filialele din strainatate este mai mare.

"De la 1 ianuarie, inca patru colegi se vor integra in echipe din alte subsidiare ale grupului, in Milano si in Viena. Pachetul unui roman care pleaca ca expat este construit pe aceleasi principii cu cel al unui strain care vine sa lucreze in Romania, aceasta fiind o regula care se aplica in toate tarile in care grupul este prezent."

Insa nu toti cei care pleaca la filialele straine sau cei care vin sa lucreze in Romania au functii executive, intrucat si angajatii din functia de specialisti au sansa de a se dezvolta intr-o tara straina.

"Un mandat de expat poate dura intre unul si trei ani, cu posibilitatea prelungirii. In situatiile particulare in care colegii din Romania s-au intors inainte de expirarea perioadei contractate au facut-o din motive strict personale." Printre tarile in care lucreaza in acest moment si angajati romani ai bancii se numara Austria, Kazahstan, Rusia sau Germania.

130 de noi angajari anul acesta

2009 a fost primul din ultimii ani in care sistemul bancar a operat reduceri la nivelul numarului de angajati. Astfel, aproximativ 3.000 de angajati si-au pierdut locurile de munca pe fondul dificultatilor economice ale institutiilor financiare.

UniCredit Tiriac Bank a facut aproximativ 130 de noi angajari in acest an, iar recrutarile vor continua si anul viitor, in functie de nevoile care apar. Momentan, banca are cateva pozitii deschise in vanzari si in domeniul tehnic.

Pentru pozitiile de entry-level, banca apeleaza la site-urile de recrutare pentru gasirea candidatilor, insa foloseste si prefera recrutarea interna pentru pozitiile din management sau cele foarte specializate.

"Nu au existat concedieri in acest an. Am incercat sa redistribuim intern angajatii de pe pozitiile care s-au desfiintat. Modelul de business al grupului s-a schimbat in 2009, ceea ce a implicat mai mult accent pe zona de vanzare; pe de alta parte, au existat pozitii pe care am fost nevoiti sa le inchidem pentru a fi conformi reglementarilor institutiilor de supraveghere a pietei (cum este, de exemplu, functia de monitoring officer - n.r.)." Mai bine de jumatate din angajatii bancii au contact direct cu clientul. Cunostintele specifice in domeniu nu reprezinta un criteriu eliminatoriu la angajare, intrucat in cadrul bancii exista si angajati - exceptii, care au terminat facultatea de teologie sau medicina. Totusi, angajatii care lucreaza in departamentele specializate, cum este cel financiar sau cel de risc, trebuie sa aiba studii de specialitate.

Cu toate acestea, criza nu a facut prea multe schimbari in ceea ce priveste pregatirea candidatilor care isi cauta un loc de munca, pentru ca, in general, angajatorii tind sa-si retina oamenii performanti.

"Nu mai exista un grad de volatilitate la fel de ridicat ca in anii trecuti pe piata bancara a muncii. Candidati foarte bine pregatiti se gasesc la fel de greu ca inainte, pentru ca in general angajatorii incearca sa-si retina cei mai buni oameni si sa-i dezvolte."

Poti ajunge middle manager in maxim 5 ani

In cadrul bancii sunt necesari intre trei si cinci ani pentru ca un angajat sa evolueze de pe o pozitie de entry-level la una de specialist.

"Un posibil parcurs profesional al unui director de sucursala este de cel putin un an pe pozitia de ofiter de operatiuni si 3-4 ani de experienta in vanzari si consultanta pe pozitia de relationship manager."

In cazul in care performantele individuale sunt foarte bune, se poate considera ca o experienta de patru, maxim cinci ani este suficienta pentru a prelua conducerea unei unitati in cadrul bancii.

Grupul bancar a incercat sa mentina costurile cu personalul la nivelul de anul trecut, asa ca nu a operat cresteri salariale si a facut economii la bugetul de training.

"In 2009, am dezvoltat mult mai multe cursuri folosind resurse interne, in comparatie cu anii trecuti, eficientizand astfel costurile de training. Au existat insa si traininguri externe, cu o pondere mai mica."

Majoritatea angajatilor bancii au fost implicati anul acesta in programe de instruire, principalele teme fiind cele de vanzari si cele de dezvoltare a abilitatilor soft, de orientare catre clienti si comunicare.

"Anul viitor, eventualele recompense financiare vor depinde de performanta individuala si de contributia angajatilor la depasirea obiectivelor de business de care sunt responsabili". De Craciun, banca ofera un beneficiu simbolic pentru copiii angajatilor, iar prime de sarbatori nu se vor acorda, pentru ca nu au existat niciodata pana acum.

Bonusurile pentru performanta acordate in acest an au ramas la nivelul anului trecut, insa a fost mai dificil pentru angajati sa atinga obiectivele.

Burse postuniversitare sau programe de mentorat, printre beneficiile non-financiare

Angajatii bancii pot primi, pe langa pachetele salariale, o serie de beneficii non-financiare, printre care se numara programele de dezvoltare. Astfel, banca acorda burse postuniversitare pentru programe de MBA, menite sa dezvolte cunostintele si abilitatile angajatilor din management, programe adresate anga jatilor din divizia corporate banking sau programe de dezvoltare a spiritului antreprenorial.

"Un program intern foarte apreciat este cel de mentorat, in cadrul caruia fiecare coleg din banca are posibilitatea sa-si aleaga un mentor care sa il ghideze in dezvoltarea profesionala, dar si personala."

In cadrul bancii exista in prezent 50 de mentori, chiar si membri ai conducerii executive, care se ocupa de formarea angajatilor.

In opinia lui Dragan, comportamentul angajatilor din sistemul bancar nu s-a schimbat foarte mult anul acesta, comparativ cu alte industrii. Putin mai responsabili si mai atenti au fost anul acesta doar o parte din angajati, in special tinerii.

Cariera

Unicredit Tiriac Bank, pe scurt